Gå til innhold

Den store DFI NF4 Tråden!


skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ArcticOC Postet i går, 21:55

Takker!  Stemmer at det er hvor luftstrømmen benyttes som teller mest og ikke total mengde som blir tilført!

 

Jeg er delvis tilbake på forumet etter en lengere pause pga 110timer med jobb på 8dager, føttirakkern så lei jeg er jobben akkurat nå 

 

Har løst den siste lille problemet i det store puslespillet mitt, skjermkortkjøling (passiv)..

Ja, ditt bygge, med sine gjennomtenkte løsninger, og spesielt dutchingen understreker deler av poenget mitt på en fin måte.

 

Men denne siste nyskapningen, skjermkortkjøleren, kan du forklare den litt.

Jeg formoder at det vi ser på oversiden av skjermkortet er "radiatoren" som avgir varmen, og da stusset jeg litt over at den tilsynelatende ligger helt nedpå printkortet. Hadde det vært en avstand der vil jeg tro man letter vil kunne oppnå en viss selvtrekk gjennom "radiatoren"? (for du har vel ingen vifte i enden av den midlertidige dutchen..?)

Det er da ikke en påstand, eller kritikk, men et spørsmål ArticOC.

 

 

Vel, vakkert er det i alle fall, dette er kunst i mine øyne ;)

5047133[/snapback]

 

Det er 6mm mellom radiatoren på skjermkortet og printplaten på skjermkortet.

 

Jeg benytter meg ikke av vifte på ducten, hvis du studerer bilde no.2 ser du at det bare dreier seg om en "uthulet" 80mm vifteramme jeg måtte bruke for å lage den provisoriske ducten.

 

Luftflyten er uansett fin gjennom denne saken.

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Jo,men varm luft stiger og det blir jo tilnermet tett rundt kortet slik det ser ut på bildet. Derfor tenkte jeg det måtte bil en liten gjennomstrømning der.

Nå er jeg klar over at dette prosjektet bestrever minst mulig støy,men det jeg tenkte var om det ikke var mye å tjene på å bruke en vifte på veldig lav hastighet,dermed blir den jo lydløs.

Lenke til kommentar
Uten vifte ser jeg ikke helt vitsen med den ducten,hvordan få luftflyt i den?? Ville det ikke bli bedre luftflyt over kjølern uten

5048190[/snapback]

 

Når sidedøren er lukket på kabinettet er det vakum inni, et av stedene luften blir sugd inn i kabinettet mitt er fra den ducten på GPU. Skjønner? ;)

 

Det er fremdeles kun vifta i misten som dra hele lasset, og det fungerer kjempefint :thumbup:

Lenke til kommentar

Jepp,skjønner det,nettop derfor at jeg påpekte dette,da varm luft dras ned istedenfor opp, derfor nevnte jeg en eventuell vifte i lydløst modus.

Går utifra det var støy du ville ha minst mulig av og om du har en vifte til å surre rundt på lavest mulig hastighet lager ike denne støy, men hjelper å få en lavere temp på skjermkortet.

Lenke til kommentar
Når sidedøren er lukket på kabinettet er det vakum inni, et av stedene luften blir sugd inn i kabinettet mitt er fra den ducten på GPU. Skjønner?  ;)

 

Det er fremdeles kun vifta i misten som dra hele lasset, og det fungerer kjempefint  :thumbup:

5048364[/snapback]

 

Har du prøvd med farget røyk for å se om luften virkelig blir trukket gjennom ducten til GPU.

 

Slik som jeg ser det så er det flere andre plasser hvor luften har mye mindre motstand en gjennom radiator på GPU kjøler. Blant annet under skjermkortet (se bilde).

 

Ellers så syns jeg det er et pent stykke arbeid du har utført så langt. Tror dog at overklokkingspotensiale i kjøleløsningen din er minimal men som et rolig/stille system så ligger det sikkert i øverste klasse.

 

Har du forresten målt lufttemperaturen i ducten til PSU. Skulle vært morsomt å visst hvilke temperaturer som Misten må forholde seg til for jeg tror den lever på lånt tid med for høy lufttemperatur.

post-71163-1130081677_thumb.jpg

Endret av Obix
Lenke til kommentar
Når sidedøren er lukket på kabinettet er det vakum inni, et av stedene luften blir sugd inn i kabinettet mitt er fra den ducten på GPU. Skjønner?  ;)

 

Det er fremdeles kun vifta i misten som dra hele lasset, og det fungerer kjempefint  :thumbup:

5048364[/snapback]

 

Har du prøvd med farget røyk for å se om luften virkelig blir trukket gjennom ducten til GPU.

 

Slik som jeg ser det så er det flere andre plasser hvor luften har mye mindre motstand en gjennom radiator på GPU kjøler. Blant annet under skjermkortet (se bilde).

 

Ellers så syns jeg det er et pent stykke arbeid du har utført så langt. Tror dog at overklokkingspotensiale i kjøleløsningen din er minimal men som et rolig/stille system så ligger det sikkert i øverste klasse.

 

Har du forresten målt lufttemperaturen i ducten til PSU. Skulle vært morsomt å visst hvilke temperaturer som Misten må forholde seg til for jeg tror den lever på lånt tid med for høy lufttemperatur.

5048496[/snapback]

 

Det skal forbausende lite luft forbi den radiatoren på skjermkortet for å gi effekt, ATITool gir meg aldri temps på over 71grader i stresstest, noe som faktisk er et bedre resultat enn det orginalkjøleren ga. Thermalright V1 er ganske effektiv hvis man tar størrelsen i betraktning. Tror den yter ca. like bra som ATI silencer 5. Hadde nok fått enda bedre effekt hvis jeg hadde tettet di hullene du komenterte, men allerede før dette er gjort er systemet mer enn effektivt nok.

 

Misten øker selv hastigheten når systemet ligger i full load, den har det helt fint etter min mening, bekymrer meg ikke over den biten.

 

Tror ikke inn tempen på misten er over 45grader, kan jo alltids ta å måle ut tempen en dag, men luftstrømmen er ikke spesielt varm.

 

I det værst tenkelige tilfellet der jeg kjører både ATITool og prime95 samtidig, spinner 120mm pabstvifta til misten opp på et behagelig nivå. Når pc`en idler spinner den ned til et ubetydelig og nesten lydløst nivå.

 

Hva overklokking angår så er systemet meget godt egnet, overklokker både skjermkort, ram og CPU. Og ikke så rent lite heller. det var ingen problem å kjøre venicen min på 2800MHz og rammen på 270MHz@3,5Volt. CPU temp kom aldri over 49 grader.

 

Nå har jeg en x2 3800+ som ligger å koser seg på 2500MHz.

 

Hele systemet er designet for å overklokke godt og det nesten lydløst, alt som er gjort er etterhvert som prosjektet har gått er blitt nøye testet og vurdert. Ingenting er overlatt til tilfeldigheter, men så har hele greia gått over et halvt år snart :!: Liker å tenke en stund over saker før jeg modder og modder vidre

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Muligens. Tok opp kjølingen og det var vertfall en del rundt cpu (dvs. oppå hs).. Jaja, skulle kjøpe meg nytt kort uansett, da dette ikke vil kjøre over 350htt.

 

Noen som har noen tips til nytt hk?

 

- 3,4V på ram

- 1,8V på cpu

- 400mhz htt

 

Kan vel bli vanskelig å tilfredsstille alt det der men..

 

Edit: Til deg over: Twinmos funker greit (har funket) hos meg vertfall..

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Muligens. Tok opp kjølingen og det var vertfall en del rundt cpu (dvs. oppå hs).. Jaja, skulle kjøpe meg nytt kort uansett, da dette ikke vil kjøre over 350htt.

 

Noen som har noen tips til nytt hk?

 

- 3,4V på ram

- 1,8V på cpu

- 400mhz htt

 

Kan vel bli vanskelig å tilfredsstille alt det der men..

 

Edit: Til deg over: Twinmos funker greit (har funket) hos meg vertfall..

5057901[/snapback]

 

Du er ikkje DFI det hovedkortet som er best på HTT då ?

meiner å ha lest det i ein test...

Lenke til kommentar

Jo, det er mulig det. Men jeg liker ikke å bestille kort nr. 3 av samme type :p Men hvis det ikke er noen andre kort som har det jeg vil ha så er det jo klart da.. Så får jeg heller sende dem inn som RMA etterhvert :tease:

 

Hva har dere andre klart av htt på disse kortene da? Lurer på om det hjelper med vannkjøling av nb? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...