jovaa Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Hei. Har et litt snodig problem. Jeg kjører WD Raptor 74 GB som systemdisk, og det går så det griner. Windows loadebaren rekker ikke kjøre en runde før den er ferdig og jeg er i Windows. Storfornøyd der altså. Men: Når jeg kobler til to IDE disker jeg har i tillegg så tar bootetida grusomt mye lengre tid! Loadebaren må gjerne gå en 4-6 ganger før jeg kommer inn i Windows. Hvorfor er det slik? Det skal da ikke gå utover booten at jeg har 2 andre disker påkoblet systemet? Noen som har en løsning på dette? Hardware: Gigabyte k8nsnxp-939, AMD64 3000+, 1 GB Corsair Value OS: XP med SP2. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Har merket dette selv, men har ikke noen fornuftig forklaring på det... Lenke til kommentar
Noobtube Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Virker lite trolig at IDE-diskene dine skulle forstyrre Boot-sekvensen til windows? Det har seg jo slik at når du boter windows, gjør du det fra den disken du har valgt å legge windows på, som er i ditt tilfelle Raptor Disken... Veldig rart synes jeg, at IDE-diskene dine har en innflytelse på bootsekvensen... Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Det er nå en gang slik... Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Er det ikke mulig å ta vekk loadebaren for å se hva som skjer i "tekstmode"? Husker at det var mulig i win98. På den måten kan man sammenligne boot med og uten ide-disker tilkoblet. aner ikke om det er mulig, eller hvordan man tar bort loadebaren. Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Hva med sikkermodus? Eller er det loadebar der tru? Er jaggu ikke sikker. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Bare en runde? Min går 11 runder.. Har en AMD XP1900 prosessor. Sjekk i bios at bare Raptor disken er boot disk. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 4-6 ganger er jo absolutt ikke ille da... Det tar vel, umh maks 10 sekunder? Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Bare en runde? Min går 11 runder.. Har en AMD XP1900 prosessor. Sjekk i bios at bare Raptor disken er boot disk. Med kun Raptoren så går den maks 1 runde. Rart jeg blir fortvilt når det tar 5-6 ganger lengre tid. Ikke at det tar så lang tid uansett, men dette er en prinsippsak for å si det sånn. Når det gjelder bootdisk så er Raptoren satt som boot ja. Eneste valget jeg har på hovedkortet er uansett "harddisk" så. Lenke til kommentar
Rascal Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 er ide kanalen satt opp som autodetect eller har du faste verdier satt opp? Det har kanskje bare innvirkning på BIOS og BOOTSTRAP men.. Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Er autodetect. Men den er jo der uansett helt i starten på boot, selv med IDE disker eller ikke. Problemet er under selve loadinga av OS... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Står IDE diskene dine som cableselect eller slaver ? Lenke til kommentar
piccard Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Hadde samme problemet, men forsvant når jeg la inn denne: http://www.nvidia.com/object/nforce_udp_winxp_5.10 Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Vet ikke jeg har 5.1 eller en nyere beta inne... Hmm. Lenke til kommentar
Surre Sprett Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 (endret) Har noe av det samme selv, om jeg setter min 200GB seagate disk koplet som primary slave til "auto", tar det opptil et minutt før windows xp logoen kommer fram, og maskinen begynner å boote. Men når jeg setter den til "none", starter windows nesten umiddelbart.. Og XP detekterer jo disken likevel. Bakdelen med å sette denne disken til [none], er at jeg må gå inn på devicemanageren, under IDE ATA greiene, og sette 200GB'ern til UDMA5- ATA100 isteden for Multiword DMA 2, noe som tilsier en hastighet på rundt 16MB/s. om jeg glemmer dette Og har heller ikke kommet noen vei med å sette disken til [manual], og sette parameterene selv.. Oppsettet: Hovedkort: EPoX 8RDA3+ nForce2 Ultra 400. Onborad S-ATA: S-ATA 1 - WD 74GB Raptor: OS disk Onboard IDE: Primary master: 120Gb maxtor ide [auto] Primary slave: Seagate B. 7200.7 200GB IDE [none] secondary master: NEC ND-2500A DVD-RW [auto] secondary slave: -Ingen- [none] PCI IDE kontrollerkort: Enhet 0: Seagate B. 7200.7 200GB IDE Enhet 1: Seagate B. 7200.7 200GB IDE Ingen valg om auto/none/manual på denne. De har heller ingen innvirkning på oppstartstiden til XP. EDIT: Bootrekkefølgen var slik: 1. SATA/SCSI 2. HDD0 3. CDROM 4. Disabled Boot other device - Enabled (Er dette dumt?) -- Hadde blitt veldig takknemlig for tips til hvordan jeg kan få ordnet dette, er ganske rådvill.. PS. En kompis av meg kjøpte nylig en WD200GB IDE disk, som han skulle bruke med et EPoX 8RDA+, han fikk bare problemer, klarte ikke å installere windows eller noen ting, uten at den utslitte, hylende maxtor 40GB 5400rpm disken sto i samtidig, men så fikk han tips om å sette den til Cableselect, og da ble det greit med en gang.. Nå kjører han XP på 200GB'ern, og jeg tror 40GB'ern er tatt ut. Så du som nevnte dette med Cableselect, er dette noe jeg kunne prøvd også, og i såfall, må den som er master på samme kabel også stå som cableselect? EDIT: Dette er nå forsøkt, uten forbedring.. Mange spørsmål og detaljer, men håper jeg får svar på det meste likevel.. Endret 14. februar 2005 av Surre Sprett Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Står IDE diskene dine som cableselect eller slaver ? Hvordan det? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Står IDE diskene dine som cableselect eller slaver ? Hvordan det? Fikk litt raskere boot på en maskin når jeg byttet IDE-HDD fra cableselect over til slavedefinisjon men det kunne jo være tilfeldig ? Du kan jo teste/prøve... Lenke til kommentar
Surre Sprett Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Har forsøkt å sette alle diskene som er koplet på onboard IDE-kontaktene som cableselect nå, med det resultat at jeg fremdeles må gå inn i bios og sette Primary slave - Seagate B. 200GB til [none], ellers ble det det samme omatt igjen: maskina blir stående å ikke gjøre noen ting i lang tid, noe som igjen fører til at jeg ikke gidder å vente på den.. Men på [none] starter den tvert. Aargh, gir opp nå, er det sånn på alle hovedkort? Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Satte begge diskene til slave, og fikk da kjørt windows loadebar på 1 runde, som vnalig med kun raptoren i. Men da den var ferdig og welcome screen skulle komme opp så restarter maskina seg. Bajs... Lenke til kommentar
Apehjerne Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 For å se hva som skjer når du starter opp WinXP, forandre denne linja i BOOT.INI fila: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect til: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /sos ...du kan enten gjøre det manuelt eller via Msconfig.. Når det gjelder Cableselect,Slave,Master osv på harddisker, har jeg opp gjennom årene erfart at her hersker det full forvirring og inkompabilitet disk produsentene mellom. Noen disker må på død og liv stå definert som enten Slave eller Master, mens andre takler Cableselect best. Og har du disker av forskjellige produsenter på samme IDE kabel kan det og skape trøbbel i sausen... Lykke til videre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå