svas Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Jobber som megler, og lager da mye prospekter. Lager ofte på gamlemåten, altså at man lager hele prospektet i Word for hånd; legger inn bilder, tekst, takst, osv før jeg eksporterer det hele til en PDF-fil. Problemet er at word-dokumentet blir så stort (MB) når jeg lagrer det. Hvis worddokumentet feks er 50kB og bildet alene er 50 kB blir ofte worddokumentet over 1MB når bildet blir satt inn der. (Eller 4-5 bilder alle på 50kB så blir wordfilen på over 20MB...) Bruker bilder i jpg-format. Er det noe jeg kan gjøre for å unngå dette? Slik at jeg kan unngå store word-filer? Er det annet format jeg burde lagre bildene? Bruker Win XP Pro og Office 2003. Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Du får mindre wordfil ved å bruke "Sett inn/Insert -> Picture -> From file...", enn hvis du bruker copy/paste. Lenke til kommentar
svas Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Du får mindre wordfil ved å bruke "Sett inn/Insert -> Picture -> From file...", enn hvis du bruker copy/paste. Det er slik jeg allerede gjør det. Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Da må det være noe annet som gjør at filene blir så store. Når jeg setter inn bilder i et dokument, alle i jpg-format, blir wordfilen bare litt større enn bildefilene til sammen. Test: Setter et bilde (1,354,898 bytes) inn i et tomt worddokument. Lagrer og får størrelse 1,385,984 bytes. Hos meg er et tomt worddokumet på 19,968 bytes. Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Jeg vet det ikke var dette du spurte om: Men hadde ikke dette ordnet seg hvis du hadde gått til anskaffelse av Adobe Acrobat da? Det hadde gjort jobben enklere, og du hadde blitt kvitt problemet med de store filene.... Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Jeg gjetter på at du gjør noe med bildene i tillegg til å sette dem inn (f. eks. endrer størrelse, beskjærer etc). Etter at bildene er satt inn og stilt inn slik de skal være kan du dobbeltklikke på et av bildene, velge kategorien Bilde og klikke Komprimer... Hak av for de alternativene du ønsker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå