Gå til innhold

Den store DFI NF4 Tråden!


skyline

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei alle DFI venner.

 

Jeg har kjøpt meg DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D hovedkort og det er noen spørsmål jeg lurer på.

 

Har forøvrig bestillt 3200+ winchester, 1024Mb (2,5-3-3-7) RAM OCZ Premier

Gainward 6600GT GLH. Arctic Cooling Silent Case Miditower 

m/350W Seasonic powersupply m/Aktiv PFC 

1. Jeg har ikke en overgang fra 20 til 24 pin, er dette et problem?

    Kan noen forklare meg hvordan jeg skal sette den på :)

Nei, dette skal ikke være et stort problem. Selv om kortet overklokker en anelse bedre med 24pin http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=399247&hl=

 

2. Har lyst å overklokke litt(er ikke ekstrem) Får jeg 2,6 Gig så blir jeg fornøyd

    Men er litt redd for det "billige"minnet mitt er for dårlig??

    Kan noen si noe om hva jeg forvente på FSB og resten av systemet med disse 

    minne brikkene?

Å overklokke kan være litt som å spille lotto.. men 2,6GHz skulle ikke være direkte usannsynlig.

Om minnet ditt ikke klokker så høyt er ikke noe problem, da setter du bare ned minnemultiplikatoren til systemet blir stabilt. Jeg kjenner ikke så godt til RAM-brikkene dine.

 

3. Er denne strømforsyningen for dårlig?

Jeg bruker selv 350W 20pin PSU og dette holder i massevis. Problemet kommer når du putter kraftige skjermkort o.l inn i maskinen, men på oppsettet ditt skulle det gå helt fint.

Lenke til kommentar
Hei alle DFI venner.

 

Jeg har kjøpt meg DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D hovedkort og det er noen spørsmål jeg lurer på.

 

Har forøvrig bestillt 3200+ winchester, 1024Mb (2,5-3-3-7) RAM OCZ Premier

Gainward 6600GT GLH. Arctic Cooling Silent Case Miditower 

m/350W Seasonic powersupply m/Aktiv PFC 

1. Jeg har ikke en overgang fra 20 til 24 pin, er dette et problem?

    Kan noen forklare meg hvordan jeg skal sette den på :)

Nei, dette skal ikke være et stort problem. Selv om kortet overklokker en anelse bedre med 24pin http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=399247&hl=

 

2. Har lyst å overklokke litt(er ikke ekstrem) Får jeg 2,6 Gig så blir jeg fornøyd

    Men er litt redd for det "billige"minnet mitt er for dårlig??

    Kan noen si noe om hva jeg forvente på FSB og resten av systemet med disse 

    minne brikkene?

Å overklokke kan være litt som å spille lotto.. men 2,6GHz skulle ikke være direkte usannsynlig.

Om minnet ditt ikke klokker så høyt er ikke noe problem, da setter du bare ned minnemultiplikatoren til systemet blir stabilt. Jeg kjenner ikke så godt til RAM-brikkene dine.

 

3. Er denne strømforsyningen for dårlig?

Jeg bruker selv 350W 20pin PSU og dette holder i massevis. Problemet kommer når du putter kraftige skjermkort o.l inn i maskinen, men på oppsettet ditt skulle det gå helt fint.

Takk for fine svar ;)

Lenke til kommentar

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Fant dette innlegget på www.dfi-street.com/forum . Det jeg lurer på er, stemmer dette?? Må man ha så satans kraftig PSU til disse korta? Det er jo en tekniker i OCZ som sier dette så jeg regner med han vet hva han snakker om liksom.Også i tillegg 24Pin

 

 

 

"Hey guys,

 

Angry (my main man) asked me to help you OCZ users resolve any issues you are having with OCZ TCCD memory. These problems were news to me because we have seen few issues at our regular forums.

 

EDIT: Please post your DFI NF4 board revision. It's om the bottom of the bottom PCI slot. It will read something like R.A02 or R.AA0. This may prove important.

 

Let us know what part number you memory is, when you bought it and what is going on.

 

Here are some basics:

 

POWER SUPPLY I can't begin to tell you how important this is. With the DFI NF4 board you must use a 24 pin PSU. We tried a 20 pin and had a world of trouble. The 5v memory jumper will not work properly without a 24 pin PSU.

 

Get a GOOD QUALITY PSU. You will need somwhere near 24A minimum on the 12 v rails (or combined rails if a split rail design). Using some lightweight 500w thing with 18A will do nothing but aggravate you and cause errors that look just like memory erorrs. Why? Because you are getting CPU errors and where is the memory controller? On the CPU.

 

I recommend a good 500w PSU minimum with 28A on the 12v rail for non SLI. For SLI look for about 33A minimum. More is better.

 

TCCD Memory:

 

TCCD can like 2.6-3.1v depending on your CPU and the week code of your RAM chips.

A Winnie/Newcastle likes lower vdimm, usually maxing at 2.8v. A 4000+ or FX (Clawhammer) may like up to 3.1v. Experiment and have a fan blowing directly on your memory. It will make a difference and may change your life!

 

Try testing one stick at a time and see if just one is creating errors when running memtest86+ from your BIOS. If errors happen with one stick only, you may have a bad stick. Errors on both sticks, then something else is wrong. 2 sticks NEVER go bad at once. Believe me. If you have errors on 2 sticks look somewhere else.

 

There are no known issues with the DFI and TCCD/3200 Plat Rev 2/3700 Plat/4200 Plat/4800 Plat. We actually use the DFI NF4 to test our PC4800 TCCD, so if there was a problem we would know.

 

We have posted general info and some TCCD timings at the BE OCZ forums here: DFI Timings and INFO

 

I will be posting more TCCD timings soon. There are also timings here at DFI-Street to try. Remember your CPU will have a huge impact on timings. Try the 310 BIOS all on AUTO first. This seems to work for some. Start off stable and tweak your timings and bandwidth from there.

 

Please read the above and use it to troubleshoot. If you locate the trouble or need help just post ans we will help.

 

 

Thanks, Andy"

Lenke til kommentar

Det er å anbefale å ha en kraftig 24pin PSU, men det betyr ikke at systemet ikke vil virke med en svakere 20pin!

 

Teknikeren fra OCZ snakker hovedsakelig til overklokkere som kjører systemet veldig hardt.

 

Kjører selv 350W/20pin med ganske ok overklokk, men hadde jo selvfølgelg kunne presset systemet mitt enda hardere med en monster PSU. Som alt annet er dette et spørsmål om penger ;)

Lenke til kommentar

Lurte på en sak...

 

Siden denne tråden begynner å få litt kjøtt på beina kunne det kanskje vært på sin plass med en introduksjon til korta, slik som KongBasse gjør i denne ASUS tråden.

 

Ta opp en del problemer som folk har støtt på, og hvordan dem ble løst. Ha litt bilder, og guider. Hvordan overklokke, hvordan flashe osv.

 

Vet at dette iallefall hadde vært til hjelp for meg som en en DFI Rookie, og jeg regner med at det er mange av oss.

 

...bare en tanke...

Lenke til kommentar

Vurderer å slå til på netshops helgetilbud, men lurer på en ting; Har DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D noen mulighet for LPT-port innebygget? Ser det mangler på I\O porten bak, men følger det med noen ekstrabrakett?

 

Skulle hatt en slik port da jeg har ett lite LCD-Display som styres via denne porten. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har også benyttet meg av ukens tilbud på Netshop - og kjøpt et DFI NF4 SLI-DR hovedkort.

 

Kortet har en omfangsrik bundle, men er litt svak på dokumentasjonen, synes jeg. Har lastet ned manualen i PDF-format, og er nå igang med å samle informasjon forut for byttet av nåværende HK MSI A8N Diamond til DFI. Har også meldt meg inn på

DFI Street, og er rookie der.

 

Jeg har Corsair TWINX 4400 cl 2.5 2*512 - og lurer fælt på hvilke slotter jeg skal bruke.

 

Laget disketter med 310' biosen, og er klar til å flashe om biosen også.

 

Er det noe jeg absolutt bør gjøre/ikke bør gjøre med denne biosen rett etter flashing ?

 

Biosen har svært mange muligheter for tweaking, men vil i første omgang konsentrere meg om å få maskinen opp å gå. Kjører to Seagate Barracuda'er i RAID 0, og vil gjøre det også med DFI-kortet. Hva er best av av Nvidia's egen RAID-kontroller og Silicon Image sin 3114 ? Er det noen forskjell ? (Kortet har begge).

Lenke til kommentar

 

Jeg har Corsair TWINX 4400 cl 2.5 2*512 - og lurer fælt på hvilke slotter jeg skal bruke.

 

Er det noe jeg absolutt bør gjøre/ikke bør gjøre med denne biosen rett etter flashing ?

 

Biosen har svært mange muligheter for tweaking, men vil i første omgang konsentrere meg om å få maskinen opp å gå. Kjører to Seagate Barracuda'er i RAID 0, og vil gjøre det også med DFI-kortet. Hva er best av av Nvidia's egen RAID-kontroller og Silicon Image sin 3114 ? Er det noen forskjell ? (Kortet har begge).

Som sagt mange ganger før så er det de orange minne slottene smo er de som gir høyeste overklokkingsresultater.

 

Når det gjelder bios så har allt vert plug and play for min del, bortsett fra at du kansje bør slå på usb keyboard i bios hvis du har usb tast.

 

så vidt meg bekjent er nforce kontrolleren den beste å bruke ved overklokking, men det er mer synsing enn fakta fra min side(mener å ha lest det en gang for lenge siden ;) )

Endret av un0kai
Lenke til kommentar

Da var DFI LANParty SLI-DR ankommet: Holy Smoke hvor mye som fulgte med (utenom en manual da... :p )

 

Satser på å få satt opp systemet i løpet av morgendagen... glede seg...

 

Igjen, fytterakkern for en størrelse på eska det kom i....

 

EDIT: Hehe :blush: Under HKet lå manualen ja... :blush:

Endret av Odland81
Lenke til kommentar
Da var DFI LANParty SLI-DR ankommet: Holy Smoke hvor mye som fulgte med (utenom en manual da... :p )

 

Satser på å få satt opp systemet i løpet av morgendagen... glede seg...

 

Igjen, fytterakkern for en størrelse på eska det kom i....

Nåja. SÅ fantastisk var den no virkelig ikkje!

PC-transport veska kunne dei for eksempel spart seg og heller redusert prisen. Ei tilsvarande kostar for eksempel 370kr på Microplex. Pengar rett ut døra. Kor mange prosent av kjøparane har virkelig bruk for ei slik i det heile tatt? Ikkje passar den til Stacker tårnet min for den del. Kunne heller erstatta denne med Bluetooth og/eller WLAN enheter for esempel.

Og rundkablane var litt vel stive etter mi meining. Ikkje er det "skikkelige" rundkablar slik som var med på f.eks DFI nF2 kortet. Desse er berre ein heilt vanlig flatkabel som er pressa saman inni ei plasthylse i staden for å vere delt opp i mange små enkelttrådar slik ein skikkelig rundkabel er. Noke som forøverig er grunn til at dei er så stive.

Det hadde heller ikkje gjort noke om det var med 8 SATA-kablar heller, når det først er 8 SATA tilkoplingar. 8 SATA tilkoplingar var forøverig einaste grunn til at eg kjøpte SLI-DR modellen, slik at eg ikkje måtte bruke den eine av 2 PCI slottar til ein ekstra kontroller.

Og enhetene i FrontX modulen kunne godt hatt litt lenger ledningar. Måtte forlenge ein av dei, og 2 var på håret lange nokk. Den fjerde må eg og forlenge om eg skal bruke den. Så desse kablane er uten tvil ikkje berekna for noke serlig større enn miditårn.

 

Hovedkortet derimot kan ein ikkje klage på. :)

Lenke til kommentar

Jeg skulle kjøpe en slik bæresak uansett = penger spart. Jeg har midikabinett= ledningene i frontdekselet lange nok. Kablene var ikke så stive da... men men... smaken er som baken.

 

Ble iallefall overveldet av hvor mye ekstra som var med. Gleder meg til å få testet ut HKet skikkelig...

Lenke til kommentar
Nåja. SÅ fantastisk var den no virkelig ikkje!

PC-transport veska kunne dei for eksempel spart seg og heller redusert prisen. Ei tilsvarande kostar for eksempel 370kr på Microplex. Pengar rett ut døra. Kor mange prosent av kjøparane har virkelig bruk for ei slik i det heile tatt? Ikkje passar den til Stacker tårnet min for den del. Kunne heller erstatta denne med Bluetooth og/eller WLAN enheter for esempel.

 

Vel,nettop derfor er det jo tre utgaver av kortet,med tre forskjellige priser .

 

Og enhetene i FrontX modulen kunne godt hatt litt lenger ledningar. Måtte forlenge ein av dei, og 2 var på håret lange nokk. Den fjerde må eg og forlenge om eg skal bruke den. Så desse kablane er uten tvil ikkje berekna for noke serlig større enn miditårn.

 

Pussig,har Stacker jeg og og alle kablene var lange nok . :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...