Gå til innhold

Stille bærbar til under 12.000,- inkl software?

Elf_

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en stille bærbar (ikke viftestøy og støysvakt tastatur) Den skal brukes til web, e-post og kontor arbeid (ikke bråke verre en at den kan være med på forelesning/lesesal)

Kravene er som følger:

- 512 MB ram

- 5400 rpm disk minst 40 GB

- God batteri kapasitet (minst 3 timer)

- XP (gjerne pro / home til nød)

- Minst kombidrev cd-brenner/dvd

- Ryggsekk

Gjerne TV out og hvis det er et OK lydkort i den så er det fint, alt for mange bærbare og velge i der ute men håper noen av dere har noe og annbefale.

Edit: Glemte diskkrav

Edit2: Bort med krav om Office 2003 (gå for open office isteden)

Endret av Elf_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan f.eks prøve www.zepto.no og velge 4060, da bygger du opp maskinen slik du ønsker den. Du kan få en ganske OK maskin til under 12k med Windows og Office. Dersom du er villig til å prøve openoffice, kan du få enda mer maskin, selv om du får en mer enn dugelig MED MS Office.

Du sier ingenting om skjerm, f.eks kommer Zepto 4060 med en 14" XGA(1024*768) skjerm, mens 4200 kommer med en 15" SXGA skjerm(1400*1050). Personlig synes jeg at 1024*768(dvs XGA) blir gigantisk på en bærbar, dvs jeg ville passet på at jeg fikk SXGA skjerm. Det er ofte her prisforskjellene ligger og vil faktisk påstå at det er verd å legge litt i akkurat denne biten, skjermen er tross alt det viktigste på hele maskinen.

Dell kommer somregel med gode skjermer, men vet ikke hvor langt du kommer med beløpet ditt der med de kravene du har satt.. Mest med tanke på software, å få en maskin med bra Hardware er ikke noe problem til under 12k.

Mht støy, batterikapasitet etc klarer de fleste Centrino baserte bærbare seg rimelig OK. Setter du maskinen på "max battery" vil den kjøre mer eller mindre uten vifter, praktisk under forelesninger eller andre ganger du f.eks bare har brukt for Word eller liknende.

Lenke til kommentar

Skjerm har jeg egentlig ikke tenkt så mye over, klarer meg sikkert med en 1024*768 men ville foretrekke en 15" med 1400*1050 da det er godt og ha litt plass og jobbe på

Har ellers fjernet kravet om at office 2003 må følge med maskinen.

Takker for hjelp så langt

Lenke til kommentar
Jeg synes den her ser fin og lett ut jeg: http://commerce.euro.dell.com/dellstore/co...=nodhslatit&v=d

Det eneste er at de skal ha 2300,- ekstra for sxga skjerm :( . Men jeg har alltid brukt 1024x768 jeg. Aldri syntes det er så stort...

Det er sikkert ett større problem dersom man går andre veien :) Det er nok også spesielt merkbart dersom man arbeider med kontorapplikasjoner og trenger litt ekstra plass.

Den Ferrari PCen er nok grei rent ytelsesmessig, men tror ikke den oppfyller kravene dine om lite viftestøy.

MyBook PCene til itbutikken ser også meget interessante ut, men vet dessverre ikke noe om dem utover det som står på siden deres. bra skjermer og gode specs, har litt sansen for widescreen.

Denne Toshibaen ser også spennende ut, også med WS. Dog kommer den med nVidia kort, de kan være litt opp og ned mht viftestøy.

Ellers har som sagt Thinkpad serien til IBM vært selve kongen på haugen mht soliditet på den IBM-kompatible delen av markedet.

Dersom du er villig til å se på en Mac, ville jeg kanskje tittet litt på iBook, den ligger i prisklassen din; den er solid, meget bærbar, god batteritid(lurer på om det er 5-6 timer) og den er meget stille. De som har mac skryter dessuten av kontorapplikasjonene. At den bare er 14" er egentlig ett mindre problem enn oppløsningen, dessuten funker dette litt anderledes på Mac, de utnytter visstnok skjermen bedre uansett. Du finner dem på www.apple.no -> store.

Edit: http://www.apple.com/no/ibook/specs.html ser de oppgir opptil 6 timer. Det er også verd å merke seg at Apple gir studentrabatt, dersom det er aktuelt, men tror du må ringe da.

Mht MS Office bestilte jeg nettopp Office 2003 til 210 kroner fra MS via en avtale jobben(Aker Kværner) har med dem, dette er en bra pris og jeg tror dette er en avtale flere bedrifter(muligens skoler) har med dem. En kollega bestilte Mac Office til samme pris. Dvs dette bør du sjekke, MS Office er tross alt pakken som gjelder og spesielt Excel er i en klasse for seg(synes jeg).

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...