Gå til innhold

En liten guide til kjøp av kvalitetsheadset

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HD25 er dyrt. K271 og K171 koster tusenlappen.

K171 frister som sagt for min del, men er litt viktig at det er mulig å bruke dem uten forsterker (med hensyn til volum) på en MP3-spiller (hvilket jeg var så frekk å sende en PM om. :) )

(Til dels er jeg usunt mye AKG-tilhenger, skal jeg innrømme, men liker rent konstruksjonen og utseendet på de litt dyrere modellene framfor plastikkpreget på andre hodetelefoner.)

Lenke til kommentar

..Men jeg er fortsatt usikker på om jeg skal punge ut godt over 1000kr for et par hodetelefoner. Jeg har per dags dato et AKG K26P, en hodetelefon med grei lyd og komfort. Den er også veldig bærbar. Selv har jeg aldri prøvd noen dyre og heftige headphones, så er det egentlig verdt pengene? Jeg mener; blir musikkopplevelsen mye bedre?

Lenke til kommentar

En forskjell er det, men det er ofte opp til ens egne ører og utgangskilden hvor mye resultat man får ut av det.

Tipset er å finne en forretning hvor du kan prøve ulike hodetelefoner opp mot dine egne. Jeg har ikke vært innom en "spesialbutikk" (med litt mer utvalg enn Elkjøp) enda, men vet at f.eks. Imerslund i Oslo (Skippergata) har et visst utvalg. Ellers har Spaceworld nær Oslo S en del hodetelefoner inne, blant annet en del Beyerdynamic hengende fremme, hvor man er hjertelig velkommen til å plugge inn eget utstyr. :)

Lenke til kommentar
AKG K-240 Studio

Kremlyd, god å ha på men isolerer dårlig.

Pris: 1495,- Hos Tre45.

Lyd:

Veldig bra. Minner om K-501, men med litt mer "pondus". Masse detaljer og rimelig nøytral gjengivelse. Har mer luft enn K-171. Lyden er forsåvidt dynamisk og livfull, men maks volum blir altfor lavt.

Komfort:

Ganske bra. Kan nok bli litt svett etterhvert. Store klokker som går rundt ørene, men sett fra en komfortsynsvinkel kunne de godt vært større.

Kvalitet:

Virker ikke fult så solid som K-171, litt tynnere plast alle steder. Ser litt spinkel ut, men konstruksjonen er solid nok.

Effektivitet:

For en åpen hodetelefon til bærbart utsyr blir det ganske spedt. Kan funke hvis du skal bruke den i stille omgivelser.

Lydisolasjon

Relativt dårlig. Samtaler i samme rom forstyrrer på maks volum.

Har helt klart potensiale, men blir for tungdrevet.

Hvordan har det seg egentlig at K 240 blir litt for tungdrevet? Har ikke K 240 og K 271 sånn ca. samme specs på det området da?

Lenke til kommentar

Hei folkens! Skal kjøpe øreplugger med 3,5 mm minijack til under 500 kr,-

Tror det står mellom Sony MDR-EX71SL og Sennheiser CX300.

Hvilken er best, og har begge 3,5 mm minijack utgang?

Tenkte å kjøpe EX71SL men liker ikke at den ene ledningen som går opp til øret er kortere enn på andre øret. Er det likt på CX300?

Lenke til kommentar

Skulle mene at CX300 er den beste av dem. Begge har 3,5mm-utgang, og den samme ledningstypen (kalt "L-cord").

Benytter også sjansen til å tipse om at selgere på eBay har originale/ekte CX300 til ca. 200kr inkl. frakt. Da blir de plutselig mye lettere å velge. ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvordan er egentlig Beyerdynamic DT 770 Pro med 80 omh i forhold til AKG K 271 Studio? Jeg tenker hovedsaklig å drive hodetelefonene med en mp3-spiller (D2), men også min bærbare datamaskin. Har ikke peiling på hvordan lydkortet er. Og en siste ting; er det kun ohm som avgjør hvor tungdrevet hodetelefoner er? Er det automatisk slik at hodetelefoner med 80 omh er mer tungdrevet enn 55 omh f.eks? (DT 770: 80, K 271 Studio: 55)...

EDIT:

Vet noen om de selger disse hodetelefonene i Trondheim?

Endret av Mujlza
Lenke til kommentar

Er ikke bare motstanden (ohm) som har noe å si, men også sensiviteten. Jo høyere sensivitet, dess mer lettdrevne.

Hvordan man kan regne på det (ulike kombinasjoner av motstand og sensivitet), aner jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei!

Vurderer å gå til innkjøp av Beyerdynamic DT 770 Pro. Er disse hodetelefonene virkelig så gode?

Og, er det stor forskjell mellom 32 Ohm's utgaven og 80 ohm'en?

Jeg håper virkelig min Pc, med Supreame FX-lydkort (fulgte med Hovedkortet, Eksternt lydkort), klarer å drive 80 Ohm'en, skikkelig (?).

Lenke til kommentar
Hei!

Vurderer å gå til innkjøp av Beyerdynamic DT 770 Pro. Er disse hodetelefonene virkelig så gode?

Jeg håper virkelig min Pc, med Supreame FX-lydkort (fulgte med Hovedkortet, Eksternt lydkort), klarer å drive 80 Ohm'en, skikkelig (?).

Synes å huske noen argumenterte for at 80 ohm var veien å gå uansett (var det Ødegård tro?). Lag en egen tråd, så får du sikkert et lurt svar :)

Lenke til kommentar
Hei!

Synes å huske noen argumenterte for at 80 ohm var veien å gå uansett (var det Ødegård tro?). Lag en egen tråd, så får du sikkert et lurt svar :)

Nei det orker jeg ikke, får heller ta meg bryet å google :)

Men 80 Ohm'en er bedre, det tror jeg det er liten tvil om, men det jeg egentlig er ute etter er om et Supreame FX Lydkort, klarer å dra slike Hodetelefoner godt nok. :hmm:

Lenke til kommentar
Nei det orker jeg ikke, får heller ta meg bryet å google :)

Men 80 Ohm'en er bedre, det tror jeg det er liten tvil om, men det jeg egentlig er ute etter er om et Supreame FX Lydkort, klarer å dra slike Hodetelefoner godt nok. :hmm:

Ja.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
K171 frister som sagt for min del, men er litt viktig at det er mulig å bruke dem uten forsterker (med hensyn til volum) på en MP3-spiller. :)

Og fem måneder etterpå kjøpte jeg dem, litt på bakgrunn av at den gamle Clixen min døde, og Teknikmagasinet mer enn gjerne byttet den mot en Cowon D2. Da forsvant generelt bekymringen om volum.

Må si det er et flott sett, isolerer godt, og lyden er super. Ikke voldsomt underholdende og basstung, men detaljert og balansert, som jeg gjerne liker det, og fullt mulig å drive med D2-en.

Litt ubehagelige, men det er en vanesak, og var fullt klar over problemet, etter å ha hatt et par mindre hodetelefoner med samme konstruksjon.

Endret av Aiki
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei!

Jeg har planer om å kjøpe meg et par hodetelefoner (rundt 1500, helst ikke mer), men jeg har veldig lite peilling på dette. Hodetelefonene skal egentlig brukes til det meste(Fillm,Serier,Musikk, PS3), men de trenger ikke være spesielt portable, de trenger for all del ikke være store og stygge. Vil hest at koppen skal gå ordentlig rundt øret..

Kan jeg spørre deg pent om noen tips?

MVH

Libra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...