Gå til innhold

Bør menn slippe å betale barnebidrag?


Anbefalte innlegg

Jeg har i grunn ikke noe nytt å bidra med til denne diskusjonen, men benytter anledningen til å fortelle at jeg er helt enig med Dotten sine synspunkter i denne saken.

That makes two of us.

 

Så lenge begge samtykker om samleie, burde begge ha rettigheter, valg og ansvar - samt muligheten til å slippe disse.

 

Synes også det er skummelt å se hvor mange det er som hevder at mannen slipper å ta seg av barnet. I de fleste tilfeller -- alle tilfellene jeg selv kjenner til -- har ikke mannen hatt mulighet til å ta seg av barnet, selv om han gjerne skulle ønske det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel. Dotten er abortmotstander. Hvis ingen skulle få lov til å ta abort så burde alle fedre betale bidrag til alenemødre.

Er motstander av dagens abortordning, er ikke abortmotstander. Er en vesentlig forkjsell, men det er dog en helt annen diskusjon.

 

Om det ikke skulle vært lovlig med abort, så ville saken selvfølgelig vært en annen, ettersom mannen og kvinnen har likere rettigheter og dermed blir ansvaret således.

 

Men vi må forholde oss til den virkelige verden, slik den er i dag. Ikke noe fiktiv verden hvor abort ikke er lovlig. Så jeg ser ikke relevansen i posten din.

 

Slik det er idag er det kvinnen som sitter på rettighetene, men kun mannen som er ansvarforpliktet.

Lenke til kommentar
Hva får mannen? Jo han har ikke mulighet til å ta noe utdannelse, han må jo betale for seg. Og har han arbeid så må han også der betale langt mer enn det det koster å "underholde" ungen. Og han har ingenting å si når det kommer til hva pengene blir brukt til. Moren kan bruke de på 100 par sko om hun ønsker det.

En kamerat av meg havnet i den situasjonen hvor et veldig tilfeldig bekjenskap ble gravid etter en noget fuktig bytur, noe som ni måneder etterpå resulterte i et høyst uventet barn. Kvinnen, herefter referert til som "den løgnaktige tøsen", hadde ikke sakt fra om graviditeten(kameraten min og den løgnaktige tøsen bor ikke i samme by), men faktisk løyet om at hun hadde tatt angrepillen(som kameraten min hadde kjøpt, man er da en herre) og alt hadde ordet seg.

 

Først efter at barnet hadde kommet til verden fikk kameraten min vite at han hadde blitt pappa, og sitter nå med et pent lite krav om barnebidrag. Men dette slipper han altså å betale så lenge han selv er student, så argumentet om at vi menn må slutte å studere for å tjene penger til barnebidrag holder altså ikke vann.

 

Edit: min gode mann brukte selvfølgelig kondom, uten at det så ut til å hjelpe så veldig mye. Har man powersperm, så har man powersperm.

Endret av jephque
Lenke til kommentar

Men dette slipper han altså å betale så lenge han selv er student, så argumentet om at vi menn må slutte å studere for å tjene penger til barnebidrag holder altså ikke vann.

 

Man betaler ikke barnebidrag fordi man ikke har inntekt (stipend teller ikke som inntekt), det sier seg selv. Men om vedkommende skal ha samvær med ungen, la oss si "normalen" som er annenhver helg pluss en ukedag, så skal vedkommende betale for ungen når vedkommende har ungen. Man får ikke ekstra stipend fordi man har samværsrett med en unge (må være hovedforsørger). En som betaler barnebidrag har ingen rettigheter, som jeg vet om, som legger til rette for vedkommende når det kommer til studier. Men det har en alenemor/far.

 

Og skulle vedkommende få en deltidsjobb ved siden av studiene, så må han betale barnebidrag av den summen.

 

En alenemor/far har langt større økonomisk trygghet. ¨Både med tanke på lån og studier. En som betaler barnebidrag har ikke dette. Selv om man er arbeidsledig og får arbeidsledighetstrygd så må man betale barnebidrag ut av trygden.

Lenke til kommentar

Har selv en kompis og venninne som har fått en unge. Begge var studenter da hun ble gravid. Hun får omgjort alt studielån til stipend + barnetrygd + barnebidrag. Tilsammen utgjør dette en utbetaling på 16000kr/mnd. Hun bor hjemme hos foreldrene og kan leve fett.

 

Etter det jeg har forstått fra han så hjelper det ikke at han er student. Det som skjer om han ikke betaler barnebidrag er at staten betaler dette til moren på forskudd, så må han betale dette tilbake til staten når han har komt i jobb.

 

Heldigvis for han har moren til barnet gått med på å ordne det slik at han overfører penger til henne, som hun så fører tilbake til han. Hvis ikke hun hadde vært så snill med han ville jo han hatt masse penger å betale tilbake straks han kom i arbeid.

 

Merk at dette er hva jeg har hørt fra han, men regner nå med at det stemmer.

Lenke til kommentar
16000kr høres kanskje mye ut. Greit nok at hun bor hjemme hos foreldrene, men hvis hun ikke hadde gjort det så hadde ikke 16k vært så mye. Man skal ha til husleie/huslån, barnehage, klær, leker, utstyr, mat, strøm, bøker til studiene, buss osv. Det er ikke gratis å ha unge.

Man skal jo ikke på nød ha både hus, bil, barnehageplass osv bare fordi man har unge.

 

16k er nok til å klare seg, i tillegg får hun billigere lån (etableringslån), høyere stipend hvis studier o.l.

 

Unger er ikke så syrt som man skal ha det til. Det kan jeg skrive under på. Koster mer i innsats enn penger ;)

 

Syntes det er bra at samfunnet yter for at aleneforeldre skal få det lettere, men det er rart at det samme ikke gjelder for de som har bidragsplikt og har samvær med ungen sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...