Gå til innhold

Ang garanti på BigWater. Hvem har rett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mpx.no står sterkest, er opp til kunden å bevise at det er en produksjonsfeil.

Nix, omvendt. Hvor håpløst hadde det ellers vært å være forbruker...?

Er du sikker på det?

 

2    FTU Sak: 20030372 - PC og datautstyr

Bærbar PC. Funksjonsproblemer. Spørsmål om feil ligger i opprinnelig maskin- eller programvare eller er kommet dit senere. Lagt til grunn at klager ikke har lyktes i å påvise opprinnelig feil. Klagen ikke tatt til følge.

Uthevingen er gjort av meg.

 

Her ble altså klagen avvist fordi kunden ikke klarte å sannsynliggjøre at det var produksjonsfeil.

 

Men, tilbake til topic. Denne saken ordnet seg vel, og da har jo MPX i praksis "frikjent" trådstarter for brukerfeil.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Fin service av MPX vil jeg si. Men var det slik at du henviste til denne tråden? Kan det være slik at MPX er "redd for" dårlig omtale her, og derfor ga karen en ny blokk? Bare noe som slo meg.....

Ja, viste til denne tråden.

 

Men det har jo skjedd lignene saker med andrewebshops som faktisk er aktive på dette forumet. Der saken først har blitt henlagt for å så bli tatt oppigjen pga en eller annen har postet her.

Lenke til kommentar

MPX er nok en av de mest servicevennlige på retur å slikt av alle nettbutikkene...

En venn av meg hadde en harddisk, like etter SATA kom på markedet, hadde han kjøpt seg Segate 120GB SATA. Denne disken hadde han montert en temperaturmåler på, av typen i utendørstermometer. Da han skulle starte maskinen etterpå, hadde denne måleren flyttet seg litt, og kortsluttet da en av brikkene på kortet under disken. Det så ut som om noen skulle satt en sveiseflamme mot kortet der. Det var sot utover hele greiene av smellen (trenger jeg å si at disken ikke virket etterpå? :p )

Disken ble sendt inn til MPX, og det tok 4 dager fra diskne ble sendt inn, til det kom bekreftelse på at det var sendt en ny tilbake.

Det er SERVICE!! Stå på MPX :thumbs:

Endret av Explorer
Lenke til kommentar
Fin service av MPX vil jeg si. Men var det slik at du henviste til denne tråden? Kan det være slik at MPX er "redd for" dårlig omtale her, og derfor ga karen en ny blokk? Bare noe som slo meg.....

Vil nok ikke tro at det er en uvanlig praksis. Så tar de det bare inn igjen på de kundene som ikke poster på forum med mange lesere.

 

Når en ser hvor fort flere av butikkene, som f.eks. Komplett og Netshop, "revurderer" en sak så fort en tråd dukker opp på HW, er det ganske åpenlyst at de er redde for dårlig reklame blandt en kundegruppe som gjerne bruker noen tusenlapper i året i på hardware.

Lenke til kommentar

Det burde vært en bedre bruksanvisning til Big Water settet,

med tydligere advarsel om å ikke dra til for mye på CPU blokken.

 

Hadde jeg solgt Big Water hadde jeg lagt med en ekstra advarsel

om å ikke dra til for mye, samt hatt ekstra plastdeksel til CPU blokken

på lager tilfelle, det er jo ikke nødvendig med nytt sett.

 

lqpl

Lenke til kommentar
Er du sikker på det?

Jepp

 

2    FTU Sak: 20030372 - PC og datautstyr

Bærbar PC. Funksjonsproblemer. Spørsmål om feil ligger i opprinnelig maskin- eller programvare eller er kommet dit senere. Lagt til grunn at klager ikke har lyktes i å påvise opprinnelig feil. Klagen ikke tatt til følge.

Uthevingen er gjort av meg.

Dreier dette seg om en garantisak eller reklamasjon? Uansett, har man betalt for et produkt og det går i stykker etter håndtering foreskrevet i veldlagt dokumentasjon ville det være svært merkelig og tungvindt om man måtte bruke tid og krefter på å bevise at man ikke var skyld i defekten. I mange tilfeller vil det være umulig for forbruker/kunde.

 

Litt Off topic: Hvem representerer du, TEE? Jeg har lagt merke til at du flere andre steder holder med selgers side i spørsmål om rettigheter for forbrukeren, og samtidig satt Forbrukerrådets autoritet i tvil.

Lenke til kommentar
iflg. Forbrukerkjøpsloven er det innenfor en 6 måneders ramme selgers ansvar å påvise at mangel IKKE forelå ved levering.

Det var den jeg var sikker på også, og det er den regelen jeg forholder meg til hver eneste dag. Men sakene hos FTU gjør meg litt usikker på hva som egentlig gjelder, siden de til stadighet gir inklagde medhold fordi klager ikke har sannsynliggjort produksjonsfeil. Og da snakker jeg om nye produkter, noe den laptopsaken jeg siterte og gjaldt.

 

Og for at ingen skal halshogge meg, jeg forholder meg fortsatt til den samme lovtolkningen som GRendal :p

Lenke til kommentar

@sls

Det dreier seg om reklamasjon på en ny laptop. Jeg ble faktisk ganske overrasket over å se den konklusjonen fra FTU, da jeg, som du ser i posten min over her, var helt sikker på at det var slik som du skrev, og det er fortsatt den praksisen jeg følger i jobben.

 

Og der var vel også svaret ditt på hvem jeg "representerer". Dog, jeg representerer ingen når jeg skriver på hw.no. Jeg skriver kun som privatperson.

Lenke til kommentar

Ennå mer off topic: OK, men hvis det gjelder funksjonsproblemer som følge av programvare installert, og denne programvaren ikke i utgangspunktet fulgte med laptopen - så sier forbrukerkjøpsloven at reklamasjonsretten bortfaller. Det skal fortsatt være opp til selger å bevise dette, men det er mulig selger i dette tilfellet har bevist at 3djeparts programvare har forårsaket feilen og derfor kastes ballen over på forbrukeren.

 

Var det forresten du, TEE, som påstod at man ikke hadde krav på erstatnings/låneobjekt under reparasjon om utbedring av skade på vare tok over 1 uke? Kanskje ikke (vil unngå injurier) men det er i så fall feil.

 

:editert

Endret av sls
Lenke til kommentar
Var det forresten du, TEE, som påstod at man ikke hadde krav på erstatnings/låneobjekt under reparasjon om utbedring av skade på vare tok over 1 uke? Kanskje ikke (vil unngå injurier) men det er i så fall feil.

 

:editert

Det eneste jeg har sagt om å nekte kunder låneprodukter er hvis det påfører en forhandler uforholdsmessige store kostnader eller ulemper. Du kan f.eks. ikke forlange at en butikk skal bestille inn en ny laptop dersom de ikke har en du mener er bra nok å låne bort.

 

Nå har det aldri vært aktuelt for meg å tilby låneprodukter siden jeg ikke sitter i et ledd som er forhandler overfor sluttbrukere, så hva som er "grensen" for urimelig kostnad eller ulempe vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...