Gå til innhold

Den store DFI NF4 Tråden!


skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fant ut av den sykt laaaange oppstart-tiden i windows! :sleep:

Tydeligvis en feil med driverne på disketten som fulgte med kortet, for jeg la inn nye i forbindelse med reinstall, og nå funker alt som snus. Sykt kjapp oppstart :fun:

Tja,det hadde jeg jo nevnt tidligere i posten, både driverne på disketten og de på cden var ubrukelige hos meg . :no:

Lenke til kommentar
Fant ut av den sykt laaaange oppstart-tiden i windows! :sleep:

Tydeligvis en feil med driverne på disketten som fulgte med kortet, for jeg la inn nye i forbindelse med reinstall, og nå funker alt som snus. Sykt kjapp oppstart  :fun:

Tja,det hadde jeg jo nevnt tidligere i posten, både driverne på disketten og de på cden var ubrukelige hos meg . :no:

:blush: Jeg vet, men alt så ut til å funke under installasjonen. Ingen feilmeldinger. Derfor mistenkte jeg aldri driverene...

Lenke til kommentar

Er det flere som har høye temperaturer på chipset med orginal vifta. :hrm: Jeg synes den blir fort varm når man lar maskina jobbe litt. Mulig det blir dårlig kontakt til vifta pga skjermkortet presser litt ned. :hmm: uansett greit å se om fler har samme erfaring eller om det er bare hos meg.

Endret av scarlett
Lenke til kommentar
Fant ut av den sykt laaaange oppstart-tiden i windows! :sleep:

Tydeligvis en feil med driverne på disketten som fulgte med kortet, for jeg la inn nye i forbindelse med reinstall, og nå funker alt som snus. Sykt kjapp oppstart  :fun:

Tja,det hadde jeg jo nevnt tidligere i posten, både driverne på disketten og de på cden var ubrukelige hos meg . :no:

:blush: Jeg vet, men alt så ut til å funke under installasjonen. Ingen feilmeldinger. Derfor mistenkte jeg aldri driverene...

Nei akkurat samme problemet, ingen feilmeldinger, H****** startet etterpå hver gang.

Men vi kan vel iallefall konkludere med at både drivere og bioser til disse nye nForce 4 kortene på langt nær er ferdigutviklet .

Lenke til kommentar
Er det flere som har høye temperaturer på chipset med orginal vifta.  :hrm:  Jeg synes den blir fort varm når man lar maskina jobbe litt. Mulig det blir dårlig kontakt til vifta pga skjermkortet presser litt ned.  :hmm: uansett greit å se om fler har samme erfaring eller om det er bare hos meg.

Ligger på rundt 40 her... Muligens litt høyere ved load, men aldri over 45. Vifta kjører for fullt ved 45+ grader, men det har ikke skjedd enda.

Smurte på litt AS5. Mulig det hjelper litt bedre enn den forunderlige substansen som var der fra før. :hmm:

Hvilke temperaturer ligger dere andre på?

*EDIT* Leif var innom... Huff... seint nå... koke kaffe :w00t:

Endret av FlatEric82
Lenke til kommentar
Nei akkurat samme problemet, ingen feilmeldinger, H****** startet etterpå hver gang.

Men vi kan vel iallefall konkludere med at både drivere og bioser til disse nye nForce 4 kortene på langt nær er ferdigutviklet .

Så fint at jeg ikke har tid til å drive på med pc'n enda da, får vel reformatere, oppdatere bios, laste ned nyeste drivere og reinstallere når jeg får tid da... :thumbup:

 

Hadde egentlig forventa at det skulle bli noen problemer i begynnelsen. Bruker jo være noe, når det er nytt chipset og kort skal ut på markedet så tidlig som overhodet mulig. Jaja, blir ikke første gang, tviler på at det bli siste heller.. :p ... Sikkert en grunn for at det kommer både rev 1. rev 2. og rev 3. på kort etter en stund. Beste er jo egentlig å vente en stund.... :whistle:

Lenke til kommentar
Tror jeg fant en ny bios-versjon...

 

18-02-2005

 

Leste litt om flashing og forstod det slik at siden den nye versjonen er i *.bin-format, kan man bruke winflash... Noen som har erfaringer med dette? Ser utrolig mye mer lettvint ut. Leste endel erfaringer på utenlandske forum, og det så ikke ut til at noen hadde møtt noen problemer ved bruk av winflash.

 

WinFlash 1.51

 

Edit: La til link til WinFlash

er ikke dette bios for ultra kortet da??

Lenke til kommentar
Tror jeg fant en ny bios-versjon...

 

18-02-2005

 

Leste litt om flashing og forstod det slik at siden den nye versjonen er i *.bin-format, kan man bruke winflash... Noen som har erfaringer med dette? Ser utrolig mye mer lettvint ut. Leste endel erfaringer på utenlandske forum, og det så ikke ut til at noen hadde møtt noen problemer ved bruk av winflash.

 

WinFlash 1.51

 

Edit: La til link til WinFlash

er ikke dette bios for ultra kortet da??

Kanskje derfor dataen min klikke litt, etter jeg oppdaterte biosen?

Lenke til kommentar
Tror jeg fant en ny bios-versjon...

 

18-02-2005

 

Leste litt om flashing og forstod det slik at siden den nye versjonen er i *.bin-format, kan man bruke winflash... Noen som har erfaringer med dette? Ser utrolig mye mer lettvint ut. Leste endel erfaringer på utenlandske forum, og det så ikke ut til at noen hadde møtt noen problemer ved bruk av winflash.

 

WinFlash 1.51

 

Edit: La til link til WinFlash

er ikke dette bios for ultra kortet da??

Kanskje derfor dataen min klikke litt, etter jeg oppdaterte biosen?

De beta biosene som er lagt ut tidligere i forumet er til ultra D kortet. Ikke rart det blir noen problemer hvis dere flasher det til Sli-DR kortet. Her er den eneste Sli-DR beta bios som har kommet ut forløpig datert 01.02.2005

Sli-DR beta bios

Endret av scarlett
Lenke til kommentar
Fy F*** den kjøleren jeg mekka passa bra på hovedkortet :dribble: Måtte kjøre den en runde i fresebenken før jeg monterte, dette for å skape plass til en klokkegenerator og en elektrolyttkondensator som stod i veien.. den har også 7mm klaring til baksiden av skjermkortet, så kan enda bruke ramsinks.. bilde kommer senere *lover*

Få se bilde da! :D Jeg vil se bilde av hovedkortet med kjøleren montert.

 

Skal snart kjøpe en kraftig oppdatering til min PC, og det blir nok DFI NF4 Ultra som hovedkort :p

Lenke til kommentar
Tror jeg fant en ny bios-versjon...

 

18-02-2005

 

Leste litt om flashing og forstod det slik at siden den nye versjonen er i *.bin-format, kan man bruke winflash... Noen som har erfaringer med dette? Ser utrolig mye mer lettvint ut. Leste endel erfaringer på utenlandske forum, og det så ikke ut til at noen hadde møtt noen problemer ved bruk av winflash.

 

WinFlash 1.51

 

Edit: La til link til WinFlash

er ikke dette bios for ultra kortet da??

Kanskje derfor dataen min klikke litt, etter jeg oppdaterte biosen?

De beta biosene som er lagt ut tidligere i forumet er til ultra D kortet. Ikke rart det blir noen problemer hvis dere flasher det til Sli-DR kortet. Her er den eneste Sli-DR beta bios som har kommet ut forløpig datert 01.02.2005

Sli-DR beta bios

skal ikke de biosene passe alle dfi nf4 kort da, mener jeg las dette på et forum en eller annen plass

Lenke til kommentar
skal ikke de biosene passe alle dfi nf4 kort da, mener jeg las dette på et forum en eller annen plass

Mener jeg leste det samme. Men, jeg har uansett ikke flashet bios enda da alt funket fra scratch (med untak av litt noobsnubling); burde vel gjøre det uansett snart for å få memtest på kjøpet.

Er fersk med oc, men jeg kjøpte dette kortet fordi jeg ville ha en del muligheter framover til å lære om slikt. I ettertid ser jeg kanskje at jeg burde ha anskaffet noe ram med noe bedre timings, uansett - mine Geil value strekker seg til 2.9v med 2.5-3-3-6.

 

Forøvrig har jeg fulgt en guide jeg fant på dfi-street, kanskje mer ment for de med problemer, men, men. Via denne guiden har jeg satt cpu vid til 1.425volt med CPU VID Special Control = 110%, altså 1.52Volt reellt, med det resultat at jeg kan heve HTT til ca 245 og få cpu opp rundt 2200. Før dette nekta HTT å bli med over 240 i det hele tatt og da ikke en gang stabilt - noe det er nå. Likevel synes jeg at dette ikke er en så stor økning. Og i den forbindelse melder et par spørsmål seg, som jeg finner fornuftig å stille her.

1. Er det rammen som holder meg tilbake? (Den kjører nå på max anbefalt volt av geil, dvs 2.9, med litt slappere timings enn mulig - satt etter nevnte guide.)

2.Om jeg skal driste meg vidre med volt ovenfor cpu, er det anbefalt å stille på volten eller prosentene over hundre denne kan økes med?

3.Er folket enig i disse to påstandene? A.Ikke gå over 1.6 vcore! B.60-65 grader er maks for en winnie på luft-

 

Setter stor pris på om det er noen som kan gi meg noen svar eller pekere slik at jeg med tid og stunder (dog jeg lover ingenting!) kan bli litt klokere.

 

Edit: Jeg er en løgner og Prime 95 har bevist det; kjører ikke stabilt med HTT på 240 engang (multi er på 9.0). :cry:

Endret av Skarphedin Olsen
Lenke til kommentar

Det er mulig det er rammen som er problemet.. Sett rammen på en 100divider, altså slik at rammen kjører 120,hz når du har htt=240, så øker du htt for å se hvor langt du kan komme med cpuen, når du har funnet max stabile hastighet for cpu, setter du ned multiplier for cpu og ram til å kjøre synkront med cpu og htt=200 så begyner du å finne grensene til rammen... Da vet du hvor mye komponentene dine kan klare.... Prøv å kjøre rammen med strammest mulig timings...

 

Du har satt ned htt-multiplieren sant?? 1.6v er en fin grense, men mitt dfi kort undervolter en del så les av etter at du har satt den opp for å se den virkelige verdien... ved 60grader begynner iallefall jeg å svette litt, ville ikke gått noen serlig over dette nei...

Lenke til kommentar
Du har satt ned htt-multiplieren sant?? 1.6v er en fin grense,

Har satt LTD/FSB = X4.0 iallefall. Og i forhold til volten, er de mulighetene man har til å stille denne, altså både direkte og med prosentsiv økning, kun for fintuning; les: spiller det mindre rolle hvor jeg henter økningen fra?

Går i gang med med litt testing nå; takk for pekere unOkai :)

 

Edit: Leif, en lurendreier!

 

Edit2: Kommer meg opp i htt 300 uten å øke volt; bør jeg klaske på med en økning av volt til 113% kanskje? Temp på cpu ligger merkelig nok fremdeles rundt 32/33 grader. (Chipset er på ca 41, men der har jeg økt volten til 1.8.)

Tenker jeg primer den på ca 275 nå :yes: Og, krysser fingerene!

 

Edit3: Tenker det ikke er noe poeng i å prime før jeg har fått rammen opp å gå på noe annet enn 1/2... Uansett, på htt 275 er jo cpu oppe og går på 2486; og på 300 htt er den

2704. Slikt mener jeg å like :)

Endret av Skarphedin Olsen
Lenke til kommentar
Du har satt ned htt-multiplieren sant?? 1.6v er en fin grense,

Har satt LTD/FSB = X4.0 iallefall. Og i forhold til volten, er de mulighetene man har til å stille denne, altså både direkte og med prosentsiv økning, kun for fintuning; les: spiller det mindre rolle hvor jeg henter økningen fra?

Går i gang med med litt testing nå; takk for pekere unOkai :)

 

Edit: Leif, en lurendreier!

 

Edit2: Kommer meg opp i htt 300 uten å øke volt; bør jeg klaske på med en økning av volt til 113% kanskje? Temp på cpu ligger merkelig nok fremdeles rundt 32/33 grader. (Chipset er på ca 41, men der har jeg økt volten til 1.8.)

Tenker jeg primer den på ca 275 nå :yes: Og, krysser fingerene!

 

Edit3: Tenker det ikke er noe poeng i å prime før jeg har fått rammen opp å gå på noe annet enn 1/2... Uansett, på htt 275 er jo cpu oppe og går på 2486; og på 300 htt er den

2704. Slikt mener jeg å like :)

du kan fint sette htt multiplieren til x3 nå siden du er over 250htt, ja det er samme hvor du henter spenningsøkingen fra...

 

32grader høres ut som idle temp. Du må ha full belasting på cpu i 10-15min og ha et program (eks. nvidia monitor som følger med HK) som går i bakgrunnen som plotter temp.. Da finner du load temp, og det er denne osm er intressant.... dette gjelder forsåvidt alle temperaturer, ser mange oppgir load temp på gfx rett etter å ha kjørt 3dmark, det som er problemet da er at temp synker kansje 20grader første sekundet, og man tror man har lavere temp enn man har, dette gjelder også cpu, men i mindre grad...

 

Kan også være greit å prime før du setter opp rammen slik at du vet at cpu er stabil på denne hastigheten, slik at hvis du får problemer senere så vet du hva det kan skyldes..

 

btw. un0kai med null ikke stor O :p

Lenke til kommentar

 

32grader høres ut som idle temp

Jepp :blush: Ved htt 267, cpu 2400, er load temp 46 grader gitt.. Ved 275 er den ustabil, så jeg skal se hvordan 270 blir før jeg øker volt. Antar jeg kommer til å gi meg på en load temp rundt 55, og deretter gå på en finstilling av rammen.

 

Merkelig hvordan dette kortet gir meg lyst på ny ram :p

 

btw. un0kai med null ikke stor O
roger that
Lenke til kommentar

Nydelig.. nydelig :love:

 

P.g.a. nyfødt baby og en uke med influensa har jeg ikke fått montert alle greiene enda.. men i dag fikk jeg gjort kjøleren 100% ferdig. Festemekanisken består av to kraftige fjærer som skrues inn fra baksiden av hovedkortet.

 

Brukte totalt 3timer med boring, fresing, skjæring, gjenging og banning på hele prosjektet ;)

 

lite1.JPG

lite2.JPG

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...