Gå til innhold

r520 spesifikasjoner wow?

graks

Anbefalte innlegg

jeg leste på forum til beyond3d som specs for r520,men kan dette stemme?

virker utrulig at r520 skal ha 3 ganger ytelsen til x800xt.

ellers er det bare ønske tenking fra noen på nettet.

Not sure how accurate this info is but seems to be close.

ATI R520...Due out in May 05

24 "Pipelines"

32 Texture Units

96 Arithmetic Logic Units (ALU)

192 Shader Operations per Cycle

700MHz Core

134.4 Billion Shader Operations per Second (at 700MHz)

256-bit 512MB 1.8GHz GDDR3 Memory

57.6 GB/sec Bandwidth (at 1.8GHz)

300-350 Million Transistors

90nm Manufacturing

Shader Model 3.0

ATI HyperMemory

ATI Multi Rendering Technology (SLI)

Launch: Q2 2005

http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=20412

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=52851

Performance: Over 3x Radeon X800 XT !!! (for single R520)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tenk sånn

hvormange ganger bedre er et x800xt kort i forhold til 9800pro

sånn ca like mange "x" kommer det til å være i mellom x800xt og "R520"

Og hvordan regnet du deg fram til dette? Hvis forbedringene er så store, så kan vi virkelig glede oss! :thumbup:

Lenke til kommentar
Med så mange transistorer tviler jeg på at R520 kjører på 700 Mhz core!

Jeg er enig. Klokkehastigheten begrenses for å holde effektbudsjettet nede. Slik har det vært i mange år nå. Produsentene har doblet antall pipeliner flere ganger (2->4->8->16->24) for å øke ytelsen, men som konsekvens av det ville effekten økt voldsomt dersom de hadde holdt samme produksjonsteknikk. Potensialet som er i nye produksjonsteknikker taes altså ut i form av flere pipeliner og enheter på GPU'en (og deremd lavere effekt per enhet) i stedet for å ta det ut i form av høyere klokkefrekvenser og samme antall pipeliner og enheter.

Det arbeidet som GPU'er gjør er ekstremt parallelliserbart for å bruke CPU-terminologi. Hvis valget da står mellom å øke klokkefrekvensen 50% og det å redusere effektforbruket per pipeline med 50% så gjør de heller det sistnevnte og dobler antall pipeliner. Resultatet blir altså dobbelt så mange pipeliner i stedet for 1,5x så høy klokkefrekvens. Siden arbeidet er svært parallelliserbart så dobles ytelsen med dobling av pipeliner i stedet for å øke 50% pga 50% høyere klokkefrekvens. Dette er selvfølgelig noe forenklet siden GPU'er består av mer enn pipeliner, men dere skjønner hva jeg mener.

Slik har utviklingen gått i mange år nå. Klokkefrekvensene på GPU'er har stått rimelig stille siden 1999 (280MHz på Geforce2 Ultra om jeg husker riktig) og opp til dagens ca 500MHz. Altså en dobling. På CPU-fronten økte klokkefrekvensen tilsvarende (dobling) på bare ett år. (PIII-500MHz i februar 1999-> Athlon 1000MHz i mars 2000) Siden den gang har vi hatt to doblinger i hastgihet (1GHz -> 4000+/3,8GHz) på CPU'er. Og ennå synes folk det har "stoppet opp" i CPU-bransjen.

Lenke til kommentar
Og ennå synes folk det har "stoppet opp" i CPU-bransjen.

Jeg tror ikke vi får se noen 4Ghz prosessorer fra Intel i løpet av året, derimot kommer jo dobbeltkjernene da... Tror nok det tar litt tid før vi ser flere "hopp" i mhz... Kanskje derfor folk mener det har "stoppet opp"

Ser man på 9800pro -> X800 tok det også MYE lenger tid før X800 ble sluppet etter 9800pro, mens med R4xx -> R520 (med tredobling av ytelse) skal det nå altså bare gå 6mnd? det hadde vel vært litt rart...

Lenke til kommentar
Ser man på 9800pro -> X800 tok det også MYE lenger tid før X800 ble sluppet etter 9800pro, mens med R4xx -> R520 (med tredobling av ytelse) skal det nå altså bare gå 6mnd? det hadde vel vært litt rart...

12-18 måneder mellom hver "next gen" lansering og 6 måneder fra next gen lansering til refresh. X800Pro og X800XT PE ble lansert mai 2004.

Lenke til kommentar

12-18 måneder mellom hver "next gen" lansering og 6 måneder fra next gen lansering til refresh. X800Pro og X800XT PE ble lansert mai 2004.

ok, hehe, bare jeg som ikke fikk fingrene fatt i mitt X800 kort før i oktober :blush:, men det er allikevel fort!

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke vi får se noen 4Ghz prosessorer fra Intel i løpet av året, derimot kommer jo dobbeltkjernene da... Tror nok det tar litt tid før vi ser flere "hopp" i mhz... Kanskje derfor folk mener det har "stoppet opp"

Dette har vært min tankegang lenge. Fremtidens cpu'er på dagens materialer (halvledere), har ingen fremtid på høyere klokkefrekvens pga effektforbruk og høyt tap i varme. Enten blir det nødvendig å ta i bruk nye, alternative materialer eller så blir det et arkitektur-skifte som skal til for å få ytelsen opp (og alle hjerter gleder seg til 64bits OS til folket ;) ).

Er spent på å se videre hva som blir å skje. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...