Gå til innhold

Ikke bruke bærbar - Hva med batteriet?


Moskus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke la det være tomt!

Det er hva magefølelsen sier meg.

(men så har jeg heller ikke spist på flere timer, det er også sant).

 

Jeg kjøper gjerne et ekstrabatteri og legger det mer eller mindre oppladet i kjøleskapet. (under osten). I praksis får jeg aldri bruk for dette.

Når jeg så tar det ut etter et par år er er det ikke mye liv igjen i det, ca 20 % av hva det engang var. På det batteriet som jeg lot stå konstant i maskinen er det ca 15% igjen på dette tidspunkt.

For å sette det i perspektiv....

Lenke til kommentar

fenris, du tenker kanskje på at kalde batterier YTER dårlig?

Når det gjelder lagring så er det vel heller slik at kjemiske nedbrytningsprosesser går saktere i kulde.

Mitt poeng var at det likevel neppe betyr noe.

Jeg tror det er blitt vanlig å la batteriene stå i maskinen, selv om den i lange perioder brukes stasjonært, da elektronikken beskytter mot overlading ( bedre enn den gjorde for 10 år siden, for eksempel).

Lenke til kommentar

Du må IKKE la batteriene ligge helt utladet! Hvis det er (er det nok helt sikkert i en bærbar) Lithium Ion, eller Polymer batterier så er det langt fra umulig at en eller flere av cellene kan finne på å polvende seg (+ og - skifter plass). Dette skjedde med et lithium-ion batteriene vi hadde hjemme, til et videokamera. Batteriet var helt ødelagt etterpå, og gikk ikke ann å bruke.

 

Du kan jo også se hva som skjer hvis et lithium polymer-batteri blir overladet, her. :evil:

 

Edit: Rettet skrivefeil

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...