Shulgin Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Jeg er en pasifist, men jeg er samtidig et menneske. Under riktige omstendigheter kunne jeg «selvfølgelig» drept. Jeg tror dog det er en markant forskjell fra meg til mandre andre her: Jeg er ikke «klar» for å ta et menneskeliv i dag; jeg bare påpeker at jeg har et dyr i meg, som alle mennesker, og det dyret muliggjør et rent instinktivt drap hvis omstendighetene ligger til rette for det. «Øye for øye» og denslags har jeg et innbitt hat mot. Forresten, hva angår saker jeg er for/mot (uansett hvor sterkt): «There are many causes that I am prepared to die for but no causes that I am prepared to kill for.» – Gandhi Nei, jeg hadde aldri skutt den politiske personen jeg hater mest om jeg så, med en pistol i min hånd, hadde fått ham på alenerom med garanti for at jeg ikke vil bli straffet for hva jeg evt. ville valgt å gjøre med pistolen. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Viss det var snakk om sjølvforsvar hadde eg ikkje tatt det til ettertanke eingong. Samme gjeld når det kjem til å forsvare andre som betyr mykje for meg - det er ingenting eg ikkje hadde gjort for venner og familie. Eg kunne sikkert drept nokon som ei følge av kva den personen hadde gjort mot nokon som stod meg nær òg. Lenke til kommentar
SisteBert Skrevet 7. juni 2006 Del Skrevet 7. juni 2006 Kunne gjort det glatt hvis det hadde hatt en positiv mening som eks. Hvis jeg ikke dreper han fyren der ved navn Per, så vil Per drepe 18 stykker på Hardware lan06. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Kunne sikkert drept noen visst jeg hatet dem nok eller de skadet noen som jeg er glad i. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Kunne gjort det glatt hvis det hadde hatt en positiv mening som eks. Hvis jeg ikke dreper han fyren der ved navn Per, så vil Per drepe 18 stykker på Hardware lan06. 6264494[/snapback] Hva hvis du har en annen utvei, f.eks. sørge for at istedet for en haug med bleke nerder så er det en topptrent og godt beskytta politistyrke som venter på han når han dukker opp? Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 tror jeg kunne drept noen i en krigssituasjon, men tror nok at den andre må ha løsnet skudd først. Da burde du ha avtjent siviltjeneste. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Farlig å være for skråsikker, men jeg tviler sterkt på at jeg kunne tatt livet av noen. Såpass sterk tvil at det ikke ble noe militærtjeneste på meg, men det er en annen sak. Poenget er, hvorfor skulle jeg drepe noen? Hva godt gjør det å ta livet av noen? Det mases om selvforsvar her. Ja, men hvorfor drepe? Hva er galt med å fyre av ett skudd mot hvert bein? Gjerne ett i hver arm også, hvis beina ikke var nok? Trenger da for pokker ikke drepe noen! Og hvis noen har vært slem gutt, terrorist eller whatever, så er jeg åpen for straff. Gjerne så hard og vond som mulig. Kanskje tortur? Jeg så noen teste sånn vann-tortur, det så ganske koselig ut. Tilnærmet livstid fanget i en sånn situasjon er en fin straff. Men ingen skal få meg til å bestemme at noen andre ikke skal få leve mer. Lenke til kommentar
............... Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Vanskelig å si.. Under visse omstendigheter tror jeg at jeg kunne gjort det.. Men det er nesten utenkelig! Kommer også på om jeg måtte pine han eller bare et skudd i panna...(for å si det sånn) Lenke til kommentar
SisteBert Skrevet 8. juni 2006 Del Skrevet 8. juni 2006 Kunne gjort det glatt hvis det hadde hatt en positiv mening som eks. Hvis jeg ikke dreper han fyren der ved navn Per, så vil Per drepe 18 stykker på Hardware lan06. 6264494[/snapback] Hva hvis du har en annen utvei, f.eks. sørge for at istedet for en haug med bleke nerder så er det en topptrent og godt beskytta politistyrke som venter på han når han dukker opp? 6269489[/snapback] Hva om han hadde en bombe som du bare visste om og han skulle sprenge seg selv i luften om 20 sekunder. Og du hadde en kniv. Sjansen for det er ganske liten da. Men du forsto sikkert poenget! Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 tror jeg kunne drept noen i en krigssituasjon, men tror nok at den andre må ha løsnet skudd først. 6270256[/snapback] Jeg tror at jeg ville skutt først visst jeg trodde han skulle skyte meg. Egentlig veldig vanskelig å vite slikt siden man sikkert kommer i en tilstand som de ferreste av oss noen gang har opplevd. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Kommer jo selvfølgelig ann på hvor, når, og hvem... Hadde det vært en Serie-VOldtekt/morder som sto foran meg hadde jeg ikke nølt med og sette en permanent inderflekk i panna hans! Men hvis det hadde vært f.eks, naboen til tanta til naboen min som jeg aldri har møtt og som aldri har gjort noe ille, selvfølgelig ikke. Lenke til kommentar
MrSifter Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Jeg er ikke en passifist. Med det mener jeg ikke at jeg ville ha deltatt i en innvasjonskrig hvor jeg som soldat drepte mennesker for motiver jeg ikke står for. Men i forsvar ville jeg nok ha kunnet drept (har dog aldri vært i en slik situasjon, hvem vet hvordan jeg vil reagere?). I en situasjon hvor landet mitt blir okkupert og jeg og undertrykt ville jeg nok ha kunnet drept for å befri meg selv om mine. Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Kommer ann på....Ja hvis han/hun hadde ødelagt den fremtidige Splinter Cell - Double Agent spillet mitt.... Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Jeg er ikke en passifist. Med det mener jeg ikke at jeg ville ha deltatt i en innvasjonskrig hvor jeg som soldat drepte mennesker for motiver jeg ikke står for. Men i forsvar ville jeg nok ha kunnet drept (har dog aldri vært i en slik situasjon, hvem vet hvordan jeg vil reagere?). I en situasjon hvor landet mitt blir okkupert og jeg og undertrykt ville jeg nok ha kunnet drept for å befri meg selv om mine. 6286462[/snapback] Hvis jeg hadde rette motivasjoner ja, men ikke ellers Endret 9. januar 2011 av Mr. Graves Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 ikke for morro men i selvforsvar ja. kunne også drept hvis noen hadde truet noen jeg likte. i krig hadde jeg funnet meg et hull og satt meg ned til å sova/dø har ikke lyst til å drepe folk fordi 2 personer høyt oppe ikke liker hverandre Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 Kommer ann på....Ja hvis han/hun hadde ødelagt den fremtidige Splinter Cell - Double Agent spillet mitt.... 6398685[/snapback] OT *Rapportert* Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 28. juni 2006 Del Skrevet 28. juni 2006 (endret) Jeg tror at jeg ikke kunne drept noen sånn rett uten videre, men jeg kunne kanskje drept noen hvis jeg hadde fått en seriøs draps trussel eller blitt angrepet. Men siden jeg ikke har opplevd så alvorlige trussler så er svaret mitt: Jeg vet ikke om jeg kunne drept noen, i og med at jeg aldri har befunnet meg i en slik situasjon. Endret 28. juni 2006 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 Kommer ann på....Ja hvis han/hun hadde ødelagt den fremtidige Splinter Cell - Double Agent spillet mitt.... 6398685[/snapback] OT *Rapportert* 6401293[/snapback] Hmf........Hva betyr OT? Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 29. juni 2006 Del Skrevet 29. juni 2006 neij...men j hadde ikke hatt noe imot at "folk" som george W bush ble litt pint , eller kanskje ikke pint..men..fått det de fortjente Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå