Gå til innhold

CL2 Bra ram ?

Harribo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et spørsmål om hva du skal bruke brikkene til. Dersom du skal klokke en del, kan det være en fordel å gå for dyrere ram. Om du bare tenker spill og applikasjoner så trenger du ikke å kjøpe de dyreste rambrikkene. Det vil i praksis nesten ikke være merkbar ytelsesforskjell. Bare i yteprogrammer vil du kunne spore en beskjeden økning i ytelse.

Lenke til kommentar
Det er et spørsmål om hva du skal bruke brikkene til. Dersom du skal klokke en del, kan det være en fordel å gå for dyrere ram. Om du bare tenker spill og applikasjoner så trenger du ikke å kjøpe de dyreste rambrikkene. Det vil i praksis nesten ikke være merkbar ytelsesforskjell. Bare i yteprogrammer vil du kunne spore en beskjeden økning i ytelse.

Skal bruke de til spilling for det meste. Takker for tipset.

Lenke til kommentar
Hei, jeg lurer på å kjøpe meg Kingston HyperX 1024MB 400MHz DDR PC3200 DDR Kit m/2stk CL2 (2-2-2-5-1). Er den ekstra rask ? Den koster jo betydelig mer enn standar brikker. Er noe å satse på ?

Absolutt noko å satse på. Gode timings. Men Frijazz var inne på noko... :D

Lenke til kommentar
Hei, jeg lurer på å kjøpe meg Kingston HyperX 1024MB 400MHz DDR PC3200 DDR Kit m/2stk CL2 (2-2-2-5-1). Er den ekstra rask ? Den koster jo betydelig mer enn standar brikker. Er noe å satse på ?

Joda den brikka der er kjapp den, absolutt mye for pengene til den prisen.

Ville satset på den! ;)

Lenke til kommentar

Joda den brikka der er kjapp den, absolutt mye for pengene til den prisen.

Ville satset på den! ;)

Hmm, det er ikke mye for pengene. Det er lite for pengene, men hvis man har bruk for det så betaler man :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok, Jeg har valget mellom Kingston Hyperx 1024 (2-2-2-5-1) 3200 2x512

og OCZ 1024 Dual channel RAM (2-3-2-5) pc-3200 2x512. Hvem er raskest av de 2 ? Jeg har ikke tenkt å klokke noe spesielt, så hadde vært fint å visst hvem av de som er raskest, vil bare vite hvem som er raskest av de, visst noen vet det da. :D

Lenke til kommentar

I teorien er Kingston brikkene raskest, men tviler på at du vil merke forskjell på de brikkene.

Edit: alternativt er disse billige i forhold til hva du får igjen: http://www.psdata.no/ps.asp?it=101837&mlevel=011001

500 Mhz med cl 2.5

464 Mhz og ned med cl 2.0

Resten av timingsene er 4-4-6 men det er i hovedsak bare det første tallet man kan merke forskjell på.

Edit2: Bildet på psdata er faktisk foreldet brikkene kommer med blank heatsing med termometerklister.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Okey. Tror jeg drar på med en Kingston da :D Jeg kan ikke ha pc-4000 ram, Fordi jeg vet ikke om HK'et støtter Pc-4000 også er det en pc jeg har valgt ut komponentene på selv, så bygger netshop den for meg, og der er ikke pc-4000 noe alternativ. De hadde heller ikke den OCZ RAM'en inne på lager. Men takker for alle svar :)

Jeg lurer oxo på om den Hyperx RAM'en fungerer godt med GigabyteK8NF-9 HK'et.

Endret av Harribo
Lenke til kommentar
I teorien er Kingston brikkene raskest, men tviler på at du vil merke forskjell på de brikkene.

Edit: alternativt er disse billige i forhold til hva du får igjen: http://www.psdata.no/ps.asp?it=101837&mlevel=011001

500 Mhz med cl 2.5

464 Mhz og ned med cl 2.0

Resten av timingsene er 4-4-6 men det er i hovedsak bare det første tallet man kan merke forskjell på.

Edit2: Bildet på psdata er faktisk foreldet brikkene kommer med blank heatsing med termometerklister.

stemmer ikke.. det andre tallet kan ha mer å si for ytelsen enn det første (cl) tallet....

Lenke til kommentar
Hmm, det er ikke mye for pengene. Det er lite for pengene, men hvis man har bruk for det så betaler man :)

Nå skal vi vel ikke diskutere om den er verdt de ekstra 600kronene i forhold til en ordinær brikke, for det blir de jo aldri. Skriv heller hva som ikke er verdt det da vel, istedenfor å si at den ikke er verdt det. ;)

Lenke til kommentar
stemmer ikke.. det andre tallet kan ha mer å si for ytelsen enn det første (cl) tallet....

Nope ikke i de fleste tilfeller iallefall:

tallene som f.eks 2.2.2.5 er CAS – tRCD – tRP – tRAS (CAS=CL=C) og her kommer et utdrag fra www.extremetech.com:

CAS

Column Access Strobe (sometimes Column Access Select). This is actually the last stage in finding where data is physically located in RAM. Data is stored in an array of columns and rows–the row is selected first, then the column is selected and the data in memory is either read from or written to. CAS is the amount of time, in cycles, between receiving the column access command and acting upon it. It is usually a value of 2, 2.5, or 3.

tRCD

RAS (Row Access Strobe) to CAS delay. This is the delay, in number of cycles, between finding the row of a location in memory, and finding the column. This value is usually between 3 and 5 cycles, but it doesn't tend to have a huge impact on performance. Sequential bits of data are usually stored along the same row in memory, so rows are not re-selected nearly as often as columns.

tRP

RAS precharge. This is how much time it takes for the memory to stop accessing one row and start accessing another. Like tRCD, this value is typically between 3 and 5 cycles for modern memory systems. It can have an impact on performance when programs use large blocks of memory that span several rows.

tRAS

Active to Precharge Delay. This is the delay, in cycles, between the pins of the memory module electronically receiving a signal and the module starting the Row Access Strobe to locate and retrieve (or write) it. This is generally a pretty big delay, from 5 to 8 cycles on most DDR memories. But it also doesn't have a huge impact on performance, and should only make a big difference when memory access patterns change dramatically.

That's probably all still a bit confusing, so here's the chronological sequence of events: First the pins receive a request to, let's say, retrieve memory at a certain address. The first latency measurement that comes into play is tRAS, as the memory waits to activate the row where the data resides. Then tRP comes into play if the requested data resides on a different row than the one previously accessed. After the row is selected (if necessary), you have the tRCD delay before the column is selected. Then CAS is the time it takes to select the proper column of memory and retrieve data stored there. To recap, listed chronologically, it's tRAS -> tRP -> tRCD -> CAS. And CAS has the biggest impact on performance, since new columns are accessed more frequently than anything else.

Hentet fra http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1637826,00.asp

og enda mer info http://www.ocfaq.com/article.php/overclocking/63

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...