Gå til innhold

Hva er det som er så fint med å bo i Norge?


Anbefalte innlegg

- Høy lønn

Hadde det ikke vært for at staten tar 70% av det man tjener gjennom skatter og avgifter, så ja.

 

- Bra trygdesystem

Hæh? Staten har ikke en sjans i havet til å betale ut de tusenvis av milliarder kronene de skylder i trygd og pensjon over de neste 50 år om vi så hadde tømt oljefondet. Det statlige trygdesystemet er et pyramidespill av dimensjoner som hadde falt sammen som et korthus i orkan om det ikke var politisk vedtatt.

 

- Høy levealder

Enig.

 

- Nøytralitetspolitikk

I dagens verden der vesten trues av irrasjonelle og voldelige ideologier fra alle bauger og kanter er nøytralitetspolitikken det siste vi trenger.

 

- Oljeressurser

Bare synd folk går rundt med den oppfattelsen at dette skal være statens eiendom.

 

- Bra skoler

Nei? De norske skolene er de dårligste i den vestlige verden, jmfr. en nylig undersøkelse (skal rote frem referanser senere).

 

- Alle har likt utgangspunkt, skolemessig

Alle har tvungent likt utgangspunkt, noe som resulterer i diskriminering av de sterkeste og til en viss grad de svakeste. Det finnes ingen valgfrihet i skoleverket.

 

- Bra helsevesen

Sykehus forfaller, sykepleiere er lavtlønnede, leger svarer ikke til pasienten eller dens pårørende for feil som begås, folk ligger på fellesrom eller på gangen, folk før i sykehuskø osv.osv. Det norske offentlige helsevesen er en vits.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har du hørt litt for mye.

 

Greit nok at fanger i Norge ikke bor i rottehøl, men noe luksus er det så absolutt ikke. Du tror vel ikke at man får noen på den smale vei av å pine de i noen år?

Nei, det er vel bedre å gi de 250kr dagen, gratis utdannelse, pc, tv, internett, gratis mat, enerom, og en hel haug med andre rettigheter som kun kriminelle har.... :roll: Men dette blir jo diskutert i en annen tråd så dette blir OT.

Lenke til kommentar
Hva er det som er så fint med å bo i Norge?

 

- Nøytralitetspolitikk

 

 

Vi har i praksis ikke vært nøytale siden tyskerne kom seilende inn fjorden i 1940. Riktignok meldte vi oss ikke inn i NATO før 1949, men vi var i praksis ikke nøytrale i epoken 45-49.

 

 

Nå er ikke jeg noen statsviter, men jeg har det i alle fall sabla bra.

 

 

Det spørs jo hva du velger å sammenligne med. I et globalt perspektivt har vi det fantastisk bra.

Lenke til kommentar

Kjenner mange rike, ingen av de har jobbet noe særlig for pengene. En person som tjener 200k i året yter etter det eg erfarer ofte mer enn en med 10 mill i året.

 

 

Er det noen i Norge som tjener 10 M i året? Isåfall er det en toppleder med en arbeidsuke og ansvar som overgår alt annet i arbeidslivet.

 

 

For de fleste idag arver rikdom eller får spesielle fordeler gjennom rik familie og får da bedre betalt for å yte det samme som en som ikke er født med slike fordeler.

 

 

Utdanning i Norge forutsetter ikke velstående familie. Alle har på papiret den samme muligheten å utdanne seg sett fra samfunnet sin side.

 

 

Er sikkert mange polakker som jobber langt mer for pengene enn oss nordmenn, men vi er allikevel rikere fordi at omstendighetene gjør at vi har det adskillig lettere.

 

 

Det stemmer til en hvis grad, lønnsnivået i Norge er høyt for ufaglært arbeidskraft sammenlignet med Polen. Men er det det for akademikere justert etter kjøpekraft?

 

 

Det er fullt mulig å være en bortskjemt drittunge med crappy holdninger og null arbeidsmoral i dette landet og allikevel ha det godt.

 

Helt sikkert, men om velstående foreldre velger å skjemme bort sine late barn så er det et internt anliggende i familien, om latsabber velger å snylte på velferdsstaten så er det et problem som angår samfunnet.

Lenke til kommentar
Nå skal jeg ikke si noe fakta om Brazil, men jeg tør tippe at ujevnhetene er mye større der enn her. Og det kan jo ha en direkte sammenheng med de "positive" tingene du fremhever der.

 

Sosiale forskjeller er hovedårsaken til kriminalitet.

 

Hvor kommer "heldig" fra? Folk som er velstående har neppe fått pengene dettende ned fra himmelen, de har jobbet for de i årevis, eller arvet de. Er det rettferdig at en som har studert i fem år, har 60-timers arbeidsuke og millionlønn skal finansiere trygden til en som er for lat til å stå opp om morgenen?

 

Det finnes svært liten sammenheng mellom folks velstand og hvor mye de arbeider. De som arbeider mest i norge er under og mellomklassene. Og folk som kun har arvet er vel ikke noe bedre enn disse 'latingene' dine, er de vel? Og hvor mange slike 'latinger' finnes det egentlig? Neppe særlig mange.

 

Er det rettferdig at en med millionlønn blir ranet for en større andel av bruttoinntekten enn en med 300 000 i lønn?

 

Hvor får du "ran" ifra? Når man bor og arbeider i et land samtykker man automatisk med deres regler og system. At skatten går proporsjonalt nedover er et uttrykk for at ikke alle kroner er like. En papirpusher som tjener millioner jobber typisk mindre enn taxisjåfører osv. Det finnes ingen automatisk sammenheng mellom inntekt og arbeid.

 

- Høy lønn

Hadde det ikke vært for at staten tar 70% av det man tjener gjennom skatter og avgifter, så ja.

 

Og alikevel har nordmenn mest kjøpekraft i verden, med unntak av et par lilleputtstater. Vi gikk nettopp forbi USA. Sosialistmyten er død og begravet.

 

- Bra trygdesystem

Hæh? Staten har ikke en sjans i havet til å betale ut de tusenvis av milliarder kronene de skylder i trygd og pensjon over de neste 50 år om vi så hadde tømt

oljefondet. Det statlige trygdesystemet er et pyramidespill av dimensjoner som hadde falt sammen som et korthus i orkan om det ikke var politisk vedtatt.

 

Trygdesystemet har fungert så langt. Tør jeg spørre hva du legger til grunn for beskyldningene om at det er pyramidespill? Så vidt jeg kan se vil ikke trygdeutbetalinger øke raskere enn den økonomiske veksten. Riktignok får vi flere eldre, men folk arbeider også lengre, vi har befolkningsvekst, og trygdesatsene har stått nesten stille i mange år nå og vil gjøre det i mange år til. Det er svært lite lukrativt og være trygdet.

 

- Nøytralitetspolitikk

I dagens verden der vesten trues av irrasjonelle og voldelige ideologier fra alle bauger og kanter er nøytralitetspolitikken det siste vi trenger.

 

Norge er medlem av NATO og har deltatt i flere offensive operasjoner. Nøytralitet?

 

- Oljeressurser

Bare synd folk går rundt med den oppfattelsen at dette skal være statens eiendom.

 

Du mener oljen heller skulle være på private hender? Ja, da hadde det helt sikkert kommet folk til gode... :roll:

Lenke til kommentar
Kjenner mange rike, ingen av de har jobbet noe særlig for pengene. En person som tjener 200k i året yter etter det eg erfarer ofte mer enn en med 10 mill i året.

 

For de fleste idag arver rikdom eller får spesielle fordeler gjennom rik familie og får da bedre betalt for å yte det samme som en som ikke er født med slike fordeler.

Det der er bare latterlig. Om du får 200 000 i året for å gjøre jobben din, så får du det du skal ha. Det er ingen grunn til å si at den personen "yter" 10 mill da? Desutten skaper du et teit og ikke-eksiterende klasseskille når du sier at de som kommer fra en rik familie tjener mer en de som kommer fra en normal en selv om de gjør samme jobb. I det private så får folk betalt akkurat det de er verdt, uavhenig av om de er fra en rik familie eller ikke.

 

Om du fortsatt er overbevist om at du har rett, legg gjerne et motinlegg. Dette er et interessant emne. Litt på siden kan man si at dette er akkurat den helt på tryne holdningen til rik/fattig konflikter man finner på www.sosialisme.no. :realmad:

Lenke til kommentar
- Bra skoler

Nei? De norske skolene er de dårligste i den vestlige verden, jmfr. en nylig undersøkelse (skal rote frem referanser senere).

Feil. Norge var langtifra verst. Men kansje du blander med at det ble mye bråk rundt at Norge var på bunnen i ro i klasserommene?

Lenke til kommentar

Det der er bare latterlig. Om du får 200 000 i året for å gjøre jobben din, så får du det du skal ha. Det er ingen grunn til å si at den personen "yter" 10 mill da? Desutten skaper du et teit og ikke-eksiterende klasseskille når du sier at de som kommer fra en rik familie tjener mer en de som kommer fra en normal en selv om de gjør samme jobb. I det private så får folk betalt akkurat det de er verdt, uavhenig av om de er fra en rik familie eller ikke.

 

Om du fortsatt er overbevist om at du har rett, legg gjerne et motinlegg. Dette er et interessant emne. Litt på siden kan man si at dette er akkurat den helt på tryne holdningen til rik/fattig konflikter man finner på www.sosialisme.no.  :realmad:

Prøv å nyanser litt. Man får for det første ikke betalt kun utifra ytelse. Man blir betalt for ansienitet, ansvar og kompetanse. Og enkelte kan ha 10mill i intekt uten å løfte særlig på fingrene. Litt heldig med aksjemarkedet (eller papap gir deg noen aksjer) så kan man ha 10 mill uten særlig ytelse. Enkelte får fordeler pga slekten de tilhører, er ingenting latterlig med det.

 

Kommer selv fra en innflytelsesrik familie og det har gitt meg og kunne gitt meg mye mer fordeler enn mange av mine venner.

 

 

Og ytelsen i arbeidslivet reflekterer ikke lønnen. Langtifra. Som teamleder kan jeg yte langt mindre enn mine teammedlemmer, men samtidig tjene dobbelt så mye med en mye mindre stressende jobb. Dette fordi jeg har økt ansvar, men ansvar betales med usansynlig mye mer penger i nen tilfeller. Som matros på fartøy med sinnsykt hektisk arbeid tjener man fortsatt mye mindre enn befalet som kan bruke store tider med å sitte og drikke kaffe. Han betales mer pga kompetanse og ansvar, ikke ytelse.

 

Og folk fra rike familier, spesielt de som har familiebedrift, gir ofte fordeler til ansatte som er i familien. For det første ved å gi de en jobb andre er bedre kvalifisert til og for det andre høyere lønn enn det jobben tilsier. Slikt skjer, enkelt og greit. Det er ikke teit, det er real life. Men dette er høyst individuelt.

Men rike familier har også anledning til å gi sine barn bedre utdannelse enn de som må ta til takke med det offentlige. Det er en medfødt fordel. Slik er bare livet.

 

Men ikke misforstå meg. Jeg sier ikke at det alltid er slik, men at slikt forekommer. Og lønnsforskjellen målt i ytelse er usannsynlig høy.

 

Du kan gjerne mene at mine holdninger er tynne, men jeg nevner bare mine erfaringer og opplevelser. Ser ikke at du kom med et eneste argument i ditt innlegg, bare kommentarer om at du syntes noe var teit eller lattelrlig, så jeg venter spent på en utdyping. Så blir det kanskje lettere å ta deg alvorlig ;)

Lenke til kommentar
Kjenner mange rike, ingen av de har jobbet noe særlig for pengene. En person som tjener 200k i året yter etter det eg erfarer ofte mer enn en med 10 mill i året.

 

For de fleste idag arver rikdom eller får spesielle fordeler gjennom rik familie og får da bedre betalt for å yte det samme som en som ikke er født med slike fordeler.

Dotten, det første innlegget ditt (over) mener jeg fortsatt er helt på tryne. Har ikke tid til å gå i detalj nå, men det går mye på at jeg er uening i påstanden "rike jobber ikke for pengene".

 

Men, det andre innlegget ditt var langt bedre og jeg kan si meg ening i mange av punktene.

 

Når vi snakker om de rike så har du et poeng med at mange arver formuer. Størrelsen på formuen din avhenger jo selvfølgelig av hva slags kår du kommer fra, men jeg tror ikke at din årsinntekt reflekterer dette på like god måte, så lenge du ikke jobber i en familiebedrift (selvfølgelig vil noen familier ha bedre kontaktnett, og mulighet til å gi barna bedre jobber). Tror ikke bedrifter skiller mellom formuen på de som søker på en jobb, heller kompetanse, ansinitet osv.

Lenke til kommentar

Dotten, det første innlegget ditt (over) mener jeg fortsatt er helt på tryne. Har ikke tid til å gå i detalj nå, men det går mye på at jeg er uening i påstanden "rike jobber ikke for pengene".

Ikke misforstp meg. Jeg mener noen/endel rike jobber ikke for pengene. Ikke alle.

 

For ordens skyld er det mange fattige som har seg selv å takke og mange middelklasse folk som heller ikke jobber særlig for pengene. Jeg hverken mener eller påstår at alle rike ikke jobber for pengene.

 

Ikke les alt for mye utover det jeg skriver ;)

 

Tror ikke bedrifter skiller mellom formuen på de som søker på en jobb, heller kompetanse, ansinitet osv.

I de aller fleste tilfeller har du helt rett. Men det finnes unntak, spesielt slik som enkelte familiebedrifter der genene er viktigere enn kompetanse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...