Gå til innhold

Den store DFI NF4 Tråden!


skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker, og jeg som trodde jeg skulle få kjeft for OT-gnål :p

 

ArcticOC Skrevet 05/09/2005 : 19:05

Men jeg lover at jeg skal få det til  Slik at det ser bra ut

Ja Arctic, selv om jeg jo har bemerket at du kanskje ikke er den mest beskjedne personen jeg har vært borti, er det nok ingen her som er i tvil om at du vil få til dette, meg godt resultat.

Og med fare for og tråkke litt i vepsebol, blir jeg ytterligere imponert over bygget ditt hvis du får brukbare temperaturer selv med litt tids full load. Jeg vet jo at du fnyser :p av de som våger å innsinuere at du trenger mer vifter...

 

Og som det sikkert skinner litt gjennom, til tross for at jeg prøver så godt jeg kan å være objetiv i mine psu uttalelser, har jeg nok et ekstra godt øye til Mist 500W, i det jeg vil kalle nedere High-end klassen psu.

 

Men det eneste jeg er LITT skeptisk til når det gjelder denne, er den ekstremt lave viftefarten. Det er ikke til å stikke under en stol at utsugningsevnen er dårligere enn de fleste konkurentene (prisen å betale for stillhet). Og jeg skulle gjerne sett noen tester ala "Tom's 24timers full load" med akkurat Mist. Som nevnt gjør god virkningsgrad sitt til at den jo ikke prodserer så mye varme, så det er jo med og kompensere da men...

 

Uansett, poenget er at om du får bra resultater med bare denne Arctic, ja da har du rett og slett laget vanvittig effektiv kjøling!!

De som har sett Mist i aksjon skjønner hvilken bragd det faktisk er. Du har vel testet såpass mye underveis at du er rimelig trygg på dette selv, men syns det var verdt å nevne.

Så det får du ta som en blandig av kompeliment og bitte litt bekymring Arctic ;)

 

(Edit og ot; rettet konsekvent feil nick Artic- Arctic. (Og nåde den som kaller meg pcp150 :p )

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Takker, og jeg som trodde jeg skulle få kjeft for OT-gnål :p

 

ArcticOC Skrevet 05/09/2005 : 19:05

Men jeg lover at jeg skal få det til  Slik at det ser bra ut

Ja Artic, selv om jeg jo har bemerket at du kanskje ikke er den mest beskjedne personen jeg har vært borti, er det nok ingen her som er i tvil om at du vil få til dette, meg godt resultat.

Og med fare for og tråkke litt i vepsebol, blir jeg ytterligere imponert over bygget ditt hvis du får brukbare temperaturer selv med litt tids full load. Jeg vet jo at du fnyser :p av de som våger å innsinuere at du trenger mer vifter...

Som det sikkert skinner litt gjennom, til tross for at jeg prøver så godt jeg kan å være objetiv i mine psu uttalelser, har jeg nok et ekstra godt øye til Mist 500W i det jeg vil kalle nedre High-end klassen psu.

 

Men det eneste jeg er LITT skeptisk til når det gjelder denne er den ekstremt lave viftefarten. Det er ikke til å stikke under en stol at utsugningsevnen er dårligere enn de fleste konkurentene (prisen å betale for stillhet) og jeg skulle gjerne sett noen tester ala "Tom's 24timers full load" med akkurat Mist. Som nevnt gjør god virkningsgrad sitt til at den jo ikke prodserer så mye varme, så det er jo med og kompensere da men...

 

Uansett, poenget er at om du får bra resultater med bare denne Artic, ja da har du rett og slett laget vanvittig effektiv kjøling!

De som har sett Mist i aksjon skjønner hvilken bragd det faktisk er. Du har vel testet såpass mye underveis at du er rimelig trygg på dette, men syns det var verdt å nevne.

Så det får du ta som en blandig av kompeliment og bitte litt bekymring Artic ;)

Ja, det stemmer at misten har veldig lavt turtall på viften! Og da snakker man bare ikke om litt, skulle tippe den ligger på rundt 800RPM ved normal last (kanskje enda lavere).

 

Jeg kommer til å slippe ut detaljerte opplysninger vedrørende temperaturer ved lengere tids kjøring under sterk "load". Jeg har allerede testet dette i en periode, men ducten er ikke bra nok enda, det er den som er siste delen av puslespillet.

 

De første resultatene viser forøvrig at følgende komponenter ikke kommer til å oppnå høyere temperaturer enn:

- chipset max 45grader C

- skjermkort max 80grader C

- CPU på 2900MHz@1,53V max 55grader C

- RAM +260MHz med ultralave timings og 3,5Volt max 50-60grader C

- Mosfet (RAM) max 50-60grader C

 

Testene jeg har gjort til nå har vært i lukket kabinett og normal romtemperatur (20deg C). En annen ting som kan nevnes er at komponentene faktisk har lavere temp når kabinettet er lukket.

 

Jeg har også montert kjøleribber på alle andre små komponeter som utvikler mye varme, dette basert på infrarøde/thermal bilder jeg fant på nettet av DFI-kortet under full load. Disse modifikasjonene har jeg ikke enda publisert noen bilder av, men de er utført og virker fint.

 

Når det kommer til skeptikerne, så kan jeg bekrefte at PSU ikke spinner mer opp etter ductene er montert. Kabinett temperaturen blir også lavere enn forventet, ducting er etter min mening mer effektiv for kabinett temp. enn det å sette inn en extra kabinettvifte. Gjør noen forsøk selv så vil du fort skjønne hva jeg mener.

 

Ja, jeg er mer enn trygg :) Jeg er "bombesikker" på at det blir det beste luftkjølte systemet som er bygget til nå hvis du regner ytelse vs. støy

 

Duct/trakt = smart kjøling

Ekstra vifter = enkelt, men smart?

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
ArcticOC Skrevet 05/09/2005 : 20:06

Ja, jeg er mer enn trygg  Jeg er "bombesikker" på at det blir det beste luftkjølte systemet som er bygget til nå hvis du regner ytelse vs. støy

Og der kom blygheten frem igjen ja, he he :D

Men ja, det både ser og høres meget bra ut allerede dette her. Og at duchting er svært effetivt er det liten tvil om. Både når det gjelder komponentene som kjøles og begrensning av varmespredning har jeg sett fordelen av det i praksis bla på ferdigbygd HP pc. Har også ekperimentert litt med noen selvlagde slike når jeg hadde Prescott på luft. Bilder av det egner seg dog ikke ved siden av dine, da hoved-delen besto av gammel pellets for gullfisk boks , så kan nok trygt si ditt system er noe penere og bedre...

 

Vet ikke om du kanskje har sagt det før Arctic, men hva slags HD har du valgt, vil tro det kan være det som potensielt lager mest lyd hos deg nå?

Lenke til kommentar
ArcticOC Skrevet 05/09/2005 : 20:06

Ja, jeg er mer enn trygg  Jeg er "bombesikker" på at det blir det beste luftkjølte systemet som er bygget til nå hvis du regner ytelse vs. støy

Og der kom blygheten frem igjen ja, he he :D

Men ja, det både ser og høres meget bra ut allerede dette her. Og at duchting er svært effetivt er det liten tvil om. Både når det gjelder komponentene som kjøles og begrensning av varmespredning har jeg sett fordelen av det i praksis bla på ferdigbygd HP pc. Har også ekperimentert litt med noen selvlagde slike når jeg hadde Prescott på luft. Bilder av det egner seg dog ikke ved siden av dine, da hoved-delen besto av gammel pellets for gullfisk boks , så kan nok trygt si ditt system er noe penere og bedre...

 

Vet ikke om du kanskje har sagt det før Arctic, men hva slags HD har du valgt, vil tro det kan være det som potensielt lager mest lyd hos deg nå?

Man behøver vel ikke være blyg når man har det beste som til nå har vært bygget ;) Vis meg en verdig "konkurent" til det systemet jeg bygget, bruk gjerne google! Jeg har egentlig ikke noe problem med å forstå din skepsis, men for meg er saken en annen da jeg sitter med systemet selv.. og ja, det virker :yes: Det er Asetek micro`en som muligjør hele prosjektet mitt

 

Jepp, hardiskene er det eneste som jeg faktisk kan høre. To hitachi`er (T7K250 + 7K250 = 0,5TB). Forøvrig også en myte at disse er så bråkete som enkelte liker å tro. Den ene disken skal uansett ut av maskinen og settes i filserveren min som står i et annet rom.

 

Grunnen til at jeg ikke bruker samsung er at jeg liker disker med lav søketid. Hitachien gjør en god jobb akkurat der og akkturator-støyen er ikke så merkbar p.g.a zalmankjøleren med gummioppheng.

 

Simen1 på forumet ble så imponert da han hørte diskene mine i aksjon at han like godt bestilte seg 2stk. selv etter han hadde vært på besøk. Han likte støynivået godt og han er vant til disker med lavt støynivå.

 

Glemte at det faktisk finnes noe betydelig bedre enn mitt system, men prisen på 9000kr. for kabinettet og ingen RAM-kjøling kan vanskelig forsvares vs. mitt: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311475&cks=SER

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Ser jo ganske fantastisk ut, og tempsene er vel til å leve med de også!

Men med fare for å dumme meg litt ut / avsløre at jeg ikke har lest hele tråden, så må jeg allikevel spørre: Er det en hjemmelaget heatpipe-løsning du har rigget til i de forskjellige kjølerne?

Synes det kan se slik ut, men du kan sikkert bekrefte / avkrefte dette?

Uansett; jeg er ganske sikker på at du er alene om den løsninga di!

Lenke til kommentar
Ser jo ganske fantastisk ut, og tempsene er vel til å leve med de også!

Men med fare for å dumme meg litt ut / avsløre at jeg ikke har lest hele tråden, så må jeg allikevel spørre: Er det en hjemmelaget heatpipe-løsning du har rigget til i de forskjellige kjølerne?

Synes det kan se slik ut, men du kan sikkert bekrefte / avkrefte dette?

Uansett; jeg er ganske sikker på at du er alene om den løsninga di!

De er ikke hjemmelaget, men det dreier seg om komponenter som er i salg som jeg har modifisert ganske mye.

Lenke til kommentar
bjornh Skrevet 06/09/2005 : 02:36

  QUOTE (Snekker`n @ 05/09/2005 : 22:52)

Vel det problemet benektet de jo først for så å innrømme dette,siste svar på fra dem var at de skulle se på saken. Men vet ikke hvor langt de er kommet,siden de forlangte å få låne mitt system så er det vel ikke sikkert de har noe å teste med   

 

 

Hehe. JA tenk om de ikke hadde det..... 

Problemet er vel heller at det de har testet med faktisk fungerer, akkurat som det har kommet tilbakemeldinger i denne tråden på at det gjør det også.

Jeg har vanskelig for å se at det kan være noen annen grunn til at de gjerne skulle hatt kloa i Snekker'n, eller noen av de andre som ikke fungerer sine systemer, for og da finne feilen, der feilen oppstår.

 

Det er jo opp til hver enkelt og tro hva man vil, personlig har jeg veldig vanskelig for å tro at de sitter og faktisk bare later som det fungerer om det ikke gjør det, eller at de rett og slett ikke har prøvd.

Men når det er sagt, ser heller ikke jeg bort fra at det er et poeng at de kanskje kunne gjort mer for å forsøke å løse dette for de det gjelder, når de nå har fått tilbakemelding på at en del får problemer med dette. Om de feks har gjort noe som helst annet enn og konstatere at, nei det virker her, når det gjelder og hjelpe bla Snekker'n er det jo ingen som vet :)

Lenke til kommentar

Jeg vil også kommentere det som kalles for dårlig oppfølging fra DFI.

 

Vet ikke hvor lang tid det verserte problemer med vifte på ASUS A8N SLI før ASUS i det hele tatt reagerte på problemet. Det virket som de rett og slett ignorerte hele opplegget selv om det er bortimot 100% av alle korta som er levert som får problemet. Nå har de endelig krøpet til korset og kommet med en vifte som skall fikse problemet. Men det tok tid, bortimot et halvt år før en løsningen i form av ny vifte var klar.

 

Så tilbake til det som tråden egentlig handler om. DFI NF4

Jeg betviler ikke et sekund at DFI tar problemet seriøst og at det vil komme en eventuell fiks på SLI oppsett med 7800GT(X) kort.

Men ting tar tydeligvis tid og som pcp160 nevner, så må man jo ha et oppsett som genererer samme feil for å kunne fikse den. Ellers så blir det som å lete etter nåla i høystaken.

 

Hilsen lykkelig eier av DFI nF4 kort (også lykkelig eier av A8N SLI men dog med mod på vifte) :thumbup:

Lenke til kommentar

Mulig DFI tar kortene sine seriøst, men ikke kundene som trenger aftersale garanti hjelp.

 

Jeg har nå ventet i 7 mnd. på garanti reperasjon av et DFI kort. DFI må være markedets versting i høy grad. Og jeg vet fortsatt ikke når jeg får det reparert.

 

Allt tomler ned til DFI! :thumbdown:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Mulig DFI tar kortene sine seriøst, men ikke kundene som trenger aftersale garanti hjelp.

 

Jeg har nå ventet i 7 mnd. på garanti reperasjon av et DFI kort. DFI må være markedets versting i høy grad. Og jeg vet fortsatt ikke når jeg får det reparert.

 

Allt tomler ned til DFI! :thumbdown:

Bad bad bad :hrm:

Lenke til kommentar

da har jeg også fått montert ultra d kortet mitt...

 

men gjett hva! jeg fåkke klokka med det. jeg er ikke helt sikker på hvor problemet ligger, mene er rimelig sikker på at rammen er i alle fall delskyldig.

 

jeg vet at cpu klarer 2400mhz uten å blunke, og med rammen på 166 divider så klarer den fin 201mhz med 2-2-2-8 @3,2v. mene den nekter å boote på disse innstillingene. det begynner med at maskina slår seg av etter at den skal restarte etter en bios endring. så slår den seg av igjen når jeg har manuelt slått den på og den skal til å boote windows

 

har ikke testa så mye enda, mene rammen skal klare 250mhz med2-2-2-8 @3,3v, mene det vil den rett og slett ikke. skal kjøre de innebygde ramtesten litt senere, for å se om brikkene er ugne.

 

men imens får jeg se om noen av dere har vært borti samme problem, og kanskje vet hva som er feil. håper bare ikke det er hovedkortet. er så lang vente tid fra danmark, og jeg har ikke penger til å kjøpe et nytt i mellomtida

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
bjornh Skrevet 06/09/2005 : 02:36

  QUOTE (Snekker`n @ 05/09/2005 : 22:52)

Vel det problemet benektet de jo først for så å innrømme dette,siste svar på fra dem var at de skulle se på saken. Men vet ikke hvor langt de er kommet,siden de forlangte å få låne mitt system så er det vel ikke sikkert de har noe å teste med   

 

 

Hehe. JA tenk om de ikke hadde det..... 

Problemet er vel heller at det de har testet med faktisk fungerer, akkurat som det har kommet tilbakemeldinger i denne tråden på at det gjør det også.

Jeg har vanskelig for å se at det kan være noen annen grunn til at de gjerne skulle hatt kloa i Snekker'n, eller noen av de andre som ikke fungerer sine systemer, for og da finne feilen, der feilen oppstår.

 

Det er jo opp til hver enkelt og tro hva man vil, personlig har jeg veldig vanskelig for å tro at de sitter og faktisk bare later som det fungerer om det ikke gjør det, eller at de rett og slett ikke har prøvd.

Men når det er sagt, ser heller ikke jeg bort fra at det er et poeng at de kanskje kunne gjort mer for å forsøke å løse dette for de det gjelder, når de nå har fått tilbakemelding på at en del får problemer med dette. Om de feks har gjort noe som helst annet enn og konstatere at, nei det virker her, når det gjelder og hjelpe bla Snekker'n er det jo ingen som vet :)

Hvem andre her kjører SLI oppsett med to 7800GTX kort??

Har ikke sett noen, de jeg har nakket med på utenlandske forum som har prøvd dette har opplevd samme problem ved bruk av 7800gtx kortmen ikke im de feks har brukt kort fra 6xxx serien.

I tillegg har jeg jo prøvd i alt 4 forskjellige 7800GTX kort fra forskjellige merker uten hell. Kan også legge til at alle disse 7800 GTX kortene fungerer 100% stabilt i SLI på både Asus og MSI hk, så det er vel liten tvil om hvor problemet ligger.

Det er også verd å merke seg at DFI benektet dette problemet helt til jeg viste til konkrete tilfeller der andre hadde klaget til dem, først da innrømmet de at det var et problem :hmm:

Dette er ikke sagt for å drite ut kortet,men for å orientere om et faktisk problem, utover dette har jeg ingenting å utsette på kortet og hadde det taklet SLI hadde jeg fortsatt brukt det fordi det har flere muligheter ved klokking enn noe annet kort på markede .

Henvendelsen om å få låne mitt oppsett var basert på at han ikke hadde to 7800 gtx kort så han fikk testet dette :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...