Gå til innhold

Mpeg på Tv?

terjel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er kun DVI og S-video utganger på skjermkortet mitt, så det blir vel vanskelig...men en ting til; Jeg antar jeg skal velge Norge og PAL på driveren til skjermkortet, men skal jeg velge PAL B eller PAL G?

Er det en mulighet å kjøre signalene gjennom scart-kontakten på DVD-spilleren? Dersom denne er s-video kompatibel?

Endret av terjel
Lenke til kommentar

det er egentlig bare å prøve seg frem, men tror PAL-B er den riktige.. mener det er det jeg har på mitt oppsett..

Om du kan koble deg gjennom DVD spillern din? neppe.. men gjør heller som nevnt tidligere, er det no galt med bildet eller at du ikke har en S-Video kanal på tvn din, så sett kortet på Kompositt ut..

Lenke til kommentar

Vi bruker PAL-B i Norge ja.

Utgangen på skjermkortet ditt er nok både s-video og kompositt i ett. Du trenger en splitter som du setter i den utgangen, og i andre enden har den kobling for begge deler. I så tilfelle kan du ikke bruke en s-video-kabel, men trenger en kompositt-kabel. Den har en gul RCA-kontakt i begge ender (som slike som er mellom CD-spiller og forsterker vet du, bare at de er rød og hvit eller rød og svart der).

Ikke alle apparater har s-video. Når du blar gjennom kanalene, skal symbolet i hjørnet vise en firkant med en pil og en S i. Det er s-video. Bare en firkant med en pil er kompositt.

Det er ikke vanlig å kunne sende signaler rett gjennom en DVD-spiller, men hvis du har en hjemmekinoreceiver, er det som regel en fin løsning for slikt.

Edit: typo.

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar

Sammensatt = kompositt.

S-video sender svart-hvitt (altså lysstyrke) og fargene på hver sin leder, mens kompositt samler det til ett signal og sender det på en leder.

Det gjør at s-video-signalet har bedre kvalitet, fordi tv-apparatet behandler luma- (lys) og chroma- (farge) signalet hver for seg.

Takler ikke tv'en din s-video, vil et s-videosignal oppfattes i svart-hvitt (tv'en tror av luma-signalet er hele kompositt-signalet).

Får du farger med s-video ut fra pc'en, betyr det at tv'en din takler s-video. Men at bildet skurrer, det betyr vanligvis at tv'en takler s-video, men at den står på feil kanal for det. ELLER at du har koblet til flere s-video-kilder på en gang til tv'en. Det liker den absolutt ikke.

Lenke til kommentar

Ahh...det forklarte mye! Da tror jeg nok at TV'en takler s-video, jeg brukte nok feil scart-inngang de første forsøkene. Kunne ikke se at det var problemer med fargene, isåfall er det jo bare å svitsje til "sammensatt" (selvom dette vil gi dårligere kvalitet)!

Thnxs!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...