Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva betyr sifrene i skiltet på bilen din?

Rairai

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er liste over bokstavene iallfall:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=105539

Tallene er bare stigende, +1 for hver bil og har ingenting med dato å gjøre i det hele tatt :)

I riktig gamle dager synes jeg å huske det var bittesmå tall mellom siste bokstav og første siffer, der vi nå klistrer merker for betalt årsavgift. Nå vil jeg ikke pelle av mine merker, men husker noen andre om det var noe bak der?

Det jeg såvidt husker er "85" fra min fars 1985 Mercedes. Dette er nå 17-18 år siden jeg så, så jeg husker det ikke så godt...

Dette må noen sjekke :yes:

Edit: Bare prøv å plukke en dato fra skiltet "UF 10000" som går her i byen (Toyota varebil).

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar
I riktig gamle dager synes jeg å huske det var bittesmå tall mellom siste bokstav og første siffer, der vi nå klistrer merker for betalt årsavgift. Nå vil jeg ikke pelle av mine merker, men husker noen andre om det var noe bak der?

Det jeg såvidt husker er "85" fra min fars 1985 Mercedes. Dette er nå 17-18 år siden jeg så, så jeg husker det ikke så godt...

Kan godt stemme.

86 er stemplet inn i skiltene på min bil som er 86-mod.

Lenke til kommentar
Kan godt stemme.

86 er stemplet inn i skiltene på min bil som er 86-mod.

Hehe. Jeg må bare vite det; gikk du ut for å sjekke nå? Eller har du sett det før?

Noen som vet om de trykker dette i skilt enda? Og er det første gangs registrering i Norge det gjelder? Hadde jo vært greit for å skille ut importerte biler uten å se i vognkortet da.

Lenke til kommentar

La merke til det i fjor sommer, gikk utfra det du sier da jeg så det.

Har bilen blitt avskiltet i mer enn 6mnd. og nye skilter er blitt trykket i ettertid, tviler jeg på at de siffrene er trykket på. Tror dette er noe som bare er på "orginalskiltene", uten å si det for sikkert.

Lenke til kommentar

Jeg har også sett at årstallet for når selve skiltet ble lagd er risset/trykt inn i eldre skilt. Når det gjelder å se om en bil er bruktimportert er sjeldent det særlig vanskelig med mindre bilen var nyere enn et år da den ble importert. Bokstavkombinasjonen samen med tallverdier røper når bilen er registrert, og ser man det i sammenheng med hvilken årgang bilen er har man svaret. Klart, denne fremgansgmåten forutsetter at man har et visst begrep om progresjonen i norsk nybilsalg i det aktuelle området

Lenke til kommentar

Ang. de bittesmå numrene som står i mellom bokstavene og tallene:

Disse angir når selve skiltet er produsert.

Jeg mener disse numrene (to siffer, f.eks. "76" fantes på skiltene til den nye typene skilt med "firkantede" tall og bokstaver kom. (Var vel i 2000/2001 det).

Lenke til kommentar

Ok, da er det slik: Har du en bil registrert i et partallsår, skal den inn til EU-kontroll i partallsårene fra den er 4 år gammel. Eks: 1986-modell skal til kontroll neste år (1986 og 2006 er partall).

Det siste sifferet sier innen hvilken måned den må være godkjent, f.eks. DK12345 må være godkjent innen 31. mai (måned nr 5). (Du kan vel få utsettelse en mnd hvis du søker).

Litt usikker på om 1 er januar (1) eller november (11), men 0 er vel iallfall oktober (10).

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...