Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problemer med nettverkskort

Anbefalte innlegg

sliter med et ikke-fungerende nettverkskort. er av typen intel PRO/100 VE, onboard.

jeg formaterte pc'en (som inneholdt en rekke oemdrivere og filer) og da ville ikke nettverkskortet mitt fungere lenger. prøver å installere drivere, men kortet fungerer ikke.

står at det enheten ikke kan starte, men når jeg ser i BIOSen står det at det er aktivert.

har funnet kortet ved å pinge det, og har formatert flere ganger, men det fungerer fremdeles ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal prøve å forklare bedre:

når jeg går inn på enhetsbehandling, kommer "ethernet-kontrollere" opp med et sånt utropstegn. jeg lar windows automatisk søke etter drivere til "kontrollerne" (med xp'cden i forøvrig), men den finner ingenting. de sier jeg skal gå på internett å se, men det har jeg jo ingen mulighet til! :p

videre prøver jeg å finne drivere manuelt, både via windows og på nettet. finner nettverkskortet mitt på den listen over drivere i windows, men den driveren fungerer ikke. får beskjed om at "enheten ikke kan starte".prøver å laste ned drivere på en annen pc for så å legge dem over på den andre, men disse driverne fungerer heller ikke.

lengre kommer jeg igrunnen ikke...har sett i BIOSen, og alt ser ut til å stemme etter mine kunnskaper. kan forøvrig også si at det ikke dukker opp noen lokal tilkobling i "mine nettverkstilkoblinger". ei fikk jeg heller noe tilbud om å konfigurere nettverket under installering av windows (xp pro), slik jeg har fått tidligere med xp home...regner igrunnen med at dette er vanlig.

fikk altså pinget kortet med ip'en 127.0.0.1.

pcen har tidligere hatt en rekke oem-instillinger og drivere, og det er dette jeg frykter at gjør at nettverkskortet ikke fungerer. men hva vet jeg.

håper du/dere forstod det litt bedre nå.

Lenke til kommentar

Hmm, det et onboard nettverkskort ja. Jeg har opplevd noen problemer med å få installert drivere til de. Du har ikke tilfeldigvis cdn som fulgte med hovedkortet? Da kan du jo bare installere driveren fra den så burde det funke. Men du prøvde å laste ned driveren fra produsenten av hovedkortet og det gikk ikke? Det var litt rart, det burde jo fungere. Hva med å sjekke på nettsiden til produsenten? Kanskje det er et kjent problem hos dem og de har noe svar der. Hvis ikke noen andre her kan hjelpe liksom. Hadde du sagt hviket hoverdkort du hadde så kanskje noen her vet noe om det. Eller noen kan hjelpe med å finne løsningen.

Lenke til kommentar

har ikke noen cd nei, dessverre.lastet ned drivere fra IBM sine hjemmesider, siden jeg har en IBM pc. skal prøve disse en gang til, så får se om det funker da. hvis ikke dette fungerer, tar jeg kontakt med de og spør om hjelp der. tror hovedkortet mitt er et microATX, noe mer har jeg ikke klart å oppdrive.

Lenke til kommentar

Bra du fikk ordnet det, men en kommentar til feilsøkingen;

127.0.0.1 er en loopback adresse. Dvs. at den aldri går lenger enn til OS kjernen. Har forsåvidt ingenting med hardware å gjøre. Et nettverkskort må pinges med sin egen IP, men får du ikke installert driveren hjelper dette lite siden det da ikke har noen IP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...