Gå til innhold

Den store DFI NF4 Tråden!


skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har oppdaget noe merkelig på mitt system. Eg kjører på FSB 317, X8 på prosessor (X2 4400+).

 

Når eg ser på Everest så påstår programmet at FSB varierer fra 304 til 328mhz. CPU-Z ligger veldig stabilt på 317-317,1

 

PCen er prime-stabil i 12 timer, lenger enn det har eg ikkje giddet å teste, men har ikkje merket noen problemer med stabilitet i det hele tatt.

 

Er det Everest eller CPU-z som ikkje viser riktig?

 

En annen ting. Eg kjører minnet på 7/10 utav fsb. Så langt eg har lært å regne skulle det gi en hastighet på ram på 222mhz. 317/10X7=221,9

Men CPU-z klarer ikkje å finne ut hastigheten på ram i det hele tatt, Everest rapporterer 211,5mhz, og memtest kjørt ifra BIOS påstår at ram går synkront, på 317mhz (DDR634). Blir litt forvirrret av dette eg :blush:

 

Er det bare noe som eg ikkje har fått med meg noe sted?

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
Snekker`n tror du at Swiftech MCX159A chipset kjøleren vil passe på det kommende rev2 kortet til DFI? Det ser ut som den nye layouten tillater det. Swiftech saken er bare 40x40mm da.

Uten at jeg vet det så ser det slik ut ja.

Dette er vel en av de største forbedringene på dette kortet at de har laget større plass mellom skjermkortplassene akkurat som på Asus K8N-SLI Premium

Lenke til kommentar

Jeg plages litt med maskinen min. Har følgende oppsett:

DFI Lanparty NF4 SLi-DR (Bios: N4D623-3 - 2005/06/23)

AMD Athlon 64 X2 4400+

2 x Corsair Value S 1GB DDR ram

WD Raptor 74GB

Seagate Barracuda 7200.8 400GB S-ata

2 x Seagate Barracuda V 120GB S-ATA

XFX GeForce 7800GTX

Thermaltake 560W PSU

 

Når jeg startet den første gang ble ikke prosessoren gjenkjent og plages med at hvis jeg hadde ram'en i Dual Channel ville ikke maskinen boote. Begge disse problemene forsvant når jeg flashet til nyeste bios.

 

Nå plages jeg med at det virker som bios blir resettet noen ganger. Når jeg startet maskinen kommer "CMOS Backup: OK" elns av og til.

 

I tillegg virker det som om det er litt lag i Windows. Hvis jeg hører musikk (både nettradio og MP3 som ligger lokalt) legger jeg meget godt merke til det. Det er ikke noe galt med internett oppkoblingen da jeg helt fint kan høre nettradio fra laptop'en.

 

Holder på å formatere og installere Windows på nytt i håp om at det skal bli bedre. Hadde forresten en ganske clean Windows installasjon fra før av, da jeg fikk maskinen på fredag, så jeg tror ikke problemet ligger der.

 

Jeg har mistanke om det kan være at hovedkortet ikke liker ram'en. Bør jeg teste en nyere beta bios? Kan det hjelpe? Hvilke versjoner kjører dere på?

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Hvis du ikke reinstallerte win da du satte inn nytt så tror jeg det kan hjelpe.

Det er en helt ny maskin, så selvfølgelig var det en ny installasjon av XP :p

 

hvilken volt kjører du ram på da

 

jeg stilte den opp ett pa hakk, og vips så funka alt greit

DRAM kjører på 2,6V. Hovedkortet raporterer 2,66V

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
Etter reinstallasjonen av Windows så virker det som om ting ble bedre.

 

Men "Backup CMOS.. Ok" kommer framdeles. Er det normalt et det skal komme under oppstart?

Ja det kommer på meg også, de er for at du kan ved evt. feil starte opp med den CMOS instillinga som sist var boot`bar(nytt or folkens) vist noe skulle skjære seg vil eg tro ;)

 

EDIT; eg starta maskina på nytt nå for å se om eg fikk denne meld, det gjorde eg vist ikkje :hmm: Mener å ha hatt denna meld før eg også.

 

Fill us in folkens :yes:

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Begynne å bli oppgitt over den lange vente-tiden med tanke på chipsett vannblokk til dette HK'et! Mener å ha sett noen i denne tråden hadde en annen vannblokk egentlig beregnet til skjermkort som de hadde plasset på HK'et, prøvde å finne det igjen i tråden men den er jo så laaaaaang. Hvilken blokk var dette!!??

 

EDIT: BTW, Nice avatar snekker'n!

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...