Gå til innhold

Den store DFI NF4 Tråden!

skyline

Anbefalte innlegg

Se det!

Da kan det jo godt hende at min skepsis mtp flashing fra Windows er utdatert. :yes:

Tja, kanskje det! ;)

Jeg flasher bare fra windows, selv om jeg mener det er litt større fare med å bruke windows. Jeg er for lat til å bruke oppstartsdisketter og måtte forandre boot-order.

De gangene (2ggr) jeg har klart å badflashe noe, har jeg bestandig klart å rette det opp selv. Det er flere måter å fikse slikt på avhengig av merke og modell. Men i gamledager (P3) måtte man nesten alltid finne noen med EPROM-brenner for å berge seg, dette gjelder svært sjeldent på dagens hovedkort.

Dessuten er det mer spennende å flashe fra windows, gir meg kick :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dessuten er det mer spennende å flashe fra windows, gir meg kick  :p

Jeg vil si at det er mye mer spennende å flashe fra floppy - ikke akkurat verdens mest pålitelige lagringsmedium...

Personlig bruker jeg bestandig en "timer" (sånn med hjul) satt til å slå av og på hver halvtime, snurrer så hjulet i blinde og kobler denne til PC`en før jeg starter å flashe.. en slags russisk rulett :p DET gir meg kick ja

Fra alvor til spøk.. tips til han som ikke fikk bootet etter å flashet BIOS`en sin litt tidligere i tråden! Prøv å boot PC`en med kun 1 RAM-brikke, mye mer konstruktivt enn å kjøpe en ny CPU for og se om dette kunne være årsaken til null boot

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Systemet mitt med kun PSU vifte med svært lav RPM etter 35min kjøring i Prime95 med romtemperatur på ca.18deg C og kabinettet lukket.. skal bokstavelig talt sove på saken nå, gå å legge seg etter nattevakt.

Prime skal få stå å kjøre hele tiden. Jeg er på dette stadiet ikke begynt å tyne ut siste rest av klokkesykluser, men det kommer mer :thumbup: Systemet gjør forøvrig SuperPI 1M unna på 29sec, noen som utfordrer med kun PSU vifte i bruk? Flere high res pics av de nye delene som er montert litt senere, har gjort ferdig det som manglet og avsluttet prosjektet hva hardware angår! :w00t:

EDIT!! Har nå kjørt Prime95 sammenhengende i over 10 timer uten feil/kræsj på hastigheten som vises på bildet

Hvis du lurer på hvor lenge prime/windows har gått kan du lage deg en liten .BAT fil du lagrer i windows mappa. Bare å åpne notepad og lime inn følgene linjer:

@echo.

@systeminfo | @find "Virketid for datamaskinen:"

@echo.

Kall gjerne fila du lagrer for uptime.bat Kjør cmd for å sjekke ved behov, du trenger bare da å skrive "uptime" i CMD

post-24-1126946365_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Men du skal vel ha på noen fler vifter?

:D:D:D

Det er jo nettopp det som er hele poenget hans, så få vifter som mulig. ;)

Joda, men jeg lurer på hvordan systemet hans takler en skikkelig varm sommer med 25-30 grader i rommet...

Tror ikke han trenger å bekymre seg akkurat.. dessuten blir det jo vinter nå da.

Lenke til kommentar
Joda, men jeg lurer på hvordan systemet hans takler en skikkelig varm sommer med 25-30 grader i rommet...

Da må han nok klokke ned litt. Det inntrykket eg har av ham er at han heller ville kastrert seg egenhendig med en sløv smørkniv uten annen bedøvelse enn en flaske Clausthaler enn å sette i en eneste liten vifte til :p

Lenke til kommentar

Hehe.. Jeg tror ikke han har SÅ mye i mot vifter, men jeg tror også han prioriterer nedklokking fremfor mer støy. Maskina til ArcticOC er et forbilde for meg. Jeg vil også ha det sånn :D Jeg tenker på å kopiere flere av løsningene hans eller lage min egen vri på det. Første steg for meg blir nok å skifte ut PSUen med en stillegående og deretter bytte ut den midlertidige CPU-vifta med noe passivt (med tunnell til PSU).

Lenke til kommentar

Ikke til forkleinelse for det ArcticOC har gjordt, det er et meget godt stykke arbeid.

Men jeg prioriterer også minimalt med støy fremfor noe,men samtidig ønsker jeg høy ytelse og lav temp. Nettop derfor valgte jeg vannkjøling som er uslåelig på dette punkt.

Min løsning er altså 3 radiatorer (kan godt bruke bare to) der en står i maskinen og to i kjelleren.

Når jeg bruker maskinen hjemme er det de to rad i kjelleren som gjør jobben og jeg kan da ha to meget stillegående 120 mm vifter i maskinen, disse er styrt via viftestyring og kjører på lav (lydløs) hastighet som er nok for å holde kab temp og hd temp nede, skulle jeg ha behov for å ta med maskinen noe sted kobler jeg bare over til den radiatoren som står i maskinen, denne er drevet av to 120 mm paphstvifter av det stillegående slaget som heller ikke lager støy.

Men det viktigste her er at når jeg sitter hjemme med min maskin har jeg et helt lydløst system med en kab temp rundt 35 grader og en cputemp på under 20 grader med std ytelse på min 3700 cpu :thumbup:

Lenke til kommentar
Veldig imponerende ArcticOC! Men du skal vel ha på noen fler vifter?

Du skal vel teste stabiliteten skikkelig også før du sier deg helt ferdig?

Jeg godtar ikke mindre enn minimum 24t Prime95 og memtest86 før jeg kaller noe stabilt! Ikke en eneste vifte blir puttet inn i systemet, da hadde jeg heller klokket ned om jeg måtte :yes: Kun ferdig med hardware konfigurasjonen, systemet er ikke ferdig hva anngår tuning i BIOS

Lenke til kommentar
Men du skal vel ha på noen fler vifter?

:D:D:D

Det er jo nettopp det som er hele poenget hans, så få vifter som mulig. ;)

Systemet skal klare tortur med minimum 23-24deg C i rommet

Om det ikke klarer oppmot 30deg.C ser jeg ikke som en reell problemstilling da vanlig bruk ikke vil øke CPU temp i nærheten av det Prime95 i torture klarer. Får vel bare la være å kjøre Prime de dagene vi har 30deg.C i tromsø (noe som hadde vært den høyeste meterologiske målingen noe sted i Tromsø de siste 200årene) ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Flere high res pics av de nye delene som er montert litt senere, har gjort ferdig det som manglet og avsluttet prosjektet hva hardware angår!  :w00t:

Med andre ord får vi snart se en etterlengtet samletråd over prosjektet ditt?

Det er vel i planene mine ja! Jeg bruker bestandig lang tid på å stabilitetsteste systemer jeg har overklokket, så det er dette som gjenstår.

Foreløpig testing har vist at jeg måtte øke Vcore til 1,536Volt for å kjøre 2800MHz, jeg har kun en 3000+ som ikke taklet mer enn normalt 2700MHz før jeg fjernet heatspreaderen.

Når det gjelder høy HTT/FSB så har jeg ingen bekymringer, har ikke akkurat et temperatur problem på det feltet.

Mulig jeg skal montere en større kjøler på RAM-kjøleren, svak den som står der nå, men det var det eneste jeg hadde tilgjengelig. tipper temp på RAM ligger på rundt 55-60deg.C akkurat nå

Lenke til kommentar
Hehe.. Jeg tror ikke han har SÅ mye i mot vifter, men jeg tror også han prioriterer nedklokking fremfor mer støy. Maskina til ArcticOC er et forbilde for meg. Jeg vil også ha det sånn :D Jeg tenker på å kopiere flere av løsningene hans eller lage min egen vri på det. Første steg for meg blir nok å skifte ut PSUen med en stillegående og deretter bytte ut den midlertidige CPU-vifta med noe passivt (med tunnell til PSU).

Ikke hvis de er minimum 120mm og av riktig merke ;)

Kan alltids lage noen deler til deg etter specs., du har mobil nummeret mitt :thumbup: stort og godt verksted på jobben

tunnell til PSU = genialt

un0kai: klar til å drepe minnebrikkene dine? har utstyr som ligger å venter på deg :w00t:

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

hei dere har 2 spømåle

1: om dfi sliter med 7800gt/gtx i sli hørt at flere slite litt med det sant or bs? ( hørt at snekker slet med dfi kort )

2: om der er plass til lydkort undre skjermkort nr2 ? eller blir får trang/eller får varmt?

Endret av lordsmygen
Lenke til kommentar

Hei ja.. Har fått litt kalde føtter :!: superbt ordspill ja... Men jeg må si jeg er litt bekymret. Har isolert baksiden av HK for bruk med fasekjøling på miinnebrikkene.. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal få isolert mellom minneslottene...? Tror jeg må fundere litt på det for er det noe jeg ikke har råd til så er det å drepe HKet mitt...

Jeg må uansett få fullført noen andre ting først.. Men dagen kommer forhåpentligvis snart..

Sinnsykt bra jobb med kjøleopplegget ditt forresten.. Men mainboard temp nesten 70grader var litt høyt... er det chipset det eller?

Men nå må jeg gå.. Seint ute til vorspiel :hrm: Regner som bare det i bergen :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...