Gå til innhold

Den store DFI NF4 Tråden!


skyline

Anbefalte innlegg

Ravenlord Postet i dag, 01:10

  Total wattrating har noe og si i tilleg til hvor mye amp psu en klarer å gi er eing der.Nei pcp160. Du finner ikke en dårlig kvalitets PSU som blir anbefalt der.

Nei, det tror jeg så gjerne, og det er heller ikke hva de anbefaler jeg henger meg opp i her, det er helt straight og anbefale true rev2 og 480W + psu. Det jeg derimot syns er meget kladerverdig, og nesten betviler lovligheten av, er at de nå i ettertid sier at man nektes support hvis man ikke har den psu de anbefaler :whistle: .

 

Total Wattrating er svært missvisende, sett sammen med 12V egenskaper er det noe mer interessant, men ser ikke at dette er et krav for å få support, og dermed er det hele BS.

 

Hva legger de egentlig i "native 24pins"? Hvis de med det mener ekte rev 2.0 som har flere 12V linjer, og som er en del av pakka med innføringen av 24 pinner. Hvis det faktisk er det som menes kan de trygt legge på, også når noen med eksempelvis alt av OCZ under 600W ringer.

 

Nei, sorry anbefalinger er gull, men å nekte support holder ikke mål, og en fast anbefaling uten å ta høyde for faktisk HW er helt ubrukelig.

 

@Un0kai, da er jeg ening, kjøleløsning er gjerne bedre dimensjonert på en krafitgere psu, så den teorien kjøper jeg glatt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei folkens...

 

jeg lurer på om dette oppsettet vil funke?

 

DFI Ultra-D Hovedkort

Msi 6600GT

Aopen QF50D MidiTower ATX svart 300W

AMD Athlon 64 3200+ 939pin Boxed Winchester

NEC ND-3550 DVD±R/RW DL brenner svart

200GB WD IDE

1024 OCZ value

 

Vet det er lite strøm kanskje...men finner ikke ut mye den gir på 12V.

er vel det som betyr noe?

 

Det står: 300W ATX(Ball bearing fan), UL/CSA/CE/VDE/S/D/N/ FI/FCC /DoC certified....300W PSU med 24 pins kontakt

 

Tror dere den holder?

Skal overklokke litt på cpu!

 

Takker for svar

Endret av eskarls
Lenke til kommentar
Hvordan er støynivået på viften?

5400960[/snapback]

hvis du mene rchipsett vifta så støyer den en del, men det kan du enkelt fikse ved å sette vifta til å ikke blåse max før ved 70 grader med smartguardian. hvis du da har en brukbart nedkjølt kasse, (jeg har 1 stk 120mm vifte som drar inn luft, en 120mm ut og en 80mm ut) og da sviver vifta på rolige ~2700rpm og chipsettet ligger på ca 42 grader idle.

 

og du trenger ikke bekymre deg for at det må bli 70 grader før den drar på, min erfaring er at den stiger gradvis til max turtall ved en ca temp på ca 15 grader under oppgitt max, dvs ca 55 hos meg.

 

så på denne måten så får jeg god kjøling uten at vifta bråker noe spes, selv under load.

 

@ eskarls

 

du bør nok gå opp til minst 400 watt på det dfi kortet, spesielt om du skal overklokke. de oppererer selv med minimum 480watt på sine sider, selv om dette er noe overdrevet. les de foregående postene for utdypende forklaring angåënde dette.

Lenke til kommentar
Spirre Postet i dag, 01:13

Det står: 300W ATX(Ball bearing fan), UL/CSA/CE/VDE/S/D/N/ FI/FCC /DoC certified....300W PSU med 24 pins kontakt

 

Tror dere den holder?

Skal overklokke litt på cpu!

Som Spirre sier, ta en titt på foregående sider for litt mer input vedrørende psu, og DFI.

Det er egentlig veldig vanskelig å gi noe bra svar på det du spør om, særlig når man ikke kjenner flere spesifikasjoner enn "300W"

Ditt system vil ikke trekke mer enn 300Watt totalt, men det betyr ikke at en 300Watt psu er god nok :innocent: .

Det kommer dels an på hvordan effekten er fordelt, og dels den generelle kvaliteten.

Og jeg personlig tror nok ikke den er særlig velegnet for klokking, både fordi 300 watt fort blir lite, og fordi de fleste gode psu, er det lett å finne data på. Hvis produsentene ikke fremhever nettopp dette, som er det eneste som burde bety noe på en strømforsyning, så er det neppe fordi den er usedvanlig bra.

 

På den annen side, jeg har klokket 6600GT og P4 Prescott ganske brukbart med 350W Q-tech jeg, så er ikke noen absolutter her. Så vil verken anbefale den, eller påstå at det ikke går an, hvis du skjønner ;)

Lenke til kommentar

@ eskarls

 

du bør nok gå opp til minst 400 watt på det dfi kortet, spesielt om du skal overklokke. de oppererer selv med minimum 480watt på sine sider, selv om dette er noe overdrevet. les de foregående postene for utdypende forklaring angåënde dette.

5402054[/snapback]

 

 

Ja, ikke enkelt det da...dere er litt uenig :)

Lenke til kommentar
eskarls Postet i dag, 03:15

Ja, ikke enkelt det da...dere er litt uenig

Ja, men det er jeg som har rett da! :p

 

He he, nei og dette er ikke helt enkelt heller, grunnen til at jeg mente du skulle titte på det, var dels at hvis DFI setter slike krav som det nevnes, kan det være greit å vite om, og ellers må du bare gjøre deg opp din egen mening ut fra de "sannhetene" du får presentert. Det er i alle fall det jeg selv gjør hvis jeg er usikker, og på et forum, hvor meningene er mange. Man vil aldri få ET riktig svar (og hvis du får det, er det som regel feil, eller unøyaktig) ;)

 

17Ampere 12Volt er forøvrig 204Watt, det i seg selv er tilstrekkelig til en grei klokk, problemet er at man stort sett aldri faktisk har de 17A tilgjengelig, med mindre man ikke trekker noe som helst fra de andre linjene, 3,3V og 5V

Ofte har man feks da også 200W på de 2 andre, som tilsammen blir 100W mer enn totalrating. Så i realiteten sier heller ikke 17A 12V så alt for mye :yes:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
eskarls Postet i dag, 03:15

Ja, ikke enkelt det da...dere er litt uenig

Ja, men det er jeg som har rett da! :p

 

He he, nei og dette er ikke helt enkelt heller, grunnen til at jeg mente du skulle titte på det, var dels at hvis DFI setter slike krav som det nevnes, kan det være greit å vite om, og ellers må du bare gjøre deg opp din egen mening ut fra de "sannhetene" du får presentert. Det er i alle fall det jeg selv gjør hvis jeg er usikker, og på et forum, hvor meningene er mange. Man vil aldri få ET riktig svar (og hvis du får det, er det som regel feil, eller unøyaktig) ;)

 

17Ampere 12Volt er forøvrig 204Watt, det i seg selv er tilstrekkelig til en grei klokk, problemet er at man stort sett aldri faktisk har de 17A tilgjengelig, med mindre man ikke trekker noe som helst fra de andre linjene, 3,3V og 5V

Ofte har man feks da også 200W på de 2 andre, som tilsammen blir 100W mer enn totalrating. Så i realiteten sier heller ikke 17A 12V så alt for mye :yes:

5402885[/snapback]

 

Begynner å angre på at jeg stillte deg dette spørsmålet ;)

Men jeg får vel bare se når kabinettet kommer. Grunnen til at jeg lurer på 17A på 12V er fordi mitt Artic Coolong T1 kabinett gir dette på 350W. Så hvorfor du kom fram til 204 er meg en gåte...12x17 kanskje :) Men da har jeg 29A på 12 da...eller... 12x29= 350 ca :)

Lenke til kommentar

pcp160 og jeg var vel omtrent like enige der, jeg sa ikke at du måtte kjøpe en 400+ watt psu, men at du burde det.

 

et eksempel: min gamle mist 350watt psu med 17A på +12v linja klarte å dra et nforce 2 oppsett bestående av: abit hk, amd xp-m 2400+ @ 2586mhz (1,93v), 9800pro @ 432/378, en dvd brenner og en harddisk. samt noen vifter og et par katoderør.

 

men det var tydeligvis ikke noe å gå på, for da jeg monterte inn en raptor disk, så ble maskina ustabil og nekta å kjøre cpu på så høy klokk. dette bekrefta jeg ganske fort da jeg så at +12v linja sank ned mot 11,50 idle.

 

nå skal det sies at 1,93v på cpu er en del mer enn det dagens cpuer kjører på, men jeg tror forskjellen er ganske liten, de råeste skjermkorta trekker nok mer strøm enn mitt 9800pro.

 

men som du selv sier, ta en kikk på det først, og prøv med denne 300 watt psuen. det er jo ikke noe i veien for at det skal funke, jeg mener bare at det er like greit å ha litt å gå på, spesielt når det er overklokking med i bildet. er kjedelig om det er psu som hindrer deg de siste mhz'ene ;)

 

btw, pcp160 har forklart meg dette før med hvordan man regner ut watt og ampere, men ikke pokker om jeg klarer å huske det :p men han forklarer det nok igjen :D

 

edit: selv om du skulle gå for en psu med litt mer effekt, så er det fremdeles viktig å velge rett merke. f.eks: i filserveren min står det en northq 400watter, men denne har faktisk bare 16A på +12v linja. når dcet er sagt så er northq et bra merke, men de er noe svake.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
eskarls Postet i dag, 03:39

Begynner å angre på at jeg stillte deg dette spørsmålet

:!: Kjenner følesen ja- kan dere ikke bare si det da for svarte!!

 

Men ting er ikke bestading så enkelt som man skulle ønske, og jo mer man forstår, jo mer bør det gå opp at de enkle svarene er feil.

 

17A x 12V =17x12=204Watt (P=UxI) P-Watt effekt, I- strøm Ampere, U- spenning volt.

Tallet 17A fikk jeg fordi du sa det, mitt eksempel ble litt feil da jeg trodde det var snakk om 300W psu fortsatt, men prinsippet er det samme.

 

Man har feks 300W totalrating.

12V max 204W -17A

3,3V og 5V max 200W tilsammen

 

Det betyr at man kan trekke 200W 12Volt, og 100W på de andre, eller 200W på 3,3 og 5V, men da bare 100W på 12V, altså aldri mer enn de 300Wattene man totalt har. I praksis betyr dette at anntall Watt som kan trekkes av 12V vil være avhengig av hvor mye som trekkes av 3,3 og 5V samtidig.

 

Alle psu lurer oss forøvrig kraftig her, fordi hvis man legger sammen alle A man ser blir det tallet alltid langt over totalrating, og dermed ikke realistisk.

 

Edit;

Btw, så var jeg ikke uening i noe av det Spirre sa, tenkte mer på at det var visse ueningheter på forige side jeg. Jeg anbefaler deg også en større psu, prøver bare å forklare hvorfor, i steden for å bare buse ut med at den er for liten, hvorpå du kommer å rekker tunge, og sier vi tok feil om en uke når den virker :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Hei,

 

Har kjøpt meg ny pc. Hiper 580 watt psu og dfi sli-d hovedkort.

 

Når jeg skrur på strømmen kommer det et gult led lys på hovedkortet, men det er det eneste, ingenting skjer når jeg skrur på power knappen. Både den på kabinettet og den på hovedkortet.

 

Noen som vet hva dette kan være?

 

Resten av hardwaren er vel likegyldig siden den uansett bør starte.. Har prøvd uten og med hardware inni.

 

Setter pris på all hjelp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...