Gå til innhold

Hva som er hva i 3 pinns kontakter

Anbefalte innlegg

Hallo!

Hva er det som er hva på en 3 pins kontakt (typen du har på cpu vifte o.l. som du setter i hk.) fordi at jeg har lurt litt på om det går an å koble om min resistator på en vifte jeg har (lodde på ledningen på en 3 pins) og sette den i viftestyringen?

Ble litt vanskelig å forklare dette men altså;

Jeg har en vifte med molex kontakt til strøm som jeg har koblet til viftestyringen (rød og blå ledning inn i viftestyring så kan jeg stille 5 og 12v) det er allerede en RPM regulator/resistator/rheostat eller hva det kalles på selve viften og jeg vil prøve å koble denne til en 3pins kontakt sånn at jeg kan styre rpm med zalman viftestyring

link til vifta; Mist vifte

link til viftestyring; zalman viftestyring

Så viss jeg har klart dette så skal jeg kunne stille 0 volt, 5 volt og 12 volt, + kunne stille rpm på den vifta med viftestyringen.

Håper noen forstår forklaringen min :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ledningene til 3-pins kontakt :

Rød: 12Volt

Svart: Jord

Gul: RPM avlesning eller hva det kalles :p

Vet ikke helt om dette er svaret du er ute etter, skjønte bare litt av innlegget ditt.

Føyer bare på noe ekstra jeg.

Molex kontakt:

Gul: 12V

Rød: 5V

Svart: Jord

Hvis dette ikke var overhodet hva du var ute etter, så si ifra, så skal jeg prøve på nytt :o

Lenke til kommentar

Den er grei, men ikke helt det jeg lette etter :p jeg har en sånn rheobus tilkobling på vifta, går det an å koble om denne så den passer på en 3 pins kontakt? sånn at f.eks jeg kan styre rpm med viftestyringen som kun har 3pins kontakter.

Edit; Jeg tok å prøvde og det funka ganske dårlig. Når jeg skrudde på den knappen (rheostat) så var det enten av eller på. Jeg misstenker det er fordi at viftestyringen gir strøm i tilleg.. Går sikkert an å fikse på men jeg gidder ikke nå :p

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...