Gå til innhold

Et lite spørsmål angående tablatur (gitar)

Anbefalte innlegg

Har ikke spillt så mye gitar og jeg lurte litt på hva er det som foregår når strengene er merket "x". Tok denne sangen som et eksempel (rammstein - los) selv om jeg har sett det på flere tablaturer.

Jeg hører at han gjør noe, men har ikke peiling på hva.

Om noen ville være så snill å forklare vil jeg være evig takknemlig :yes:

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/r/ramm...os_ver4_tab.htm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som har noen sanger jeg kan prøve meg på?

Trenger bare titler så skal jeg grave fram tablaturer selv :yes:

Når jeg leter selv ender det ofte opp med sanger jeg liker og hører mye på, som da enten er for vanskelige, eller jeg lærer svært lite av :blush:

Så om du har et godt tips til sanger som er passende for en som kan litt grunnleggende gitar, men ikke er helt stødig på de kjappeste delene, eller mest avanserte soloene, post i vei ;)

Ps. Postet det i denne i stedet for å spamme med en ny tråd

Lenke til kommentar

Something av The Beatles? Akkordene er passe lette, og soloen er ikke altfor vanskelig. Hvis man allerede kan litt(spille litt grunnleggende fingerspill, og de vanligste akkordene) gitar, synes jeg det er en bra sang.

Nå blir kanskje dette litt offtopic fra hva du egentlig spurte om, da.

Endret av Oleway
Lenke til kommentar
Har ikke spillt så mye gitar og jeg lurte litt på hva er det som foregår når strengene er merket "x". Tok denne sangen som et eksempel (rammstein - los) selv om jeg har sett det på flere tablaturer.

Jeg hører at han gjør noe, men har ikke peiling på hva.

Om noen ville være så snill å forklare vil jeg være evig takknemlig  :yes:

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/r/ramm...os_ver4_tab.htm

Skal du spille etter Rammstein tab's, sjekk heller ut mine egne tabs på http://www.rstabs.tk/

Vanskelig å finne gode tab's for tida, mange som ønsker å være "wannabe-tabbere".

Det ligger forresten en forklaring på den sida på hvordan du skal lese tabs'a.

Når det gjelder den sangen du snakka om, skal du dempe strengene med HØYRE hånd nede ved strengfestet. Bare legg innsiden av hånda over strengene, og slå an. Da skal det lyde en kort, distingt tone (avhengig av hvor du trykker ned strengen med venstrehånda selvfølgelig) Denne metoden er veldig mye brukt i moderne Rock og Metal musikk.

Når det gjelder de X'ene, brukes de vanligvis for å "fylle" rytme i et riff, men de skal ikke lyde noen tone (dempes med venstrehånda, altså bare "skrape", som HalTan sa).

Endret av Jakob
Lenke til kommentar

Kan forklare litt tegn i tabs i tilfellet du støter på fler.

pm - Palm muting da lar du høyre håndbak være nær de aktuelle strengene slik at du får en fuzzy lyd... Dette skrives som regel over for en er nødt til å holde et grep eller mao vite hvor en skal plassere fingrene på gripebrettet.

eks:

pm

------------------

------------------

-----------------

-5-----7------------

-5-----7-------------

-3-----5------------- Her palm mutes den første, hør på sangen så hører du hvordan det skal låte.

X betyr at strengen skal "drepes" hold løst på strengen på venstrehånd slik at den ikke klirrer men gir en tørr sterkt dempet tone.

xhy - Hammer on eks 3h5 Slå ann strengen i 3 bånd deretter sllå en annen finger ned på 5 bånd slik at du skifter til en annen tone på et slag.

5p3 - Pull of det motsatte hold en finger i 3 og en i 5 bånd slå ann strengen og slipp den i 5.

xby - bend. dytt strengen opp/ned langs gripe brettet slik at tonen "bøyes opp" siste bokstav indikerer tonen du skal bøye opp til. ofte ikke noe å bry seg om da dette tas på gehør. ofte er det skrevet med en r hvor du skal slippe tonen da den ofte bøyes tilbake... eks: 8b eks2 8b9 eks3: 8b9r8 (bøy til tonen du bille fått i 9ende bånd og tilbake igjen til 8)

7s slide slå ann i 7ende og dra fingeren lans strengen sdit hvor det er beskrevet. enten helt ned eller helt opp eller til en gitt streng.

<<<<

<<<< Pick slide. dra plekteret opp langs strengene som oftes de 2 øverste..

NB Noen av disse tegnene skrives ofte annerledes, men du vil skjønne...

Når det gjelder tabs er det veldig mye amatører som legger ut ubrukelige tabs... derfor se på alle, sammenlign og prøv litt. Siden jeg primært bruker til tabs er www.guitartabs.cc

Sanger å anbefale kommer helt ann på hva du skal spille men kan anbefale noen nybegynner sanger som er enkle og litt kule å spille... Men trenger dog noe øving for å få fingerspillet inn i fingrene... Husk du må pugge det, og du kan det ikke før finger spillet sitter i fingrene og ikke i hjernen.,,

Mettalica - nothing else mathers Starten på introen

The animals - House of rising sun

Green day - time of your life

Led zeppelin - stairway to heaven (obligatorisk intro)

mettalica - fade to black

post giro bygget - tenk om jeg var like god

deep purple - smoke on the water (klisjè)

Om du sier hva slags musikk du skal spille kan jeg komme med flere forslag

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...