Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store DFI NF4 Tråden!


skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en stille 120mm vifte som blåser på chipset kjøleren. Idle temp er på ca 35 grader og load har jeg ikke sett høyere enn 41 grader. AS5 pastaen har nok ikke fått kjørt seg inn enda, så tempene kan synke litt mer. Dette er da ved 253 Mhz HTT @ 1.6V. Kan heller komme tilbake senere med oppdaterte resultater. Uansett så er den bedre enn original kjølinga, men jeg får ikke så lave temperaturer som det ArcticOC fikk da dessverre.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke ille det da!

Var egentlig interessert i dette pga at jeg omsider har fått mitt vannkjølte alternativ til å fungere.

Har sjøl 35grader idle(?) atm, med en vanntemp på 28grader.

Load har jeg ikke peil på, ettersom jeg rett og slett ikke er helt klar over hva som kan kjøres som belastning av chipset.

Feite filoverføringer fra en disk til en annen kanskje? Fint om noen kan komme med et tips her.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke ille det da!

Var egentlig interessert i dette pga at jeg omsider har fått mitt vannkjølte alternativ til å fungere.

Har sjøl 35grader idle(?) atm, med en vanntemp på 28grader.

Load har jeg ikke peil på, ettersom jeg rett og slett ikke er helt klar over hva som kan kjøres som belastning av chipset.

Feite filoverføringer fra en disk til en annen kanskje? Fint om noen kan komme med et tips her.

5087877[/snapback]

 

En heftig runde kabal?

Lenke til kommentar
Jeg har en stille 120mm vifte som blåser på chipset kjøleren. Idle temp er på ca 35 grader og load har jeg ikke sett høyere enn 41 grader. AS5 pastaen har nok ikke fått kjørt seg inn enda, så tempene kan synke litt mer. Dette er da ved 253 Mhz HTT @ 1.6V. Kan heller komme tilbake senere med oppdaterte resultater. Uansett så er den bedre enn original kjølinga, men jeg får ikke så lave temperaturer som det ArcticOC fikk da dessverre.

5087814[/snapback]

 

 

Det skal ikke være nevneverdig forskjell mellom load og idle temps på nF4 chipsettet! Høy HTT skal heller ikke spille noen rolle, samt volt

 

Sjekket du temperaturen med everest? mange tar feil av hovedkort temp og chipset tempen. Everest vil gi deg et sikkert tall og svar på hva temp som er hva.

 

De temperaturene du beskriver virker mer som HK temps. Med vifte på freezeren skulle du ligge på under 35grader ganske enkelt med kjøleren

 

Everest kan du laste ned her: http://www.lavalys.com/downloads/everesthome220.exe :thumbup:

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

På bildet ser dere revisjon 3.0 av kjøleren, den har 20% mindre kjøleoverflate men holder fremdeles temperaturen nesten like bra, økte kun stress tempen fra 44 til 46grader.

 

Grunnnen til at rev.3.0 ble bygget var at denne ikke kommer i konflikt med:

- soundblaster x-fi og audigy1/2 i øverste PCI-slot

- alle VGA-kjølerne fra alle produsenter jeg kjenner til

- ikke kommer i konflikt med noen kjente CPU-kjølere inkl. den store Zalman 7700

 

Driver å jobber med ducten til skjermkortet, så derfor ser dere faktisk en vifte på kortet, men den står der selvfølgelig bare midlertidig :yes:

 

Rev.3.0 er den siste chipsetkjøleren jeg blir å bygge, evolusjonen stopper her! *gudskjelov*

 

Når jeg er ferdig med ducten til skjermkortet skal jeg skru inn kabinettskruene..

 

..for så å ødelegge skruehodene på en sånn måte at de svææært vanskelig lar seg løsne igjen :thumbup:

post-15715-1130812482_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Utrolig kult det du til slutt har satt sammen ArcticOC. Du kunne ikke tenke deg å sette sammen en liten guide da? Jeg vet endel av delene dine er ukurante, men kommer du med en guide på hvordan du har gjort det, og tenkt, kan jo andre bruke samme ideer?

 

Jeg er for tiden på jakt etter å dempe lyden på mitt system, men istedenfor å kjøpe vifter/ribber to ganger, vil jeg prøve på noe slikt som du har gjort =)

 

Har et tilnærmet ubegrenset lager av store og små kjøleribber, jeg må bare få "essensen" av arbeidet ditt inn.

Lenke til kommentar
ArcticOC Postet i dag, 04:34

Rev.3.0 er den siste chipsetkjøleren jeg blir å bygge, evolusjonen stopper her! *gudskjelov*

Av en eller annen grunn har jeg litt vanskelig for å tro deg fullt ut på dette Arctic :D

 

 

Skrue Postet i dag, 00:43

Har sjøl 35grader idle(?) atm, med en vanntemp på 28grader.

Load har jeg ikke peil på, ettersom jeg rett og slett ikke er helt klar over hva som kan kjøres som belastning av chipset.

Feite filoverføringer fra en disk til en annen kanskje? Fint om noen kan komme med et tips her.

Ja, nå vet jeg ikke eksakt hvor man leser av temperaturen på DFI, selve NF4 chipen har jo så langt jeg har funnet ut ingen sensor innebygget. Men DFI har kanskje noen smart plasserte sensorer som gir et riktig bilde?

 

Men uansett om du tenker på hva som belaster chipset "northbridge" (MCP Media Communications Processor) er det vel ikke så dumt med en runde lynrask kabal i høy oppløsning nei!

 

Såvidt jeg kan forstå er det svært lite av det som foregår i maskinen som ikke på noe tidspunkt er innom denne chipen. Bortsett fra super I/O chipen som tar seg av enkelte ting som tastatur/mus, paralellport og floppy, er det vel denne chipen som tar seg av det meste av trafikk mellom alle enheter og cpu.

 

Så om du setter opp et Nvidia raid, aktiverer active armour brannmur, NCQ på, sørger for HTT 1000+ og setter i gang en stor nedlastning, samtidig med 3DMark (i SLI), samtidig som du kobler til 10stk USB blutooth enheter som sender og mottar, og alt dette mens du hører musikk, defragmenterer og legger kabal, så skal du nok se at den blir varm av kabal ja...!

 

Men litt mer realsitisk; det er godt mulig ArcticOC har rett i at det ikke blir så allverdens store endringer i temp på chipen. Selv gjorde jeg noen tester på mitt Asus med viften av, og kjørte da noen få minutter 3DMark. (Den ble forøvrig ekstremt varm, veldig fort). Mitt inntrykk var at den også ble en hel del varmere av 3DMark, enn å stå idle i Windows. Men foretok ikke noe skikkelig målinger av dette altså, så vil ikke være for påståelig.

 

Ut fra hva jeg tror jeg har forstått teknisk/teoretisk om NF4 MCP's innhold og virkemåte, vil jeg tro at om du kjører feks 3DMark, samtidig med stor nedlastning (med Active Armor på) får den kjørt seg ganske bra bare av det. I alle fall vil den ha en del arbeid da skulle jeg mene.

post-56388-1130847337_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Ja, nå vet jeg ikke eksakt hvor man leser av temperaturen på DFI, selve NF4 chipen har jo så langt jeg har funnet ut ingen sensor innebygget. Men DFI har kanskje noen smart plasserte sensorer som gir et riktig bilde?

5089507[/snapback]

 

Etter som jeg har sett så er temperatur sensoren på de fleste andre NF4 hovedkort egentlig nesten en chassis måler og ikke en chipset sensor. Men som sagt så vet jeg ikke hvordan det er på DFI sine kort.

 

Mener noen posta et bilde av temp sensoren på A8N SLI kortet en gang i tiden, noen som husker det?

Lenke til kommentar

Halloen folkens!

 

Jeg må nå ty til hjelp da jeg ikke finner helt ut av probelmet mitt. Fant da denne tråden som jo omhandler det nye hovedkortet mitt.

 

Mine specs:

DFI Lanparty NF4 Ultra-D (Bios 310 Final)

A64 3500+ Venice

Kingston HyperX 3200 (2-2-2-5) 2x 512mb (kjøpt separat, kjører i dual)

WD Raptor 74gb

 

Her er altså storyen...

Pc'n var veldig ustabil rett etter jeg hadde ferdig bygget den. Alle originale innstillinger i Bios. Jeg fikk etterhvert installert Windows bare for å konstatere at der stoppet det, restart på restart i loadinga til windows.

Etter noen minutter med kløe kom jeg fram til at jeg skulle prøve å gi rammen litt mer volt. (Det står på brikkene at de skal ha 2.6v) De får nå 2.8v og nå er alt dønn stabilt!

"Problemet" her er at jeg vil egentlig få ned volten til 2.6v igjen samtidig som det er stabilt. Jeg vil jo gjerne overklokke litt også. ;)

Jeg har prøvd med en minne brikke, jeg har prøvd på 2.7v = ikke stabilt, jeg har prøvd litt slappere timings = ikke stabilt, og jeg har prøvd mange forskjellige bios versjoner.

Nåværende eneste stabile bios, 310 Final.

Prøvd ut, men ustabile. 510-3, 623-3, 702-1, 702-3.

Det er en ting jeg ikke skjønner her, jeg flasha til 702-1 bios og stilte rammen ned til 2.6v igjen. Valgte å kjøre memmtest isteden for oppstart. Denne ble kjørt i 2 timer så jeg tenkte det var greit nok. slo av memmtest og prøvde meg på å loade windows. Men den gang ei, den restarter rett etter loading av Windows begynner. Prøvde da å uppe volten til 2.8v igjen. Ville enda ikke starte windows. Hadde en diskett med 310 bios, flasha ned igjen, 2.8v og windows starter fint.. Stabilt.

 

Hvorfor klarer den ikke loade windows på 2.6v, men klarer memtest i noen timer? Har lest overalt så det griner etter nå, og har begynt å skjønne mer og mer. Også det her med at jeg har TCCD Samsung brikker og hvilken bios jeg burde ha til det.

Lenke til kommentar

akkurat hvorfor du har det problemet er ikke så lett å si (jeg klarer det ikke i alle fall)

 

men, det er hender at ram må har noe mer volt enn det som er oppgitt. f.eks så måtte min gamle 1gb pakke med twinmos ram kjøre på 2,8v for å være stabil, selv om den skulle klare seg med 2,6. (var netshp som anbefalte det faktisk, da jeg spurte de om problemet)

 

og du trenger ikke å være redd for å kjøre volt på ram føre du kjører over 3,2v. og da er det kun varme du må passe på, fordi da må du flytte volt jumperen, og da blir det skummelt varmt uten aktiv kjøling over ram området.

 

konklusjon: bare kjør 2,8v på rammen. men ikke forvent å kunne klokke så høyt, i alle fall ikke med så stramme timings på rammen. og skal du klokke, så må du nok ha enda mer volt på rammen for at den skal kunne følge med.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Halloen folkens!

 

Hvorfor klarer den ikke loade windows på 2.6v, men klarer memtest i noen timer? Har lest overalt så det griner etter nå, og har begynt å skjønne mer og mer. Også det her med at jeg har TCCD Samsung brikker og hvilken bios jeg burde ha til det.

5094513[/snapback]

 

2,8Volt er ingenting å bekymre seg for, bruk det om du må!

 

BIOS som egner seg til TCCD slutter på: -1

 

Personlig hadde jeg gått for denne: http://www.techpowerup.com/articles/114/images/N4D702-1.zip

Lenke til kommentar

Takker for raskt svar allesammen!

 

konklusjon: bare kjør 2,8v på rammen. men ikke forvent å kunne klokke så høyt, i alle fall ikke med så stramme timings på rammen. og skal du klokke, så må du nok ha enda mer volt på rammen for at den skal kunne følge med.

5094701[/snapback]

 

Det var greit å vite at den ikke tar skade av det da hvertfall. Skal prøve å klokke litt mer ikveld, med slakkere timings. 2.5-3-3-8 kanskje. Men her er det også en ting jeg lurer på... I Bios på dette hovedkortet er det jo en hel HAUG med innstillinger for rammen. Trenger jeg bare stille på de vanlige, som tcl, trcd, tras og Trp? Eller må jeg også slakke av på de andre... (Trc, Trfc, Trrd, Twr osv osv...?)

 

2,8Volt er ingenting å bekymre seg for, bruk det om du må!

 

BIOS som egner seg til TCCD slutter på: -1

 

Personlig hadde jeg gått for denne: http://www.techpowerup.com/articles/114/images/N4D702-1.zip

5095097[/snapback]

 

Jeg skrev jo at jeg har prøvd 702-1, da på 2.6v og 2.8v. Men da vil den rett og slett ikke loade windows engang... :(

 

Her har du en bedre BIOS ;)

5095414[/snapback]

 

Hva er spesielt med denne biosen? Og jeg ser ett 2 tall i fil navnet. Vil ikke det da si at den er beregnet på BH-utt brikker?

Er litt redd for å flashe feil her... Vil man kunne starte opp i det hele tatt med bios beregnet for BH brikker?

 

 

Tusen takk for svarene! Dere hjelper meg til en bedre og lettere hverdag! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...