Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vectra A 2,0i. Motorfusk


Sovereign

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1990 Vectra A, med 2,0i motor som til tider ikke har det helt bra med seg selv. Ved kjøring med gasspådrag (alt annet enn trilling i nedoverbakke mao) går bilen som en kenguru. Min analyse er at elektronikken kutter bensintilførselen, for så å finne ut at motoren blir kvalt og dermed gir bensin. Er det noen som har opplevd noe lignende?

 

Som jeg allerede har nevnt er jeg temmelig sikekr på at dette har med elektronikken/styringen å gjøre, og jeg har mistanke om vakkel/dårlig kontakt. Problemet kan nemlig være der i noen dager, så være borte i noen måneder for å dukke opp helt plutselig igjen. Dersom motoren går på tomgang varierer turtallet mellom "nesten død" og kraftig rusing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du gasspjeld sensor (throttle position sensor) på innsuget som er av resistortypen (tror jeg det kalles:) )? Dvs, at etterhvert som du åpner for mer luft så gir sensoren beskjed om posisjonen på spjeldet. Det kan hende at du har en død/brent spot der som gjør at motoren din ikke senser et lite område der. Dette fører til at elektronikken tror motoren skal gå på tomgang. Nå kjenner jeg overhodet ikke til innsprøytning på opelmotorer, men slik er det for enkelte toyotamotorer. Det er selvfølgelig haugevis av andre muligheter til å forklare de symptomene som du opplever. Dette skal kunne måles enkelt og greit med et multimeter om du vet hvor og hva du skal måle.

 

Edit: en annen ting som jeg kom på, er at du kan ha noen døende avgassmålere (oksygensensor, MAP, lambdasonde hva enn de nå kalles i din bil) som er i ferd med å ta kvelden.

Endret av hart
Lenke til kommentar

Aner rett og slett ikke. men motoren er helt tydelig desorientert om hva som skjer, helt til den registrerer at noe er galt og da kompenserer for det. Det sier seg selv at reguleringsteknisk blir det da store forsinkelser og reguleringen blir svæært dårlig. Takker for tips!

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Regner med det er 8V-utgaven du har, da har nemlig jeg samme motor.

Har du sjekket pluggene dine? Ta en titt og kanskje tørk av dem litt. Ellers kan du ta en titt på fordelerlokk og rotor.

 

Hvor langt har motoren gått? Lenge siden oljeskift? Luftfilterbytte? Lenge siden noe verkstedbesøk?

 

Stemmer det at motoren jager opp og ned på turtall?

Det finnes en tomgangsregulator på innsuget. Ta en titt, kanskje prøv å napp ut ledningen til den for å se om det blir noe forskjell. Koster ca 300kr for en slik hos høggern.

 

Hart: Det stemmer at det er en throttle position resistor på innsuget. Den endrer motstand (par kilo-ohm) ettersom vinkelen på innsugsspjeldet endres av gassvaieren (throttle).

 

Det er lambdasonde ("syregassensor") på bilen ja, men tviler på at den har noe med dette å gjøre.

 

Noe sier meg at luftmengdemåler er gåen. Du kan jo prøve å byttelåne med noen som har samme?! Evt. prøv å napp ut denne ledningen også mens bilen går på tomgang.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Ja, er 8V motor. Har fjernet plugger, rotor, fordeler og andre "gammeldagse" deler fra mistenkt listen.

 

Når jeg har problemet (merk: det er der i et par dager, for så å bli fullstendig borte) og motoren går på tomgang jager den opp og ned i turtall. Den går rett og slett lurvete.

 

Leser meg litt opp på temaet med Haynes bok om insprøytningsmotorer, så skal vi nok se at jeg finner feilen etterhvert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...