Gå til innhold

En liten guide til kjøp av kvalitetsheadset


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Noen som kan anbefale noen litt mer rimelige hodetelefoner (eller øreplugger, hvis de er bra)? Jeg har ikke råd til å kjøpe hodetelfoner til over 1000 spenn, det er helt utelukket.

 

Tenkte på noe som koster fra 200-300 kr. Eneste krav er: Høyt volum og mye bass, samt god lydisolasjon. Skal brukes til iPod 4g (20 gb).

 

Fin guide btw, men er ikke snakk om at jeg betaler 1000-2000 kr for et headset. 300 kr max, resten går til pils i påskeferien (har bare 1100) :p

Lenke til kommentar

Er det noen som kan anbefale noen hodetelefoner til meg?

 

De skal:

  • Brukes på min iPod Mini (2g)
  • Være effektive (høyt volum), for å spare batteriet
  • Må ha bra lyd til min type musikk: Metal av de fleste sorter, alt fra Darkthrone til Dream Theater
  • Prisklasse: 250 - 650

Dette er det de viktigste punktene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hodetelefoner jeg har prøvd men la i fra meg rimelig kjapt:

 

AKG k-26

 

Til dostojevski, du seier du har prøvd denne, er den å anbefale?

Synes designet var veldig tiltalende og prisen grei.

 

Korleis er den iforhold til PX100, PortaPro, UR40 osv?

 

Vurdere som sagt denne til bruk med Ipod Mini. :)

Lenke til kommentar

Veldig bra guide!

Men jeg fikk hodetelefonkjøpekick her om dagen og endte opp med BEyerdynamic DTX 900 etter litt lesing rundtomkring (Hovedsaklig JensL sin fortjeneste tror jeg).

 

De lyder bra men er konstruert på en lite tillitsvekkende måte så man bør være litt ekstra forsiktig med dem om man vil ha dem en stund. Tror ikke de egner seg så veldig til bærbart bruk p.g.a den åpne konstruksjonen. Å overdøve omgivelsene går nok for de er veldig følsomme, men det kan nok bli litt irriterte folk rundt deg...

Lenke til kommentar
Hodetelefoner jeg har prøvd men la i fra meg rimelig kjapt:

 

AKG k-26

 

Til dostojevski, du seier du har prøvd denne, er den å anbefale?

Synes designet var veldig tiltalende og prisen grei.

 

Korleis er den iforhold til PX100, PortaPro, UR40 osv?

 

Vurdere som sagt denne til bruk med Ipod Mini. :)

Som jeg skrev: Jeg la dem fra meg rimelig raskt. Etter min mening spilte de direkte dårlig, og personlig ville jeg ha valgt noe annet hvis jeg måtte handle i det prissegmentet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har nettopp kjøpt meg ett nytt headsett blandt annet på bakgrunn av anbefaling fra trådstarter. Jeg er meget imponert over trådstarters guide og endte selv opp med Sennheiser HD 595. Jeg har nå fått disse, og testet de en stund med forskjellig type musikk. Og jeg må si jeg er utrolig imponert!!!

Jeg kan ikke kalle meg selv musikkfrelst, og for meg har lytting på musikk betydd lytting på høy musikk. Det kunne nesten ikke bli høyt nok, og mine gamle headsett fikk virkelig prøvd seg. Noen vil nok le når jeg nå forteller at mine gamle headsett har bestått av en Philips headsett til kr. 99.- kjøpt på Elkjøp for 7 år siden og ett headsett fra Technics som er 25 år gamle. For min del har musikk aldri har vært noe som fikk meg til å slappe av eller å glede meg til i morgen da jeg kan lytte på musikk igjen.

Jeg har heller aldri vært noen musikkjøper og aldri løpt til butikken for å kjøpe siste skrik. Min lytting har bestått i en del egen eid Elvis musikk og musikk hentet fra vår bokhylle. Dette har vært musikk som er kjøpt inn av min kone i årenes løp.

 

Bakgrunnen for at jeg kjøpte nytt headsett var at jeg nettopp har kjøpt meg en ny pc og benyttet da det interne lydkortet i pc`n. Jeg lyttet på noen noen cd`er og mp3 filer samt så noen musikkvideoer jeg hadde lastet ned. Jeg benyttet da mine gamle headsett og opplevde dårlig lyd. Jeg visste at de gamle headsettene ikke holdt mål, men jeg opplevde også fra det interne lydkortet brumming og susing. Selv når jeg ikke spilte musikk opplevde jeg at det var virkelig liv i headsettet selv om det skulle være helt stille.

Jeg gikk derfor til anskaffelse av ett nytt Creative Audigy 2ZS lydkort og de nye Sennheiser hodetelefonene HD 595.

Lydkortet har jeg nå montert, innstallert Creative progamvare og lyttet noen dager.

 

Hva skal jeg si?

Egentlig er jeg helt stum!!!

Jeg har de siste dagene lyttet til forskjellig type musikk.

Med den nye kombinasjonen har jeg hørt toner og instrumenter jeg aldri har hørt før. Jeg har hatt heite opplevelser med headsettet på hodet og har nesten vært i min egen verden de mange timene jeg har lyttet på musikk.

For meg har dette betydd at mitt nyinnkjøpte utstyr har åpnet en helt ny verden for meg innen musikk. For meg har dette blitt en opplevelse som jeg vil ha mer av!

Jeg var veldig spent på om lydkortet kunne drive HD 595 og gjøre slik at jeg kan spille så høyt som jeg er vant til. Og det kan det!

Men egentlig er det ikke behov for det. I lydmixeren i Creative programvare har jeg ett volum på mellom 80 og 90 % av full, og helt flat tone. Dette er mer enn nok for meg, og blir det høyere har jeg funnet ut at jeg mister en del av opplevelsen.

Her opplever jeg dynamikk til tusen, kontraster som spenner seg fra dyp bass til harpe som fyller ørene med vellyd. Det er nesten som å sitte i konsertsalen å høre lyd som du egentlig ikke vet kommer fra! Du kan nesten ikke peke å si lyden kommer derfra, den bare fyller hodet mitt!

Min største musikkopplevelse noengang hadde jeg når jeg lyttet til The London Symphony Orcestra og melodien "One moment in Time".

Min kone har flere cd`er av disse med kjente popsanger som er arrangert for symfoniorkester. Dette er musikk som jeg aldri har hørt på og heller aldri forstått andre som gjør det. Jeg bøyer meg ydmykt for alle disse og sier beklager!

Dette slår til og med mitt store Idol Elvis Presley og hans konserter som er remastret i Dolby Digital og som jeg spiller av på mitt gode Dolby sorroundanlegg.

Jeg har testet headsettet på dette anlegget også, nemlig på min Harman Kardon AVR5000 som er en sorroundforsterker til kr. 7000.-

Her blir jeg skuffet, for forsterkeren gjennom hodetelefonuttaket er ikke i nærheten av å levere det som Creatives sitt lydkort til kr. 499.- kan. Dette forstår jeg ikke!

Men det forteller meg enda mer for en god investering det var å kjøpe nytt lydkort til pc`n.

Så dere andre som går i samme tanker som meg.

Jeg kan vel ikke si at denne investeringen har forandret livet mitt!

Men at det har forandret mitt forhold til musikk, definitivt!

 

Som jeg nevnte i begynnelsen tok jeg rådet til trådstarter og kjøpte HD 595.

Jeg hadde valget mellom denne og det valget som trådstarter endte opp med nemlig AKG. At jeg kjøpte Sennheiser skyldes 2 ting, jeg har tidligere lyttet til Sennheiser HD 280Pro og vært sånn rimelig fornøyd. Og når det gjelder AKG har jeg ingen erfaringer med dette merket og da de fleste nettbutikker førte Sennheiser ble dette valget mitt!

Og det er vel helt unødvendig å si at dette angrer jeg ikke på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg har testet headsettet på dette anlegget også, nemlig på min Harman Kardon AVR5000 som er en sorroundforsterker til kr. 7000.-

Her blir jeg skuffet, for forsterkeren gjennom hodetelefonuttaket er ikke i nærheten av å levere det som Creatives sitt lydkort til kr. 499.- kan. Dette forstår jeg ikke!

Aller først: Velkommen til menigheten, Broder! :p

 

Det er alltid morsomt å oppleve at musikk får nytt innhold fordi en endelig får den gjengitt slik den var ment å være. Og gode hodetelefoner er nok den klart billigste måten å oppnå nirvana på... Hyggelig å høre at du er fornøyd, med tanke på hva du valgte er jeg ikke overrasket.

 

Så til din lille undring:

 

Hodetelefonutgangen på hjemmekinoforsterkeren, og lydkortet ditt også, er etter alle solemerker drevet av en liten op-amp, det er en liten forsterker bygget inn i en enkel brikke. Op-amps brukes ofte til dette bruket, du får kjøpt dedikerte hodetelefonforsterekere som er bygget etter mer klassiske prinsipper, men da skal du legge litt mer penger i ting. Evt. bygge selv. Saken er så at kvaliteten, og prisen, på slike op-amps varierer.

 

Når en bygger et komersielt lydprodukt ønsker en å gjøre det så salgbart som mulig, og kombinasjoen lav pris og god kvalitet pleier å trekke kunder. Hodetelefonforsterker er en typisk ting det er enkelt å kutte kostnader på: Mange sjekker hvordan en forsterker låter før de kjøper den, men hvor mange sjekker hvordan hodetelefonutgangen låter? En del sjekker at den ER der, men høre på den? Følgelig kan den nedprioriteres. På lydkortet ditt derimot er det denne op-ampen som er primær leverandør av godlyd. Hvis Creative setter inn en råtten krets vil lydkortet raskt få rykte på seg for å være dårlig. Og det er etterhvert ganske mange som bruker hodetelefoner som primært lytteverktøy til PC. Følgelig er op-ampen som sitter på lydkortet ditt antagelig bedre og dyrere enn den som sitter i recieveren din. I tillegg til dette er Creative generelt veldig gode på små digitale lydprodukter.

Endret av dostojevski
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg fikk et pioneer hdj-1000 gratis. Så nå bruker jeg det sammen med et audigy 2 zs kort (eller noe sånt). Er ikke akkurat helt fornøyd med hdj-1000. Er det verdt pengene å gå over til Sennheiser HD595?

 

Er det noe annet headsett som passer meg bedre kanskje? Skal hovedsaklig ha det for å høre på musikk.

 

Eller er det at jeg rett og slett må gå opp i langt høyere prisklasse?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som vet om headsett som tåler VANN ??

 

Sikkert ett merkelig spørsmål men gidder ikke få grilla hue på høstturer når det regner :cry:

 

Har bla sett at Logitech har en som tåler slikt av nakkebøyle typen, men denne er tilpasset Sony PSP, har denne en egen plugg variant ?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sånn sett, så overlevde mitt gamle Sennheiser HD500 både våryr, høststorm og vintersne i kalde Trøndelag.

Jeg kan ikke si at jeg har fått hue mitt grilla av å bruke headset i regn.

 

Det tålte derimot ikke å sitte i min Creative Zen Extra mens jeg var ute og måkte snø i vinter.

 

Det ble ledningsbrudd, og de ble lagt på hylla, i påvente kjøp av Sennheiser HD497, men det er en annen historie.

 

edit: Ble ikke et HD595, grunnet mangel av penger.

Jeg kjøpte meg en ny ekstern HD for å få plass til film og musikk, samt en ny stol for å nyte begge, og da var det bare råd til HD497

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil legge til et par erfaringer fra mine snart tre år med Pioneer HDJ-1000.

Den første tiden er bøylen og putene veldig stive og harde og i begynnelsen greide jeg ikke ha de på i mer enn et par to, tre timer om gangen. Men etter en måneds tid og litt bøying ble de mye mer behagelige og nå er putene formet etter øret mitt.

En fordel med headsettet er at det uten problemer kan tas fra hverandre og nesten alle deler kan byttes som vist her. Delene koster ikke altfor mye og kan bestilles fra Pioneer sine servicesentre.

 

Alt i alt syntes jeg dostojevski sin beskrivelse passer ganske bra bortsett fra at de er ukomfortable, noe som endrer seg etter litt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...