Gå til innhold

Bios identifiserer ikke ny SATA-disk (ødelagt?)

Anbefalte innlegg

Skal sette opp en ny maskin bestående av blant annet Abit AI7 hovedkort og en WD Raptor 73,4 Gb som jeg skal installere Win XP på. Problemet er at harddisken ikke blir funnet. Win XP installasjonen stopper opp med følgende melding: "Fant ingen harddiskstasjoner". Heller ikke bios klarer å identifisere harddisken min. Har satt OnChip Serial ATA til Enhanced Mode, men det gjorde ingen forskjell.

Er det sannsynlig at harddisken er ødelagt eller er det noe lurt jeg kan gjøre for å få fart på disken min? Har sett at det er snakk om det må installeres SATA-drivere gjennom å trykke F6 å sette inn en diskett, men kan ikke se at jeg får noen melding om dette. Og skal ikke disken synes i bios før disse driverene er installert?

Endret av polartarzan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bios detekterer ikke disken min og da hjelper det lite med F6 og SATA-drvere fra diskett.

Har prøvd SATA-tilkobling 1 og 2, prøvd to forskjellige SATA-kabler og prøvd "gammel" og "ny" strømtilkobling, men ingen ting hjelper. Er det da sannsynlig at disken er ødelagt? Jeg får kanskje prøve å finne meg en annen maskin (hovedkort) å prøve på før jeg sender disken i retur.

Er det mye feil på ny HD eller kan det være jeg som har ødelagt HDene ved oppkobling? Jeg hadde også kjøpt en Seagate 200Gb SATA som var kortsluttet og resulterte i at maskinene ikke startet opp i det hele tatt. Angrer stort på at jeg kjøpte PC i deler!

Lenke til kommentar

Er ikke mye feil på nye disker etter mine erfaringer. Hatt 2 DOA (Dead On Arrival) disker. Begge Western Digital... Dette av ca 100 disker jeg har kjøpt/montert. WD og maxtor står ikke særlig høyt i kurs hos meg dessverre :( Seagate og Hitachi er disker jeg liker ;) Til nå ihvertfall.

Fikk i går 2 splitter nye seagate 400Gb S-ATA discker som fungerer helt knall :D

Lenke til kommentar

Min sata-disk vises heller ikke i bios. Den skal ikke det. Kun floppy og ide-porter vil initieres av bios.

Om det ikke spørres om installasjon av sata-drivere ca 10 sek inn i installasjon er det noe feil med Windows-cd'n din. Windows XP skal spørre etter installasjon av "scsi .... ett eller annet", uansett om hardwaren er til stede eller ikke.

Endret av RulleRimfrost
Lenke til kommentar

Er nybegynner på SATA eg og - funker nå - passert første dagen..

SATA viser ikke på 1. sida (standard CMOS features) i Bios med klokka,IDE0 og 1 , floppy..

Lenger "ned" i Bios er det ei side for "Integrated Pheripals" der skal SATA kontrollerne (nF4 maskin med Sil i tillegg=6 sata porter/ MSI K8N Diamond), når en av kontrollerne er "aktiv" + noen SATA porter - så reboot med CD som 1. boot.

Men det første var F10 for å lage Boot (scussi) controller for min(e) SATA disk(er) - en disk satt opp som JBOD (spleising av en eller flere til en stor disk). Etter kontrolleren var det videre med innstall av XP med F6 for å legge drivere fra floppy inn i XP før "normal" innstallering av XP. Får nå opp SATA kontrolleren som siste operasjon i Bios før booting fra disken, samme som far min har på ei "steingammel maskin" (intel 350..) med scussi på disk og CD.

Kikk i Bios om en (den ene?) Satakontrolleren og Sata-portene er "enabla", for at disken burde dekteres - er visst noe rart om sata-kabelen blir bøyd hardt i 90 grader at de mister evna til å sende/motta signaler..

Mine tanker / råd om SATA oppsett.

Lenke til kommentar

Når jeg tryker F6, får jeg etter hvert opp en side som ser noe sånt som_

"...finner ikke typen av masselagringsenhet...laster nå støtte for:

INGEN"

Trykker så A og får opp en side som sier:

"Sett inn diskett med navn "

Og der står det ikke noe navn. Når jeg trykker enter står det vent litt en liten stund før bildet med "sett inn diskett... " dukker opp igjen.

Dersom jeg går videre får jeg til slutt beskjed om "...fant ingen masselagringsehet...".

Under Integrated Peripherals->OnChip IDE Device har jeg valgt:

IDE BUS Master = Enabled

OnChip IDE1 = Enabled

OnChip IDE2 = Enabled (har også prøvd Disabled da jeg ikke har koblet noe her)

OnChip SErial ATA Mode = IDE

OnChip SErial ATA = Enhanced

Serial ATA1 Mode = IDE3 Master

Er det noe under Advanced Bios som er viktig å sette? Har prøvd å sett Bootable Add-in Devcice = OnChip SATA Raid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...