Jarmo Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Har du F5 eller nyere BIOS ? http://tw.giga-byte.com/Motherboard/Suppor..._GA-K8NSNXP.htm Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Har F11, fra januar 2005. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Vel ! Selg IDE-diskene og kjøp SATA disker.... Seriøst: merkelig fenomen, jeg må sove på saken... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Er det to sett med SATA-kontrollører på HK (2x2) ? Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Er 2 s-ata kontrollere ja. 2 vanlige og 2 hot plugs (plugge ut/i disk mens maskin går, er det ikke det hotplug betyr??). Men hva har det med saken å gjøre? Er IDE diskene det er snakk om her nå. Dessuten kjøpte jeg en stor ekstra s-ata disk forrige uke, men den var omtrent DAO. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 This particular section of the BIOS could use a bit of redesign. The two seperate places to disable onboard SATA can be a bit confusing for those who are not familiar with the NForce 3 250 chipset as it is hard to differentiate between On Board Serial ATA and Serial ATA 2(Internal PHY). For future reference the PHY are the pair of SATA ports that are supported by default by the NForce 3 250 series. On the 250Gb reference board, the MSI K8N Neo and here on the Gigabyte K8NSNXP, the first pair of MCP supported SATA ports are located above the AGP slot and not at the bottom of the board where the connectors usually are. The other set of SATA ports on the K8NSNXP are supported by a Silicon Image SATA controller. It might also be a good idea to move the Giga-RAID and Serial ATA Function options to the IDE Function Setup submenu with the rest of the RAID options instead of having them all over the place. http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware.../K8NSNXP/4.html Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Skjønner ikke helt hvor du vil hen med den der men uansett: Kobler jeg s-ata disker på koblingene ved AGP porten kommer det opp sånn i ikon i systemtray der du kan "stop device" etc etc. Likt som en MP3 spiller i USB porten f.eks. Antar dette er "hot plug" eller hva det nå heter. Lenke til kommentar
teedjay Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Noen disker må på død og liv stå definert som enten Slave eller Master, mens andre takler Cableselect best. Ganske vanlig å ha trøbbel med CS, men har aldri opplevd at det er elektronikken på IDE diskene som feiler. Det er nesten utelukkende feilkonfigurering av jumpere eller feil type kabel. For at IDE CableSelect skal fungere MÅ man ha en kabel som støtter CS. Nyere ATA kompatible 80-pin kabler støtter CS, mens de eldre 40-pin kabler gjør det nesten aldri. Har man likevel fått tak i en 40-pin CS kabel vil dessuten master / slave plassering være omvendt av 80-pin kabel ... Andre vanlige feil er at MASTER jumper hos noen produsenter betyr at disken er "MASTER" mens hos andre kan bety at disken er "SINGLE MASTER" (dvs at det ikke må være SLAVE disk tilkoblet). Oh, well ... just my 2 cent :!: Lenke til kommentar
Howard_ Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 ta en titt på dette og se om det kan hjelpe deg, ,det hjalp meg i hvertfall bootvis Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 Etter enda litt mer testing har jeg lokalisert feilkilden. Bootida blir treg KUN når jeg kobler til en gammel 40 GB western disk... Har jeg bare en 80 GB western på IDE så går det så det suser. Lenke til kommentar
teedjay Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Etter enda litt mer testing har jeg lokalisert feilkilden. Bootida blir treg KUN når jeg kobler til en gammel 40 GB western disk... Har jeg bare en 80 GB western på IDE så går det så det suser. Dersom du har en gammel 40 GB disk er det ikke sikkert den støtter UDMA men istede benytter PIO Mode. Hvis begge devicer på en IDE channel benytter UDMA vil en finesse kalt IDT sørge for at begge kan fungere optimalt. Dersom en av devicene kun støtter PIO, vil denne være begrensende på hastigheten på hele IDE kanalen. Sagt enkelt, den nye disken er sikkert UDMA mens den gamle er PIO (eller konfigurert som PIO istede for UDMA i Windows). Det betyr at hastigheten på den gamle disken din begrenser begge diskene. Sett heller CD/DVD rom'en din som SLAVE sammen med den raske disken din og putt den gamle disken som MASTER/SLAVE på den andre IDE kanalen. Alternativt, hvis begge diskene egentlig er UDMA kompatible, mp du verifisere at det er krysset av for DMA i Device Manager på begge diskene. Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 (endret) Aha, dette har jeg seff ikke tenkt på... :| Edit: Begge står på "Multi word DMA 2". Av andre valg har jeg PIO, samt diverse DMA fra og med DMA 1 til DMA 6. Hva "multi word dma" vil tilsi aner jeg ikke. Begge har haka av for "Let BIOS select transfer mode". Endret 15. februar 2005 av jovaa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå