Gå til innhold

Den store DFI NF4 Tråden!


skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har henta kortet nå, mene jeg tror faenmeg dette er returvare også

 

det ser ut som den sikkerhetsteipen er rivd av, og så bytta ut med en ny en i et dårlig forsøk på å la det se ut som ny vare

 

btw satt den teipen godt på posene deres? eller løsna den lett?

 

edit: det har definitivt vært åpna i alle fall, den siden med lim på sikkerhetsteipen sietter igjen på den antistatiske posen. og så har noen bare klistra en ny teip over den gamle :realmad:

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 03/09/2005 : 14:12

moro ikke sant?

Ehh, ja det er jo litt fornøyelig å lese, men du mente det kanskje ironisk, at det ikke var morro..? :p

 

Nei, men hva skjedde litt mer spesifikt, var du uheldig å lage en kortslutning som tok sikring/drepte psu, eller hva var det?

Tenker bare at hvis det ikke var noe feil du gjorde, og du har fått et åpnet "nytt" kort, som ved første gangs tilkobling knekker psu, bør du jo såvidt jeg kan skjønne få erstattet alt som er ødelagt.

Fra hvor kommer hk forresten, var det du som fikk et brukt kort for litt siden også?

Lenke til kommentar

nei jeg har ikke montert det nye kortet. jeg sku bare lage en flash disket. men siden jeg vanligvis ikke har floppy i maskina så måtte jeg koble det til. pc'en var slått av også. jeg hadde ikke tatt å slått av strømbryteren bak på psu, mene ser ikke at det sku være noen grunn til at den røyk.

 

prøvde først en gang, da ville den ikke boote, mene det kom et blink i psu (led på vifta) så jeg prøvde uten den kablene, og da boota den greit, mene da jeg kobla til den siste strømkabelen med floppy igjen så kom det blinket enda en gang og så var alt dødt

 

hva er sjansen for at maskina (signaturen min) er stabil med en gammel 350watt mist (modda fortron/source)? intil jeg får den nye hiper psuen jeg bestillte i stad?

Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 03/09/2005 : 16:49

prøvde først en gang, da ville den ikke boote, mene det kom et blink i psu (led på vifta) så jeg prøvde uten den kablene, og da boota den greit, mene da jeg kobla til den siste strømkabelen med floppy igjen så kom det blinket enda en gang og så var alt dødt

 

hva er sjansen for at maskina (signaturen min) er stabil med en gammel 350watt mist (modda fortron/source)? intil jeg får den nye hiper psuen jeg bestillte i stad?

Ja, Spirre aller helst bør man jo som du sikkert vet skru av bryteren bak, siden atx psu gir spenning til hk selv om pc er avskrudd. Men likevel tror i alle fall jeg heller du har blitt et offer for Modstream520's "plutselig død problem"

Men det er jo vanskelig å si noe sikkert om det.

 

Jeg ville helt klart brukt den 350Watt Fortron psu'n i mellomtiden. Fortron pleier i alle fall å ha "gode Watt", og 350 gode watt er nok til det systemet.

Men om du vil være ekstra forsiktig kan du jo inntil videre bruke standard V-core, ikke noe klokking av skjermkort/cpu, og hvis du har helt noia kutter du også ut alt untatt raptor disken.

Det er jo i grunn først ved klokking, og særlig da sammen med spenningsøkning at man virkelig har behov for kraftige psu. Det samme gjelder mange disker, pga høy startstrøm.

Lenke til kommentar

@pcp160

 

jeg sjekka for moro skyld den power kabelen som jeg hadde festa imellom floppyen og psuen, og jaggu hadde jeg ikke klart å bomme med en pinne på floppy siden :blush:

 

så det var nok det som drepte psuen min :( idiotisk at jeg ikke sjekka det da den ikke starta første gangen...

 

anyway, så får jeg låne en bzerk 500watt i morra og fram til hiper 580 wattern jeg bestillte i går kommer på tirsdag-onsdag

 

btw noen som vet å bra de hiper psuene er? jeg vet det er bedre merker der ute, mene jeg liker å ha det ryddig i kassa mi, da jeg har både vindu og vifter som lyser opp innmaten. derfor gkk jeg for hiperen. hadde netshop hatt modstream 520watt på lager, så hadde jeg bestillte en sånn igjen, da jeg var kjempefornøyd med den

 

kabelstrømer og avtagbare kabler er noe jeg liker veldig godt,

 

til sist...

 

jeg skal ha en psu til etterhvert, trenger en til denne maskina jeg bruker nå, sånn at misten kan få komme seg over i duek nukem maskina mi :p

 

jeg har kikka på denne her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307837&cks=SPK men den ser veldig blå ut, og jeg vil helst ha en svart en. krav er ca 400 watt, ikke for dyr men av kvalitet. alle kablene må ha strømper, og helst kun 20 pin kontakt. (det går hvis de 4 siste er avtagbare)

Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 05/09/2005 : 03:36

  @pcp160

 

jeg sjekka for moro skyld den power kabelen som jeg hadde festa imellom floppyen og psuen, og jaggu hadde jeg ikke klart å bomme med en pinne på floppy siden 

 

så det var nok det som drepte psuen min  idiotisk at jeg ikke sjekka det da den ikke starta første gangen...

Ok, Spirre kondolerer :(

Syns det er veldig fint at du sier det, disse Modstream520'ene har jo hatt en del dødsfall, men det er veldig greit og kunne skille mellom bruker feil og produsjonsfeil. Og den som aldri har gjort en tabbe av den typen har neppe tatt mange sjangser her i livet, så se det som læring. Du gjør neppe nøyaktig den feilen en gang til. ;)

 

Men når det er sagt, Modstream skal jo ha både overspenningsvern og kortslutningsvern. Det værste du skal kunne ha gjort her, om jeg har forstått forløpet korrekt, er å ta en sikring. På skikkelig høykvalitet psu skal det bare være og la den være av litt (evnt koble fra alt), og deretter fyre opp igjen. Har du prøvd det?

 

Helt personlig ville jeg nok kanksje ikke byttet den inn i en Hiper. Men jeg er da heller ikke av dem som bryr meg om utsende på en psu. Alt som har med design og utsende på slike ting å gjøre, er på bekostning av det som teller teknisk sett mener nå jeg.

 

Så det jeg er litt skeptisk til med Hiperen, er det "alle andre" liker med den... :p

At den kommer med koffert, som det snakkes mer om enn specs på hjemmesiden er en uting, at den yter mindre enn andre som feks Powerstream520, eller Mist 500W på 12Volt får meg til å føle at her er det ikke så viktig med innmat, bare det ser og høres bra ut.

Og til slutt at den har avtagbare ledninger er jo absolutt en god ide, men også et potensielt vakkel problem, dårlig kontakt om kvaliteten ikke er 110% bra.

 

Men dette er mine personlige meninger, ut fra egne kriterier og behov om akkurat den. Det er nok likevel en generelt bra psu, effekten er jo bra, til tross for litt høy W rating. Og ikke minst, såvidt jeg kan se er de som eier disse lykkelige. Så du trenger ikke la mitt syn ødelegge, men siden du spurte... ;)

 

Men altså når det gjelder den nye du trenger, ville jeg sjekket muligheten for å redde den Modstream520 du har, så kan du vel kanskje bruke den?

Ellers kan det nok også være lurt og ta kontakt med Komplett eller hvor du tenker å kjøpe, og faktisk spørre om fargen. Har selv en slik Fortron/Source Strømforsyning ATX 400W fra Komplett, men den er kullsvart, og har også potmeter til og regulere viftefart. Så de bildene stemmer nok ikke alltid helt ;)

Lenke til kommentar

takk for utfyllende svar :)

 

det var no dritt at jeg selv drepte den ja, og at det var en sånn filleting iriterer meg en del også.

 

grunnen til at jeg valgte hiperen framfor en ny ocz var fordi jeg trenger suen så fort som mulig, og oczen er utsolgt. mene det kan hende jeg bestiller en sånn etterhvert uansett.

 

jeg vet at mange skryter av de tinga som ikke er viktig på hiperen også, mene jeg har hatt litt lyst til å teste den en stund nå. ikke er den så veldig dyr heller. men hadde den nye misten hatt kabelstrømper hele veien, så hadde jeg kjøpt den uten å blunke.

 

men når du sier at den ikke leverer like mye på +12v linja som powerstreamen og misten, mener du watt effekt da? for jeg trodde hiperen hadde litt mer ampere på den linja enn de andre. hvis jeg ikke husker feil da.

Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 05/09/2005 : 16:02

  takk for utfyllende svar

men når du sier at den ikke leverer like mye på +12v linja som powerstreamen og misten, mener du watt effekt da? for jeg trodde hiperen hadde litt mer ampere på den linja enn de andre. hvis jeg ikke husker feil da.

Ja bare hyggelig det, du husker rett, men det er likevel litt feil...

 

Jeg snakker om Watt/Ampere på 12Volt ja. Og det er derfor det er svært viktig, om man er genuint opptatt av reell effekt, og ikke se på total Watt rating, men se på hva den leverer der det trengs mest, som etter mitt syn i dag er 12V+.

Hiper har alstå oppgitt 18+20A på 12V, dette er 456Watt tilsammen. Men så er det bare det at man max kan trekke 360W samtidig, eller 30Ampere om du vil.

 

Om du så ser på feks Mist500W som ArticOC har på bildet over (forøvrig en vanvittig strøken pc Artic wow! :thumbup: ) så ser du at den har 18+18A 432W, men max samtidig er 380Watt (altså 20W mer enn Hiperen, til tross for 80W lavere rating.)

Så altså, ALLE psu "lyver" på watt/A rating, men noen mer enn andre. På samme måte er det også det som er forskjellen på Powerstream og Modstream, de har jo like høy total Watt (520), men Modstream har 28A 12V, mens den dyrere Powerstream har 33A på 12V. Det er vanlig at "billige" psu har større del av sin totale effekt på 3,3 og 5V, fremfor spesielt kraftig 12V.

 

Håper det var til en viss oppklaring, og om vi skal trekke frem noe positivt om Hiper i denne sammenheng, vil den om vi tenker oss et oppsett der du har veldig stort strømbehov på feks pci-e kontakten kunne levere 20A på den, forutsatt at det da trekkes tilsvarende lite på den andre. Mist vil ikke kunne gi mer enn 18A noe sted uansett om det trekkes 0 på den andre.

Ocz på sin side er ikke rev2 psu, så de har bare en 12V, og fordelingen er dermed helt valgfri så lenge 28/33A ikke overskrides.

 

Igjen, sier ikke at noen av de nevnte psu er dårlig, forskjellene er jo ikke enorme, men prøver og illustrere det "den vanlig mann i gata" ikke ser, når han lar seg blende av høy watt for lite penger :)

 

Til slutt, siden jeg er så godt i gang gjentar jeg det, Rev2.0 standarden, med 2x12V trodde jeg, som mange andre, først var en gudegave til alle som ønsker høy effekt 12V. Sannheten er at det med fler linjer bare er et sikkerhetskrav, skal ikke over 240VA (20A) på en enkelt ut-linje, derfor er det vanligvis fordelt med begrensere. Så det er ingen automatisk sammenheng mellom 2x12V og høy effekt (er bare lettere å la seg blende, fordi man feilaktig legger sammen tallene...)

Og det blir jo i prinsippet også noe mindre fleksibelt ifht hvor strømmen trekkes fra.

 

En ting som ER bra med rev2 er at det stilles krav til virkningsgrad (les varmeutvikling). den skal være minst 70% full load. Modstream har til sammenlikning 63%, og fyller dermed ikke kravene. Mist og såvidt jeg vet også Hiper følger dette kravet.

 

Vel vel, dette begynner vel å bli ganske way off topic, så stopper der, men håper det er av interesse for noen her i alle fall :) .

Lenke til kommentar
Om du så ser på feks Mist500W som ArticOC har på bildet over (forøvrig en vanvittig strøken pc Artic wow! :thumbup: ) så ser du at den har 18+18A 432W, men max samtidig er 380Watt (altså 20W mer enn Hiperen, til tross for 80W lavere rating.)

Takker ;)

 

Jeg brukte litt for liten tid da jeg laget ducten (20min), men det første eksemplaret var også egentlig ment å være "prøvekanin". Neste versjon blir juster på basis av den på bildet. Skal oppnå enda bedre passform, en duct med så mange vinkler uten skjøter er veldig vanskelig å lage, faktisk den vanskeligste delen jeg har konstruert til nå, mange forskjellige vinkler og mål som skal stemme.. Men jeg lover at jeg skal få det til :thumbup: Slik at det ser bra ut

 

Ellers er jeg ikke en typisk "katodemann", sånn casemodder fyr som liker masse lys, vinduer og sånn. Jeg søker kun stillhet ;)

post-24-1125933396_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...