Gå til innhold

Koble til høytalere på Nad C372 ?

Anbefalte innlegg

Dere tror sikkert jeg er dom som spør om hvordan jeg kobler til høytalere! :p

Men.. det vet jeg.. Men er usikker på en liten ting.. Min Nad C372 har 2x150W med 4 høyttaler utganger. Hvordan skal jeg koble mine to Cerwin-Vega V-12F høytalere på vist jeg skal ha 150W på hver av de ? Må jeg koble sammen de to øverste utgangene og de to nederste ? Eller er det bare å bruke den ene utgangen oppe og en utgang nede ? :hmm:

Min forsterker ser altså slik ut på tilkoblingene du ser på vedlegget.

Ta gjerne å tegn opp hvordan jeg skal koble det med noen streker på det innlegget jeg har og past det tilbake til meg .. :thumbup:

post-197-1108419177_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nad C372 er en to-kanals forsterker. Grunnen til at det er 2 par utganger er (som noen nevnte over) at man kan velge hvilket høyttalerpar man vil drive. Altså, den funksjonen er der for at du skal kunne bruke to høyttalerpar uavhengig av hverandre (ikke samtidig).

Du kan selvsagt kjøre 2 par høyttalere samtidig, men det kan skade forsterkeren om de ikke har samme motstand.

Det jeg tror du tenker på er brokobling. Men, siden den forsterkeren har kun 2 kanaler, vil du kun oppnå høyere effekt per høyttaler om du går fra 2stk til 1stk. Med andre ord, helt ubrukelig om du ikke skal bruke den som dedikert bassforsterker (eller monoblokk).

Lenke til kommentar

Kobler du 4stk 8 ohm's høyttalere på forsterkeren vil du få 4 ohm's last på hver kanal(høyre og venstre).Nad'n vil da i følge produsent levere 2x340 watt dynamisk effekt i 4 ohm.Merk at det står dynamisk effekt,det er da ikke snakk om kontinuerlig effekt og kan være(mest sannsynlig) målt ved høy forvregning.

Hvorfor må du ha alle fire høyttalerene på samtidig?CV-V-12F høyttalerene spiller

dårligere hvis du kobler på et ekstra par eller fler til forsterkeren.Nad'n sliter da mer for å levere nok strøm,resultat er mindre kontroll(dempningsfaktor) på elementene og dårligere lyd.Flere høyttalere på samtidig betyr ikke bedre lyd.

Ikke vær for opptatt av hvor mange watt det er på hver enkelt høyttaler,lytt heller til kvaliteten.Du kan jo prøve å koble til alle fire,og så koble kun CV'ene til igjen noen ganger.Det du liker er klart det beste for deg :).

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd med bare Cerwin-Vega V12F alene og koblet på de 2 andre høytalerene mine samtidlig, som er Proson HFC-10, dem er på 4 ohm.

Og jeg får masse bedre trykk med alle 4 høytalerene. Mine CV høytalere spiller nok bedre om dem er koblet på alene. Men det blir fortsatt bedre lyd me alle 4 høytalerne påkoblet.

Men er det fakta som SilverCRX skrev over at jeg kan skade forsterkeren om jeg kjører med alle 4 høytalerne der to av dem er 4ohm og de to andre 8ohm ? :hrm:

For det har jeg spilt med ganske lenge..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...