Gå til innhold

Nå er det datamekkingtid!

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg lage min egen data, men flere problemer oppstår:

Men hør hva jeg skal ha først:

P4 1,8ghz Northwood (@ 2,6ghz)

IBM Deskstar 80GB 7200rpm

3 x Actima DVD 16X/40x

Gainward ti4400 128DDR Golden sample

Abit BD7II Hovedkort S478/533mhz I845E

Colorcase Miditower Neon Light

DDR-DIMM PC2100 512MB DDR CL 2,5

Hansol 17" CRT 720E TCO-99

Prob1: Er det noe som mangler (unntatt diskett) eller ikke passer sammen?

Prob2: Den første cd'n blir master, andre blir slave, tredje blir? (slave?)

spørs1: finnes det noen bedre grafikkort enn GF4ti i den prisklassen?

Spørs2: Hva er forskjellen mellom 2 og 2,5cl i minne?

Spørs3: Hva er forskjellen mellom REG og ECC i minner?

Spørs4: Har noen noe de anbefaller uten å endre prisklasse for mye?

Spørs5: Trenger jeg noe spes verktøy når jeg skal sette hovedkortet i ATX'n?

Det som er endret er hovedkort og kabinett

[ Denne Melding var redigert av: King_mephisto på 2002-06-21 11:56 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Prob4: Den første cd'n blir master, andre blir slave, tredje blir? (slave?)

Tredje må bli Slave på samme IDE-kanal som Harddisken. Kan bli litt slit å kable det opp, men...

Standard er at du kun har to IDE-kanaler, med maks 2 enheter på hver. En Master og en Slave. For hå ha flere IDE-enheter/kanaler trenger du tileggskort.

Hvorfor :???: skal du har tre identiske DVD-ROM? Eller er det CD-brenner, DVD-ROM og DVD-Brenner?

Quote:

spørs1: finnes det noen bedre grafikkort enn GF4ti i den prisklassen?

Man kan jo satse på ATI's Raedon, men min erfaring tilsier at det er GF4 TI som ruler akkurat nå, ihertfall inntil Matrox Parhelia 512 kommer. Ellers er Abit Siluro TI 4400 en ganske bra og billig TI4400. (Støysvak også).

Quote:

Spørs2: Hva er forskjellen mellom 2 og 2,5cl i minne?

CL 2 er raskere en CL 2,5. Det betyr "Class 2" tallet står for reaksjonstiden til RAM'en i klokkesykluser, jo laver, jo raskere.

Quote:

Spørs3: Hva er forskjellen mellom REG og ECC i minner?

REG mener jeg betyr at den er testet etter ett visst krav, mer stabil. ECC står for Error Correction ettellerannet, og kan gi bedre ytelse og stabilitet da den kan foreta korrigeringer av korrupte datastrømmer.

Quote:

Spørs5: Trenger jeg noe spes verktøy når jeg skal sette hovedkortet i ATX'n?

Bare skrutrekker :smile:

Paranoide folk :razz: bruker antistatisk armbånd og matte når de håndterer datakomponenter. Sett selges på Clas Ohlson for 150 kr. Kan være kjekt hvis du har golvtepper på rommet der du skal monter, du kan bli statisk ladet. :sad: Du kan klare det uten det, men husk å ta på noe metall FØR du tar på komponentene da blir du utladet. Har altid funket for meg...

Lenke til kommentar

Quote:

Hvorfor :???: skal du har tre identiske DVD-ROM? Eller er det CD-brenner, DVD-ROM og DVD-Brenner?

Han snakker om hastigheten på drevet.

Quote:

CL 2 er raskere en CL 2,5. Det betyr "Class 2" tallet står for reaksjonstiden til RAM'en i klokkesykluser, jo laver, jo raskere.

Det står for CAS Latency. men lavere er bedre ja. Du kan justere CAS Latency i bios.

[ Denne Melding var redigert av: argon264 på 2002-06-21 09:50 ]

Lenke til kommentar

Jeg vil ha 3 like dvd spillere fordi jeg er lat og orker ikke å skifte plater... Du vet hva de sier... ALLE GODE TING ER TRE!!!

er ikke Matrox Parhelia 512 bare et kjermkort som du kan koble flere skjermer sammen? selve kortet suger? dessuten trenger jeg tre skjermer for å utnytte det 100%

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-21 09:50, argon264 skrev:

Quote:

Han snakker om hastigheten på drevet.

Nei!!! Jeg snakker om tre stk!!! Og hvordan fikk han til den spørsmålstegn fyren??? test: ?:)

Lenke til kommentar

MAsse som må rettes på her tror jeg.

1. Tror ikke du får plass til 3 cd-romer i et microatx. Deilig å slippe å bytte, men hvis du installerer et spill så vil du som regel bare kunne ha discen i den rom'en du installerte det fra.

2. GF4-kortene er veldig store, og får neppe plass et microatx-kabinett.

3. IBM-harddisker utvikler mye varme, og dør nok veldig tidlig i et trangt micro-atx kabinett.

4. Strømforsyningen er nok for liten til å drive så mye.

Du bør heller satse på et lite meditower. Jeg har et eller annet In-win grey, og dette kan jeg bære under armen...

Lenke til kommentar

Quote:

Nei!!! Jeg snakker om tre stk!!!

Glem de 3 drevene dine hvis du skal ha MicroATX-kabinett. For lite strøm, for lite plass + at du gjør det vanskelig å senere sette inn en ekstra HD.

Med så mange drev trenger du 300/350W strømforsyning.

I min erfaring trenger de fleste aldri mer enn 2 5.25" drev - DVD/CD leser og Brenner.

Skaff deg ett Midi-kabinett. Aashima Midi tower ATX WTY-400 mener jeg var bra, du klarer også å montere MicroATX-hovedkort i denne (mulig det går i flere kabinett, som et av Chieftec sine). Du trenger også heftig kjøling hvis du skal overklokke. Jeg har ett Chieftec Midi-tower m/4 stk 80mm stillegående vifter. Fint og kaldt :smile:

Quote:

Og hvordan fikk han til den spørsmålstegn fyren??? test: ?
:)

Bytt ut "munnen" med spørsmålstegn. :razz:

Trykk på Smilies under valg når du skriver en melding for å få opp listen over smilies. Eller gå på hjelp på venstre meny på denne siden.

Quote:

er ikke Matrox Parhelia 512 bare et kjermkort som du kan koble flere skjermer sammen? selve kortet suger?

Nei, det har en rekke fete funksjoner som kan sparke GF4 TI ned fra ytelsestronen, se her: www6.tomshardware.com/graphic/02q2/020514/index.html

Mye tech-talk der desverre...

Den har blant annet 4 vertex shaders, mens GF4 TI har 2, GF3 har 1. Skal ha mellom 64/128/256 MB Ram (3 modeller) samt en enormt høyere minnebåndbredde enn GF4 TI. Men den har ikke enkelte av teknologiene som GF4 TI benytter seg av for å optimalisere ytelsen, så de endelige pall-plassene lar vente på seg til kortet er tilgjengelig for test.

Quote:

Det står for CAS Latency.

Oops, ja det var vel det. For mer info om disse RAM-specs'ene se her: www6.tomshardware.com/mainboard/02q2/020507/index.html

--- Cybermantix ---

"If it works, overclock it, But Don't Fuck it up!"

---------------------------

AMD Athlon XP2000+ :smile:

512 MB PC2700

Asus A7V333 RAID

WD Caviar SE 120GB/8MB

IBM 46GB

Creative GF4 TI 4400 *Destroyed* :cry:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Cybermantix på 2002-06-21 11:45 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Cybermantix på 2002-06-21 11:48 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...