Multiplex Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 (endret) Hallois! Nå skal drømmen bli virkelighet: Jeg skal lage meg hjemmeside! Problemet er bare at jeg står på bar bakke. Trenger hjelp fra gamerfolket! Siden skal brukkes til å legge inn endel tekster, CV og personlig arbeid. Håper med tiden å få slengt inn litt animasjoner, filmsnutter og flash/shockwave saker.. Hvilke, helst litt enkle, programmer anbefales til å mekke en slik hjemmeside?? (Gratis & evt. Lisens $) Forslag (og linker) mottas med stoooOOOoor takk! Og bidragsytere vil selvfølgelig bli slengt opp på "hall of fame/Takk til..." på den ferdige siden! Endret 14. februar 2005 av Multiplex Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 http://forum.gamer.no/index.php?showforum=76 Spør heller her. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Flyttes til eit meir passande forum Lenke til kommentar
Artistic.Hipster Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Vil anbefale dreamweaver, det er relativt enkelt til å begynne med. Du finner en 30 dagers tryout i linken. Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 (endret) Anbefaler deg å lære HTML og CSS fra bunnen av, og da trenger du bare et tekstdokument. HTML Dog har gode guider. Du kan også søke i forumet eller Google. Lær deg kode først. Når du kan en del vil det være lurt å ha Photoshop hvis du vil ha grafikk på siden. Endret 14. februar 2005 av <ingve> Lenke til kommentar
Prodigy_ Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 HTML Dog anbefales! Det var der jeg lærte HTML og CSS. Lenke til kommentar
Multiplex Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 Okei, HTML-Dog skal settes på saken! Men: Trenger man å laste ned mange programmer og hvilke? Noen som har en egen hjemmeside de kan skilte med, som er laget på egenhånd ved hjelp av "nybegynner"-teknologi? Skal sette meg ned med HTML & CSS-koding! Detta blir snasent. Noen Expert-tips til en nybegynner?? Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Jeg er ingen ekspert, men vil likevel si noen ord: FRAMES Ikke bruk frames, med mindre det er tvingende nødvendig (mer å holde styr på, lengre tid å laste hjemmesiden, fler potensielle browserproblemer o.s.v.). TABLES Ditto, ikke bruk tables. Bruker du først CSS, er det ingen grunn til å bruke tables og spacere lengre. DIVs og et bra stilark holder orden på alt for deg. PHP Kraftig scriptspråk. Enkelt å lære, enkelt å bruke og tweake ferdige scripts, gratis og fungerer veldig godt sammen med f.eks. MySQL database for medlemsscripts, lister m.m. K.I.S.S.: "Keep It Simple Stupid" (enkel design fungerer som regel best) Penn og papir: Skisser hjemmesiden på papiret før du begynner på den, slik at du vet sånn omtrent hvordan du vil ha den. Kan spare deg en del tid. Lær deg bruk av PHP includes, slik at du enkelt kan forandre utseende og funksjoner på selv en hjemmeside med 100 undersider, på et øyeblikk. Lær deg (etterhvert) grunnleggende MySQL og å bruke det sammen med PHP, store muligheter. For bildebehandling (om du ikke har Photoshop), prøv Paintshop Pro, Photoshop Elements eller GIMP. Sistnevnte er gratis, og da jeg tok en titt på den nyeste versjonen ble jeg overrasket over hvor bra det har blitt. For grafikk vil du hovedsaklig benytte formatene *.GIF, *.JPG og *.PNG. *.GIF passer best for store flater med få farger, navigasjons og annet, mens *.JPG passer best for typiske fotografier og andre kompliserte fargeflater. *.PNG bruker jeg lite ennå, det skal visst være en slags arvtager etter *.JPG, men ikke alle webbrowsere er glade i formatet. *.JPG grafikk kan se bedre ut enn, eller like bra som *.GIF og samtidig være vesentlig mindre i filstørrelse i noen tilfeller, så det er bare å prøve seg frem og se hva som passer best. Optimalisér grafikken så mye du kan uten at det går utover kvaliteten i en grad besøkende kan se. FLASH blir brukt en del, men jeg vil påstå at det i minst 90% av tilfellene ikke er nødvendig, eller det ikke passer inn. Eksempel på nyttig bruk av FLASH: - Online spill - Visualiseringer (bedrifter, arkitektur, bilmodeller o.s.v.) - Diskréte menyer og navigasjonssystem - Filmer som kan spilles av på websiten Unyttig bruk av FLASH (min mening) - Tunge menyer med hundre-og-ørten effekter med lyd og animasjoner - 3MB lang meningsløst introfilm uten en "skip movie" link på samme siden - Effekter som virrer rundt og stjeler oppmerksomheten fra selve innholdet Lenker: Webmonkey Adobe Norge JASC Software (Paintshop Pro) GIMP W3 Schools (lær fra de som setter web-standarden) Tizag - lær PHP fra starten Gratis og kommersielt PHP, Java, Javascript, Flash m.m. - også tutorials! Start.no - 30MB gratis webhost med PHP støtte og FTP tilgang (10,- i registrering via SMS, engangsbeløp) Websentralen - Gratis Norsk MySQL databasetjeneste Lenke til kommentar
Multiplex Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 (endret) Hah dæng, det var mye! TUSEN TAKK SUNDIVER! Da er det bare å sette igang å lære seg Startet smått med HTML-Dog igår, anbefales det å kjøre gjennom denne tutorial? Endret 15. februar 2005 av Multiplex Lenke til kommentar
_Paulsen_ Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 (endret) Når det gjelder programmer du bør benytte, er Notepad 2 eller Notepad ++ å anbefale. På denne måten lærer man seg å kode skikkelig, og strukturert! Endret 15. februar 2005 av OShea22 Lenke til kommentar
kroekkete Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Siden Notepad++ kommer på banen må jeg også nevne TSW WebCoder. Dette er et gratisprogram utviklet av en danske, og har (Sakset fra siden deres): Advanced internal preview Advanced project management AutoProposal & AutoComplete Built-in FTP client CodeLibs CSS Inspector CSS overview tree Dialogs to help you insert the most common tags Extended Search & replace HTML Inspector HTML Tidy integration Integrated validation Linkchecker QuickEdit - WYSIWYG editing Scripting support Spellcheck Syntax coloring and wordwrap Dekker selvfølgleig også f.eks. php... Supert program! Mvh Primaxx Lenke til kommentar
_Paulsen_ Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 (endret) Notepad ++ dekker jo usedvanlig mange programmeringspråk da, ikke bare HTML & CSS for å si det slik! Python, PHP, Java... You name it. Har ikke testet ut overnevnte program, men sikkert ikke så dårlig det heller Endret 15. februar 2005 av OShea22 Lenke til kommentar
kroekkete Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 OShea22 skrev: Notepad ++ dekker jo usedvanlig mange programmeringspråk da, ikke bare HTML & CSS for å si det slik! Python, PHP, Java... You name it. Har ikke testet ut overnevnte program, men sikkert ikke så dårlig det heller Ikke for å lage en diskusjon om hva som er best, men grunnen til at jeg byttet fra Notepad++ til TSW er den innebyggede ftp-klienten. Vanvittig deilig å slippe å bytte program hver gang man har gjort en bitteliten endring i css-fila... -Men til koding generelt er selvfølgelig Notepad++ knallbra! Lenke til kommentar
_Paulsen_ Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 primaxx skrev: ...er den innebyggede ftp-klienten. Vanvittig deilig å slippe å bytte program hver gang man har gjort en bitteliten endring i css-fila... Skjønner jeg veldig godt egentlig! En meget hendig funksjon dette her! Tror jaggu jeg skal teste ut programmet når jeg kommer hjem! Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 TSW høres interessant ut, ja. Bruker DW selv, men begynte med notepad eller noe da jeg var helt fersk på HTML og slikt. Det er alltid en stor fordel å lære grunnleggende HTML først. Jeg ser at det har skjedd voldsomt mye bare siden jeg falt av lasset sist. Som et glasskår i et gammelt sår står uansett fremdeles den forp.. Microsoft Internet Explorer og lager problemer. Akkurat det har ikke forandret seg særlig mye :!: Heldigvis er det virkelig mange gode tutorials og oversikter på nettet i dag, så det bør være lettere å komme i gang enn før. Mine tips var bare helt generelt, ta det med en klype salt. Like etter at jeg hadde postet det, leste jeg om en måte å bruke *.PNG i MSIE via !important CSS kommandoen, sånn bare som et eksempel. Her er en annen norsk side om webutvikling: Sindrem.com Forklaring på Faux Columns, som blir nevnt av og til: Faux Columns Når du lærer deg litt om innstallasjon av PHP scripts og slikt: Gallery - gratis og bra bildegalleri script Håper du vil ha mye moro, det er kult å lage noe slikt og se at andre kan bruke det Lenke til kommentar
kroekkete Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Ang TSW: Ironisk nok streiket ftp-klienten i programmet akkurat nå, og jeg måtte restarte maskinen for å få den i gang igjen... Dog første gang jeg opplever det. Mvh Primaxx Lenke til kommentar
Multiplex Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 Dæven, her har vi peiling ser jeg! Skal få Dreamweaver cutfp32 (?) av en kamerat iløpet av uka, men har satt meg til å lære fra scratch på htmldog nå. Gode saker!! Har laget noen linjer med demo alt, Yihaa! Men hvor får man MySql, PHP, TSW etc?? Programmer som kan lastes ned? Takker så utrolig mye for hjelpen at jeg rett og slett er tom for lovord! --> Skal sørge for at dere slipper noen timer tidligere fra skjærsilden Igjen: Thanx alot! Og om du/dere har mer av erfaring og tips å komme med: Keep em comin'! *takker og bukker* Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Du "får" ikke PHP. PHP er et språk på nesten lik linje som HTML, og du kan skrive det i hvilken som helst teksteditor. Bare lagre som *.php! Tingen med PHP er at det er et serverside-språk. All koden blir hos server, og output sendes til nettleseren din. På den måten kan man f eks. passordbeskytte sider med PHP. Du kan se litt på w3schools.com hvis du vil lære deg også Lenke til kommentar
Multiplex Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 Oops. Hehe, takk Jonas Litt Noob på detta her gitt... hehe Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Multiplex skrev: Oops. Hehe, takk Jonas Litt Noob på detta her gitt... hehe Da kan jeg gi deg et tips: Skal du lære alle de språkene tar det ikke en uke å ha en fiksferdig hjemmeside på et akseptabelt nivå når du nå er begynner. Virket litt som om du var på den bølgelengda. Start med å lag deg en blog eller noe enkelt, øk omfanget gradvis og så tilslutt utgi denne sida du snakker om. Og det tar litt tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå