Gå til innhold

Word-filer med bilder blir store. Hvordan unngå?

svas

Anbefalte innlegg

Jobber som megler, og lager da mye prospekter. Lager ofte på gamlemåten, altså at man lager hele prospektet i Word for hånd; legger inn bilder, tekst, takst, osv før jeg eksporterer det hele til en PDF-fil. Problemet er at word-dokumentet blir så stort (MB) når jeg lagrer det. Hvis worddokumentet feks er 50kB og bildet alene er 50 kB blir ofte worddokumentet over 1MB når bildet blir satt inn der. (Eller 4-5 bilder alle på 50kB så blir wordfilen på over 20MB...) Bruker bilder i jpg-format. Er det noe jeg kan gjøre for å unngå dette? Slik at jeg kan unngå store word-filer? Er det annet format jeg burde lagre bildene?

Bruker Win XP Pro og Office 2003.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må det være noe annet som gjør at filene blir så store.

Når jeg setter inn bilder i et dokument, alle i jpg-format, blir wordfilen bare litt større enn bildefilene til sammen.

Test: Setter et bilde (1,354,898 bytes) inn i et tomt worddokument. Lagrer og får størrelse 1,385,984 bytes.

Hos meg er et tomt worddokumet på 19,968 bytes.

Lenke til kommentar

Jeg gjetter på at du gjør noe med bildene i tillegg til å sette dem inn (f. eks. endrer størrelse, beskjærer etc). Etter at bildene er satt inn og stilt inn slik de skal være kan du dobbeltklikke på et av bildene, velge kategorien Bilde og klikke Komprimer... Hak av for de alternativene du ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...