Gå til innhold

Den store DFI NF4 Tråden!


skyline

Anbefalte innlegg

En ny kjøler må til.

 

Planer om å masseprodusere din kjøler Artic oc?

Har ingen planer om å masseprodusere nei :ermm:

 

Men jeg har 1stk. modda Arctic Freezer å selge, laget 2stk. da jeg først var i gang.

 

Det er den mongostore versjonen som ikke lar deg bruke SLi, men kjøleevnen er helt enorm. Kommer ikke en eneste grad over 44C uansett hvor lite luftstrøm du har i kabinettet ditt eller hvor mye volt eller klokkefrekvens du måtte kjøre chipsettet på.

 

Hvilke andre kjølekomponenter bruker du? må nesten vite for å kunne gi svar på om den er kompatibel i ditt system

 

HOLY MOLY! Så jeg hadde nesten 33000hits på en tråd jeg har på dfi-street

 

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=6577

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For tiden er alt på luft, og det spørs om det ikke forsetter slik. Da cpu nesten ikke utvikler varme.

Jeg bruker Dette kabinettet., hardware står i i signatur link.

Oversiktsbilde i deres test kabinett.

Var det kjøleren i linken du sikta til? eller er det den du bruker selv nå?

 

Jeg ser det kan bli konflikt med hardiskene, men problemer er til for å løses.

 

Skulle ha overklokket mer, men finner ikke helt ut av ram dividere og hastigheter, cpu er ivertfall god for 2700MHz, 300*9, men får altså ikke minne til å køre sammen med dette.

 

Nattskift igjenn?

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
For tiden er alt på luft, og det spørs om det ikke forsetter slik. Da cpu nesten ikke utvikler varme.

Jeg bruker Dette kabinettet., hardware står i i signatur link.

Oversiktsbilde i deres test kabinett.

Var det kjøleren i linken du sikta til? eller er det den du bruker selv nå?

 

Jeg ser det kan bli konflikt med hardiskene, men problemer er til for å løses.

 

Skulle ha overklokket mer, men finner ikke helt ut av ram dividere og hastigheter, cpu er ivertfall god for 2700MHz, 300*9, men får altså ikke minne til å køre sammen med dette.

 

Nattskift igjenn?

Jepp, nattevakt ja!

 

Ble ikke så klok på siggen din, hva står på CPU og GPU?

 

Tror ikke hardiskene skulle by på noe problem, ser heller ikke noen grunn til å vannkjøle hvis du ikke må, og hvertfall ikke chipsettet hvis du har en modda freezer :)

Lenke til kommentar

Klokker ikke ferdig før kjølinga er på plass.

Boxed kjølere på begge, men tror ikke det blir trøbbel med noen av disse om jeg hiver i vannkjøling. Vet ikke helt hva jeg skal sette på, mulig jeg bare modder det gamle vankjøllingsutstyret. Står også beskrevet i min maskinvare.

Har du en link til bilde med freezer?

Lenke til kommentar
Klokker ikke ferdig før kjølinga er på plass.

Boxed kjølere på begge, men tror ikke det blir trøbbel med noen av disse om jeg hiver i vannkjøling. Vet ikke helt hva jeg skal sette på, mulig jeg bare modder det gamle vankjøllingsutstyret. Står også beskrevet i min maskinvare.

Har du en link til bilde med freezer?

Hvis du bruker vannkjøling skal absolutt alt passe selv om du har freezeren på kortet.

 

Luftkjølere jeg vet passer er Zalman 7000, Asetek micro, boxed cooler, Termalright XP90c!

 

Zalman 7700 skal også kunne passe med ganske grei modding. Bare å bøye alle finnene på ene hjørnet til freezeren.

 

Termalright XP120 er jeg ikke helt sikker på?

 

Alle boxed kjølere som existerer til GPU skal også passe. Det er god plass mellom kjølefinnene på freezeren.

Lenke til kommentar

Hmmm, nå klokker alt helt fint. Tidligere har jeg prøvd å kjøre fsb og cpu opp først. Deretter rammen. Fikk aldri boot da. Men nå har jeg kjørt rammen trinnvis ned, og fsb trinnvis opp, da går alt som smurt.

 

Virker ikke som om 7/10 dvideren er i orden. Jeg kunne boote med et hakk skarpere divider, men altså ikke med et hakk slakkere, noen som vet hva dette kan være?

 

Får slå meg til ro med 295*9=2655MHz da, er ikke så verst det heller med boxed kjøler.

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

For de som lurer har jeg klart å legge en slik på chipsetet mitt, med 2x 7800. Måtte gjøre en enkel mod(file ned noen sperrer). Tror allikevel denne er å anbefale, men du må være forsiktig så du får festet slangene skikkelig.

Ellers gikk chipsettemperaturen min fort ned 10-15 grader, jeg kommer tilbake med mer om det senere.

Chipsetet pleier å ligge på rundt 50C, nå startet det på 30 og gikk til 36C etter 20 min i rthdribl. Skal teste mer senere idag.

Bruker reserator 1 plus og koblingen er reserator->CPU->NB->reserator

 

Snekker'n, har du noen vannblokker å anbefale for 7800 ?

Lenke til kommentar
Forøvrig, hva har PCI-e clock freq. å si for ytelsen? Den er std på 1000MHz, men min kjører på 3000MHz... Noen som er eksperter på dette feltet? :)

Ehh, standard er vel 100? Det er det samme som agp frekvens på gamlere system.

Fra nVIDIA nTune/nVMonitor:

 

PCX (PCI Express bus speed) 3000MHz. Hvis jeg velger originale settings stiller den seg til 1000MHz.

Ja jeg er jo altså ingen "ekspert" på noe som helst, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være snakk om en feil, eventuelt unormal målemetode i Ntune her oysfaerg... Pci-e busshastigheten er da ikke 3Ghz?

Standard fart på pci-e bussen i alle andre sammenhenger er i alle fall som ManagHead sier, 100Mhz.

 

Jeg har ikke klart og få noe målbar positiv effekt av å øke denne hastigheten. Min teori er at grunnen ligger i at både båndbredde, og hastighet på pci-ex16 bussen er "milevis" over hva som faktisk er nødvendig for å ta unna trafikk på dagens kort. Selv AGP var/er jo bra nok akkurat når det gjelder båndbredden i seg selv.

 

Det er mulig dette kan ha en merkbar positiv effekt i SLI oppsett der man vel pr idag kjører x8, og hvis det er slik at man faktisk mister ytelse ved x8. (det har jeg aldri prøvd, så det er også bare en teori)

Etter hva jeg har lest meg til klarer de fleste Nvidia og ATI kort max ca 115Mhz, og jeg har selv ikke testet over 110Mz, fordi jeg er usikker på hva som faktisk skjer når man overskrider grensen her.

Jeg har hørt om at folk har klart høyere FSB hastighet med Intel 925HK, ved å øke pci-e buss hastighet, men det har jo en helt annen oppbygning og kommunikasjonsform enn NF4. så tror nok ikke dette fenomenet er relevant for oss.

 

Så kan desverre ikke gi deg noen skikkelig ekspert tips rundt dette, men da har du en erfaring, og noen tanker rundt dette i alle fall. Har også søkt litt rundt etter dette tidligere, men har enda til gode og se noen positiv effekt så langt med å øke denne bussens hastighet. Jeg har forøvrig brukt et 6800GT @462/1180 under mine forsøk med dette, og også 6600GT på Intel oppsett. Ser altså ikke helt bort fra at man kan oppnå andre resultater med andre kort, selv om ikke jeg har hørt om det :)

 

Så om andre har andre erfaringer, eller annet og tilføye, kom med det!

Lenke til kommentar
Nazgul Skrevet 12/10/2005 : 14:48

  QUOTE (Snekker`n @ 12/10/2005 : 11:39)

QUOTE 

Snekker'n, har du noen vannblokker å anbefale for 7800 ?

 

 

 

Eneste vannblokk på det norske markede er for tiden denne og jeg tror den er helt ok.

 

*bilde*

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312820&cks=PRL 

 

 

woohoo, DI hadde 2 stk inne, de erhold av til meg.

Kommer tilbake med resultater senere i dag! 

Har samme blokka på mitt 6800GT, og den fungerer greit den. Men er du sikker på at den passer akkurat ditt 7800 kort?

Det er stor forvirring og mye klaging rundt denne Nexxxos blokka til 6800/GT/Ultra, da en del ikke får den til å passe pga forskjellig utforming rundt strømforsyningsdelen.

Så aner ikke om dette er relevant for 7800 serien også, om de er forskjellige avhengig av nøyaktig modell. Ser på bildet ut som den ikke dekker strømforsyningsdelen, så det er kanskje mer fleksibelt da?

Ville bare nevne det, lykke til :)

 

Edit; bare nevne at akkurat den blokka vi snakker om her (link fra snekker'n) ikke passer 6800GT, min er i samme serien, men litt annen utforming. Så ikke fler blir forvirret.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Blokken passer ihvertfall så langt. Har fått montert blokken på det ene kortet, sliter dog med å få kortet ned i PCI-e sloten da kortet faktsk må settes lit i spenn...

 

 

[EDIT1]

Men bare man vet hvem som er sjefen, så går det ned :D

På tide med kort nr 2

 

[EDIT2]

Kan forsåvidt nevne at det ikke følger med bruksanvisning, og at den som ligger på nett kun gjelder for 6800 / GT.

Uansett tror jeg at det ble gjort riktig.

Tid for kort nr 2

 

[EDIT3]

Nå er begge kortene inne, systemet besto "blåsetesten", så nå kjører vannkjølingen uten strøm på pcen. Så langt ser det bra ut, skal la det gå et par timer mens jeg ser på Norge - Hviterussland

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...