Gå til innhold

Den store DFI NF4 Tråden!


skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Merkelig at man ikke kan disable det i bios?

5393249[/snapback]

 

Errrh,

 

Eg kjører vanlig DFI BIOS, og kan sette onboard sound til enten auto eller disable. Siden eg har ett Audigy ZS så har eg aldri satt i modulen i det hele tatt. Kanskje det er ett valg som bare kommer dersom modulen ikkje er satt i.

Lenke til kommentar

Synes det ikke er så lurt av trådstarter å skrive at f.eks at man ikke trenger 24 pins strømforsyning. Det er faktsk nødvendig, du får faktisk ikke support av DFI med mindre du bruker 24 pins, det er og et Minimums krav at PSU må være 480W.

 

Ved ikke å følge kravene kan det medføre ødelagte komponente. Ta en tur på deres offisielle forum.

 

 

Ang 24 pins og 480W

 

Merk at det er DFI ansatte på det forumet, de vet hva de prater om.

Lenke til kommentar
Merkelig at man ikke kan disable det i bios?

5393249[/snapback]

 

Errrh,

 

Eg kjører vanlig DFI BIOS, og kan sette onboard sound til enten auto eller disable. Siden eg har ett Audigy ZS så har eg aldri satt i modulen i det hele tatt. Kanskje det er ett valg som bare kommer dersom modulen ikkje er satt i.

5393737[/snapback]

Jeg har både Karajan- modulen og et Audigy 2 ZS- kort i maskinen nå, og får opp valg i bios om å disable onboard- kortet, har ikke hatt noe problemer med dette. Jeg avinstallerte lyddriverne Nvidia og installerte Creative- driverne uten å legge inn windows på nytt, og det fungerte også upåklagelig. Bruker 623-3 biosen.

Lenke til kommentar

Man bør merke seg at for ett år siden brukte cpuene med 130nm proceess (claw/FX) inntil 110w singlecore , idag er vi nede i 67w TDP for single core med venice , SD etc , enda mindre med enkelte opteron .

Skjermkortene etter ati X800/nv40 generasjonen er også gått ned i effekt forbruk .

 

Dog har vi fått dual core som igjen drar cpu opp til 110w TDP

og ikke minst doble VGA med SLI/crossfire.

 

 

DFI bør jo uttalle seg at minimum er med bestykning av en av de eldre 130nm med stort strømbehov samt f.eks strømslukeren fra GF5 serien fx5950 eller dustbuster 5800 som var faktisk værre enn 6800 ultra.

Dog kom ikke disse i pci-e da (ref. min. v/NF4) , men uansett er f.eks 6800 ultra mere strømsluker enn 78xx serien.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Synes det ikke er så lurt av trådstarter å skrive at f.eks at man ikke trenger 24 pins strømforsyning. Det er faktsk nødvendig, du får faktisk ikke support av DFI med mindre du bruker 24 pins, det er og et Minimums krav at PSU må være 480W.

Høres helt sykt ut, man kan jo ikke sette en fast norm for hvor mange Watt totalratingen skal være på, helt uten og bry seg om hva systemet består av.

24 pins native (rev2.0) psu er jo noe mer forståelig, og med en viss rot i virkeligheten også.

Men dette med akkurat 480W var da bare en merkelig påstand.

Lenke til kommentar

Si hva du vil men de får jo infoen rett fra DFI ingeniørene. De vet vel selv hva som må til for at kortet skal funke stabilt og for at alle funsjonene skal funke. F.eks hvis du bruker en 20 pins PSU og enabler 5volt på minnet da kan du faktisk drepe minnebrikkene. Er vel en grunn til alt.

 

syar2003: De tenker vanligvis på 6600gt og oppover. Og dagens CPUer. I begynnelsen sto det rundt 400W men i ettertid så økte de til 480W. Og så er de nøye med å sjekke hvor mye Ampere PSU en gir før de anbefaler den. Som sagt se på forumet hvis noen betviler. Tror faktisk produsenten av kortene kan mer om de enn oss ;)

Endret av Ravenlord
Lenke til kommentar
Si hva du vil men de får jo infoen rett fra DFI ingeniørene. De vet vel selv hva som må til for at kortet skal funke stabilt og for at alle funsjonene skal funke. F.eks hvis du bruker en 20 pins PSU og enabler 5volt på minnet da kan du faktisk drepe minnebrikkene. Er vel en grunn til alt.

 

syar2003: De tenker vanligvis på 6600gt og oppover. Og dagens CPUer. I begynnelsen sto det rundt 400W men i ettertid så økte de til 480W. Og så er de nøye med å sjekke hvor mye Ampere PSU en gir før de anbefaler den. Som sagt se på forumet hvis noen betviler. Tror faktisk produsenten av kortene kan mer om de enn oss    ;)

5395455[/snapback]

 

Jeg har vel ingen problemer med at ingeniørene vet mer enn meg, problemet er at ingeniørene vet at dette ikke stemmer. Dette er som en ansvarsfraskrivelse å regne, noe jeg ser dfi holder på med titt og ofte... Med dette kravet her slipper de unna med å hjelpe langt færre personer, det går enkelt og greit på økonomi. Det er rett og slett ganske naivt å tro at dfi kommer med ærlige uttalelser angående akkuratt dette. Jeg kan garantere deg at jeg kunne kjørt oppsetttet jeg bruker i dag på en 350w 20pin psu uten noensomhelst problemer, det kommer jo selvsagt litt ann på hvilket merke det er snakk om dog. Jeg forstår imilertid veldig godt hvorfor de gjør det, og hadde mest sannsynlig gjort akkuratt det samme om jeg var i den posisjonen.

 

Jeg velger derimot å ha en kraftigere psu for å være 110% sikker på at den ikke hindrer meg når jeg overklokker, samt man får både mindre varmeutvikling/kjøling og støy...

 

edit: varmeutvilklingen er ikke mindre på en stor psu, men varmeutviklingen i forhold til kjøleløsningen er lavere...

Lenke til kommentar
Jeg har vel ingen problemer med at ingeniørene vet mer enn meg, problemet er at ingeniørene vet at dette ikke stemmer. Dette er som en ansvarsfraskrivelse å regne, noe jeg ser dfi holder på med titt og ofte... Med dette kravet her slipper de unna med å hjelpe langt færre personer, det går enkelt og greit på økonomi. Det er rett og slett ganske naivt å tro at dfi kommer med ærlige uttalelser angående akkuratt dette. Jeg kan garantere deg at jeg kunne kjørt oppsetttet jeg bruker i dag på en 350w 20pin psu uten noensomhelst problemer, det kommer jo selvsagt litt ann på hvilket merke det er snakk om dog. Jeg forstår imilertid veldig godt hvorfor de gjør det, og hadde mest sannsynlig gjort akkuratt det samme om jeg var i den posisjonen.

 

Jeg velger derimot å ha en kraftigere psu for å være 110% sikker på at den ikke hindrer meg når jeg overklokker, samt man får både mindre varmeutvikling og støy...

5395699[/snapback]

 

Tror den posten på DFI forumet var et svar til de som tar knekken på rambrikker ved bruk av 5 Volts jumper.

 

Det har forresten mye å si hvilken PSU som bruke da noen produsenter oppgir effekten som kan avgi som peak og ikke kontinuerlig.

Muligens DFI legger dette inn som en sikkerhetsmargin når de oppgir 480 Watt.

 

Nå er det ikke bare DFI som oppgir høye minimumskrav på PSU.

Av andre produsenter oppgir Asus minst 500W på et A8N SLI kort ved bruk av FX55 og 2x6800Ultra. Og det på et kort som ikke har samme potensial for overklokking som DFI.

Som kjent øker strømforbruk ved overklokking så muligens de er litt snille når de sier 480 Watt?

 

En annen ting. Jeg trodde at varmeutvikling har noe med hvor god virkningsgrad en PSU har og ikke hvor mye den kan avgi i effekt.

Lenke til kommentar

For folk som oss er det nok best med en PSU vi vet 200% sikkert

at ikke overbelastes , eller helst går under 60%-70% full load.

Vi vil ikke ha begrensninger av overklokking eller fluktuerende vcore

fordi PSU har load regulation og har maxet på kombinert 3.3v/5.00v som gjør at +12 lider.

 

Kan være enig med unokai at 350w kan gjøre susen for mange men det er avhengig av endel andre faktorer som antall HD's (strømslukere ,særlig gamle typer)

Dual eller single core , 90nm cpu eller 130nm cpu , clawhammer eller newcastle ,GF5XXX/GF6XXX/GF7XXX serie

(ATI er jeg ikke så kjent med , selv om jeg har et selv).

 

Men til en oppsummering er jeg lite enig i DFI med min.480W

Alt avhenger av hvor mye +12v ampere den gir .

En annen ting er at f.eks en single core idag har et reduser strømforbruk på minst 20w .Grafikk kort det samme eller mere .

 

Så hvordan setter det oss da :

Jeg med nforce3 250UT kjøørte med BeQuiet 400w

+12v =20A .

4 disker av type maxtor sata150 DM9

newcastle 130nm overklokket til 2.6ghz , med ekstra vcore

nvidia xt5900 overklokket til 5950 speed .

1024MB ram på 2.85v

 

Alt dette (cpu/ram/gfx) den gangen var større effektforbrukere enn tilsvarende idag (ser bort fra X2 of sli/crosssfire)

 

 

 

..

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg merker iallfall at min LEWICRAP (LEWICOM) PSU på 500W er for svak ved overklokking.

12V synker til 11.41V ved overklokking, kjører da 315x9 med 1.55V*104%.

Jeg kan prime hver kjerne for seg selv men ikke samtidig, har forresten en OPTY 165, min 3.3V er også ned på 3.15V..

 

Eg løste problmet ved å klokke ned til 300x9 og 1.475V på CPU.. Da vareier spenningen (12V) bare fra 11.71 til 11.65 sånn ca.. Då går det bra..

Kanskje på tide med ny PSU, men klarer ikkje å bestemme med på hvilken jeg skal kjøpe..

Lenke til kommentar
En psu blir jo varmere når den må levere nesten maks, mot å bare stå å lunke..

5396244[/snapback]

 

 

Trekkes det 300Watt fra en psu som har 300 Watt som maks men med en virkningsgrad på 85 % så vil den avgi mindre varme eller en 500Watts psu som har en virkningsgrad på 75 % med samme strømtrekk.

 

Det trenger ikke alltid være sånn men i mange tilfeller så vil en liten psu av bra kvalitet klare seg bedre i forholt til en større psu. Dette gjelder så lenge strømtrekket ligger innenfor grensen til den minste.

 

 

Grunnen til mitt forrige innlegg er at jeg synes mange ganger at DFI får litt for mye pepper i forhold til endel andre fabrikat. Muligens kan dette ha en sammenheng med at vi tyner disse korta mer en andre. Det kan sågar være at det et dårlig kort i visse hardwarekombinasjoner men DFI har helt sikker et grunnlag for å si at det må benyttes min. 480 Watt med "true" 24 pinns plugg.

 

Jeg har for øvrig vært innehaver av totalt fire DFI SLI-DR kort og dessverre har et av disse sviktet men ellers må jeg si meg storfornøyd med dette kortet.

Lenke til kommentar

Det største problemet, og det som gjør DFI's utsagn til tullprat, er at total Wattrating egentlig ikke sier noe som helst om stabillitet, kvalitet eller reell ytelse. Det er like meningsløst som og prøve å oppgi toppfarten på en bil, ut fra hvor mange liters motor den har...

Det er vel også takket være at de fleste her har fått med seg dette, at man heller velger en 450W god psu enn 550W Q-tech til halve prisen (som dog muligens vil være god nok for DFI support :innocent: )

 

Forøvrig, dette med at en større psu er kaldere, får ikke jeg helt til å henge på greip. Varme er jo ikke annet en enn produktet av virkningsgraden, så virkningsgraden er den direkte avgjørende faktor. Og jeg mener det også er vanlig at virkningsgraden er best ved full load, og at dermed denne teorien om kjøligere psu er feil :hmm:

(Uansett er det nok av andre grunner til å velge en som heller er for stor enn for liten altså, bare litt vanskelig for å forstå den "kaldere teorien" :) )

 

Edit, ser Obix kom meg litt i forkjøpet på det siste punktet.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

lol, så Tagan og Elan Vital er ikke godkjent av dfi. Jeg forstår ikke at folk bryr seg om slike utsagn da det er BS i fra ende til annen. Man må selvsagt se ann hele systemet og bestemme seg for hva man skal gå for utifra det. Dfi har også en grei funksjon som gjør at man kan justere start up vcore lavere enn den er etter boot. Noe som gjør at man kan redusere effektkravet ifra cpu idet HDene spinner opp.

 

Jeg editerte posten min lenger oppe, men ingen fikk visst det med seg, jeg mente selvsagt ikke at en kraftig psu produserer mindre varme enn en mindre kraftig, det jeg ville frem til var at den vil under last produsere mindre varme i forhold til hva kjøleløsningen er dimensjonert for, ergo vil man få et lavere støynivå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...