Gå til innhold

Stor ytelsesforskjell på P4 1MB vs 512KB cache?

Cluster1

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en Intel P4 2.8 GHz Prescott som jeg tenkte å bytte ut til fordel for en Intel Pentium 4 3.2 GHz. Ser det er stor forskjell i prisen på samme prosessoren hos Komplett, hvor forskjellen er størrelsen på cache og at den billigste også er en Prescott.

Intel P4 Prescott 3.2GHz 1MB cache kroner 1850,-

Intel P4 3.2GHz 512KB cache kroner 2450,-

Begge har Hypertrading, men hva er altså forskjellen på disse prosessorene og hvilken vil yte best? Kom gjerne også med innspill angående temperaturen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så selv om den har mindre cache er den kjappere enn Prescotten..?

Takk for oppklaringen, da er altså Nortwood bedre å satse på enn en ny Prescott også med tanke på OC. (Og jeg som er fornøyd med at jeg greier å klokke min 2.8 Prescott såpass mye som jeg gjør) :D

Lenke til kommentar
Prescott overklokker meget bra den også, så de skal du ikke være redd for :)

Ja jeg vet, er som sagt superfornøyd med min 2.8 Prescott, men ut i fra responsen her vil det vel ikke være ett dumt kjøp å bla opp 600 kroner ekstra for en Nortwood i stedet for Prescotten?

Jeg har hengt meg alt for mye opp i cache derfor stusset jeg på at den med minst cache var den dyreste..

Og ja, uansett hvilken jeg kjøper så vil den bli overklokket..

Lenke til kommentar

Dersom verken Prescott'en eller Northwood'en skal overklokkes, og begge er 3.2GHz og har Hypertrading - men Prescotten har 1MB cache kontra Northwoods 512KB, hvilken er da det beste kjøpet?

Er Northwooden raskere enn Prescotten, eller er det kun temperaturen og vcore spenningene som er forskjellig?

Lenke til kommentar

De yter så godt som likt. Om du overhodet ikke være i stand til å merke forskjell på dem.

Den eneste fordelen med "Prescott" fremfor "Northwood" er at "Prescott" har mulighet til å benytte SSE3 instruksjonssett som kan gi ytelsesøkning i fremtiden (når det tas i bruk).

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Jeg har i dag en Intel P4 2.8 GHz Prescott som jeg tenkte å bytte ut til fordel for en Intel Pentium 4 3.2 GHz. Ser det er stor forskjell i prisen på samme prosessoren hos Komplett, hvor forskjellen er størrelsen på cache og at den billigste også er en Prescott.

Intel P4 Prescott 3.2GHz 1MB cache kroner 1850,-

Intel P4 3.2GHz 512KB cache kroner 2450,-

Begge har Hypertrading, men hva er altså forskjellen på disse prosessorene og hvilken vil yte best? Kom gjerne også med innspill angående temperaturen?

"Prescott" og "northwood" er ytelsesmessig meget like, en 3.0C (Northwood) og en 3.0E (Prescott) yter tilnermet likt.

Northwood CPUen har 512kb L2 cache, mens Prescotten har 1MB L2 cache.

Prescott utvikler mest varme, ligger ofte 5-10 grader over northwood med samme kjøling.

Begge har vist seg være gode overklokkere, jeg for min del holder en knapp på "Northwood" da denne utvikler mindre varme. ;)

Endret av Deuce
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Så selv om den har mindre cache er den kjappere enn Prescotten..?

Takk for oppklaringen, da er altså Nortwood bedre å satse på enn en ny Prescott også med tanke på OC. (Og jeg som er fornøyd med at jeg greier å klokke min 2.8 Prescott såpass mye som jeg gjør) :D

Tror Corcky har lest en del tester hvor NW slår Prescott, men dette tror jeg er avh. av testene faktsisk..

Jeg har erfaring fra egne tester.. NW mot Prescott (2.8) i samme HK/system.

Prescott er jevnt over raskere i benchmarks (3D og PCMark),

I f.eks. 3DMark01 var/er Prescott'n klart raskere..(ca. 1000pts)

Så den "doble" cachen *har* noe å si..

Men NW er ca. 10grader kjøliger under load..

Prescott er avhengig av "high-end" kjølere for litt seriøs klokking...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Prescott er jevnt over raskere i benchmarks (3D og PCMark),

I f.eks. 3DMark01 var/er Prescott'n klart raskere..(ca. 1000pts)

Så den "doble" cachen *har* noe å si..

Den ekstra cachen er der først og fremst for å kompensere for ytelsestapet økningen av pipeline-lengden medførte.

Trådstarter vil (som sagt) overhodet ikke merke forskjell på Northwood og Prescott når han bruker maskinen.

Lenke til kommentar

Så spørs det da hvor lenge Komplett har den Northwooden inne før den blir solgt da.. men til såpass høy pris i forhold til en tilsvarende Prescott må jo dette være god butikk for dem.

Hva er den største CPU'en i Northwoodfamilien for socket 478?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...