Gå til innhold

P4C800-E Hvordan er deres vcore ?

ronnyaa

Anbefalte innlegg

Har ett P4C800-E Deluxe kort pr i dag, og har ett stort problem med vcore.

Kjører med en P4 3.0C prosessor, og systemet er ikke engang primestabilt med stock hastighet.

Har en stor minstanke om at vcore problemer gjør at jeg får diverse krasj nå og da.

Ved idle så er vcore ca 1,588v, men under belastning så ramler den til 1,47v, og da er det gjerne at problemer oppstår på BSOD og annen krasj.

Skal poste ett skjermdump av vcore når jeg kommer hjem fra jobb senere.

Men hovedspørsmålet mitt er, dere andre som har tilsvarende hovedkort, har dere slike enorme flukteringer i vcore ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde det slik, og alle andre som har kortet hadde det slik...før de fant fram loddebolten og en 50K variabel motstand ;)

Bruk et multimeter og still motstanden til 28K. Lodd den på som vist på bildene(lånt fra xtremesystems.org).

Har du ikke loddet på elektronikk før, kan jeg alltids peke deg i riktig retning. Har du verken loddeutstyr eller multimeter, er det på høy tid at du skaffer deg det. :)

Edit: med bilde

post-24-1108375439_thumb.jpg

Endret av Bitbuster
Lenke til kommentar

Bitbuster :

Har utstyret, men har ikke helt funnet motivasjonen fram for å ta knekken på garantien ;-)

Hadde du / dere problemer med stabiliteten på stock vcore ?

Hadde tidligere ett v1 av kortet, og da klarte jeg glatt å kjøre den forrige prosessoren på 3,75GHz (3GHz den og), uten større problemer.

Såvidt jeg har fått med meg fra xtremesystems.org er det større fluktering på v2 av kortet, så det er vel bare å finne fram loddeutstyret.

Skal først teste ett annet hk (vil helst ikke lodde)

Lenke til kommentar

Ville ikke begynt å lodde på et kort som ikke klarer å kjøre stabilt med stock hastighet. Da snakker vi jo om garanti eller reklamasjon. Hva om det ikke er vcore som er problemet? Selv har jeg et P4800C med en NW3.4ghz, og før jeg dropmoddet det kjørte jeg stabilt over 3.7ghz. Denne cpu`en skulle ha 1.55 volt default, men ting var fremdeles stabilt selv om vcore falt mot 1.45v under load.

Dropmodden er forresten ikke bare-bare. Loddepunktene på er nesten umenneskelig små, og jeg slipte ned spissen på loddebolten før jeg satte i gang til 1mm eller mindre. Når jeg påbegynte jobben oppdaget jeg at jeg både var svaksynt og skjelven på hendene...

I første omgang bør du sette opp vcore og se om dette hjelper. Hold deg under 1.7 volt. Hjelper dette er det nok vcore-drop som muligens er problemet. Kjør noen timer med memtest86 for å eliminere minnefeil, kontroller at du har nok kjøling, og deretter prøve omfattende priming med underklokket system.

Lenke til kommentar

P4c800 er det beste 478 kortet etter min mening og at Vcore dropper er et kjent problem. Jeg har ikke hatt et problem med dette ,men jeg har observert det.

Du kan prøve å øke Vcore litt og bruke ACPI tweaken. Da jobber CPU mye hardere ,men du får endel ekstra ytelse ut av det ;)

Selv så tok jeg alle moddene på kortet før jeg solgte det for en pen sum ;)

Lenke til kommentar

Når man ser i Device manager "ACPI uniprosessor prosessor" eller noe slikt. (Jeg har ikke tilgang til å se det på denne maskinen jeg sitter på atm). Hvis du bytter denne til noe annet så vil CPU`en jobbe mye hardere. Du må nok ofte klokke ned endel mhz ,men alikvell så øker poengsummene i benchmarkprogrammer og tilogmed i vanlige spill også (duverden!=P)

Kan anbefale deg å spørre innpå XS eller diskuter for mer info. Det er rapportert om at personer har tjent over 900poeng i 3dmark01 med en så enkel forandring.

Lenke til kommentar

Er forsåvidt enig med muffinman; det er rart systemet ikke klarer å kjøre stock hastghet engang. Å sjekke minne, temperaturer samt piske opp vcore litt, er gode forslag. Får du forresten feil i både blend og "large FFT's" i Prime?

Loddingen er litt pirkete, ja, men inget stort hinder for en som er sånn høvelig fingernem.

Lenke til kommentar

Dette er ikke ekstremt stort drop på et slik kort, har observert dropp fra 1.72 til 1.48 uten at det ble ustabilt på mitt eget kort før dropmod.

Edit: Etter dropmod går ikke idle vcore under 1.616v hos meg uansett om jeg stiller lavere i bios, og faller til va. 1.58 ved load. Benytter 1.625 og 1.65 i bios ved forsøk på å nå høyere OC. Systemet fryser når jeg setter 1.675v eller høyere med 3.4`ern.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Dette er ikke ekstremt stort drop på et slik kort, har observert dropp fra 1.72 til 1.48 uten at det ble ustabilt på mitt eget kort før dropmod.

Da må jeg ha vært ekstremt heldig med mitt forrige kort i så tilfelle, for jeg syns dette var relativt ekstremt dropp.

Har hatt 2 x IC7-Max 3 kort, og dette er mitt andre P4C800-E deluxe kort, og har aldri sett så ekstreme fall.

Er det noen som har screenshot av vcore etter droop mod ?

Lenke til kommentar

Virker som det må ha vært noen komponenter på hovedkort som har blitt varm, satt cpu vifta til å suge luften ut, og nå kan jeg prime i timesvis uten krasj, selv med moderat overklokking.

Er visst for lenge siden jeg har kjørt med luftkjøling, så jeg har blitt bortskjermt mht kjøling :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...