Ernie Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Ja, hvorfor er aktiv dødshjelp egentlig så fy-fy og ikke aktuelt å lovliggjøre? Bare tenk litt over det. Vi gjør jo nettopp det med dyr. Så fort det skjer noe og vi tror dyret lider så dreper vi det humant. Det er jo egentlig ganske greit. Bare dumt at et dyr skal lide unødvendig, MEN hvorfor skal da ikke f.eks døende kreftpasienter med enorme smerter få den samme muligheten? Hvorfor skal slike pasienter holdes i live og pines? Ja, for det er faktisk slik at i mange tilfeller har man ikke kraftige nok smertestillende ... Meninger? Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Kan jo legge til at i mange tilfeller er det opplagt at pasienten ikke vil overleve. Er det da egentlig moralsk riktig å holde denne i live, tross i store smerter og et ønske om å få slippe dem? Lenke til kommentar
Neil K-Essal Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Sålenge man har en lovbeskyttet rett på eget liv burde man ha all disposisjonsrett over eget liv og egen kropp. Ønsker man å ta sitt eget liv, men er for dårlig til å gjøre det selv bør muligheten være åpen for at andre kan gjøre det for deg - såfremt det er sikkert at du faktisk ønsker dette. En slags instans som sikret dette ville selvsagt vært nødvendig, men å nekte noen å ende sitt eget liv - tvinge dem til å slite seg gjennom flere uker med intense smerter, for så å dø - er inhumant og umoralsk. Din smerte, ditt liv og ditt valg. Staten kan holde seg langt unna. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Det er to grunner. Den ene er den etiske, som er sterkt basert på religion. Den andre er at mennesker i en sterk emosjonell tilstand ofte ikke tenker klart. Sagt på en annen måte, det er mange som i en tøff periode kan ønske å dø, men når perioden er over så er de glade for at de ikke fikk ønsket innfridd. Personlig mener jeg det bør utarbeides retningslinjer for dette der det åpnes for aktiv dødshjelp i visse situasjoner. Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 hvis den døende er enig å familien, vil jeg si aktiv dødshjelp burde være lov. jeg tror jeg ville brukt aktiv dødshjelp om jeg skulle komme opp i den situasjonen att jeg har store smerter å kommer til å dø i nærmeste framtid. Lenke til kommentar
knert Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 hvis den døende er enig å familien, vil jeg si aktiv dødshjelp burde være lov. jeg tror jeg ville brukt aktiv dødshjelp om jeg skulle komme opp i den situasjonen att jeg har store smerter å kommer til å dø i nærmeste framtid. Igjen kommer dette med religion, er det riktig og drepe? uansett årsak? For det er jo det som skjer, man dreper en person. Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Såfremt til at pasienten er ved sine fulle fem og resten av livet hans vil bli fylt med smerter som blir bare verre, så ser jeg ikke noen grunn til at det ikke skal være lov til aktivdødshjelp. Hvis jeg hadde fått vite at jeg har kun 4 uker igjen å leve og jeg kommer til å oppleve et smertehelvete uten like, så hadde jeg ville ha gjort det slutt så fort som mulig. Det finnes smerter hvor tabletter ikke fungerer. Mange får så mye morfin at de får nesten overdose. Hvorfor opprettholde livet kun for å opprettholde det? En historie som jeg fikk høre fra ei arbeidskollega var at ei 85 åring fikk operert inn en pacemaker. 2 uker senere fikk hun hjerneslag, pga pacemakeren så overlevde hun. Hun levde 4 uker ekstra pga pacemakeren. Klarte verken å snakke eller bevege seg. Er det en verdig avslutning på livet? Hun hadde kommet til å dødt ved det hjerneslaget. Etter det jeg har hørt så fikk de som var fastklemt i åsta-ulykken aktiv dødshjelp pga at de ikke klarte å få de ut. Bedre å få overdose av morfin enn å bli brent levende opp. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Det store problemet juridisk er vel at slike pasienter (som lever i et smertehelvete pga sykdom) aldri er ved sine fulle fem, altså så neddopet for å minske smertene at vedkommende ikke er fult tilregnelig. Lenke til kommentar
[Protus] Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Så kommer en problemstilling til: Skal aktiv dødshjelp bare gjelde de med fysiske lidelser eller også de med psykiske? Skal personer som f.eks. har en uhelbredelig sykdom som innebærer et smertehelvete av depresjoner også få dø? Er et temmelig vanskelig spørsmål dette med aktiv dødshjelp? Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Problemet slik eg ser det er bla. at aktivdødshjelp kan misbrukes til å utføre mord. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Men det er jo egentlig et ganske dårlig argument mot vel? Hadde en person som var veldig syk ville dødd, så hadde det jo vært kontroll på det. Og vedkommende måtte ha signert et eller annet eller gitt muntlig bekreftelse på ønsket. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Men det er jo egentlig et ganske dårlig argument mot vel? Hadde en person som var veldig syk ville dødd, så hadde det jo vært kontroll på det. Og vedkommende måtte ha signert et eller annet eller gitt muntlig bekreftelse på ønsket. Joda, men eg er forsatt kritisk. Men en annen problem stilling. Folk som er deppresive har lyst til å dø. Mange vil definere det i seg selv at har lyst til å dø som en psykisk sykdom. Hvor skal grensen gå? Hvordan skal en vite om en kan stole på viljekraften deres eller ikke? En som er depppresive vil kanksje dø, men hvis samme person får behandling så vil han ikke det. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Når det gjelder psykiske ting tror jeg ikke aktiv dødshjelp er noe jeg ville ha støttet. En person kan være meget deppa, men depresjoner er ofte bare noe man føler der og da og ofte er det vår egen psyke som får vrangforestillinger, eller vi blir så følelsesmessig involvert i en ting at vi føler at vi ikke klarer å leve lenger. Da blir det noe annet. Pakk i fyren en Sobril så får han nok livslysten tilbake! Har en person derimot en fysisk sykdom som gjør at han sakte men sikkert blir spist opp innvendig av en eller annen bakterie, så ja! Da er jeg 1000% for! ( Eller lignende ting, kanskje ikke så banalt som mitt eksempel ) Lenke til kommentar
farke Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Men en annen problem stilling. Folk som er deppresive har lyst til å dø. Mange vil definere det i seg selv at har lyst til å dø som en psykisk sykdom. Hvor skal grensen gå? Hvordan skal en vite om en kan stole på viljekraften deres eller ikke? En som er depppresive vil kanksje dø, men hvis samme person får behandling så vil han ikke det. Hvorfor er dette en problemstilling? Folk som fungerer fysisk og vil dø har da ingen problemer med å ta selvmord. Det er folk som trenger fysisk hjelp til å dø som faller innunder aktiv dødshjelp. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Joda, men eg er forsatt kritisk. Men en annen problem stilling. Folk som er deppresive har lyst til å dø. Mange vil definere det i seg selv at har lyst til å dø som en psykisk sykdom. Hvor skal grensen gå? Hvordan skal en vite om en kan stole på viljekraften deres eller ikke? En som er depppresive vil kanksje dø, men hvis samme person får behandling så vil han ikke det. Psykisk syke har da ingen problemer med å ta sitt eget liv hvis de virkelig vil, eller er det noe jeg har gått glipp av? Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 jeg tenkte mer på folk som var lamme i stort sett hele kroppen å hadde store smerter å ikke ville klare å ta sitt eget liv, att det mentale har litt problemer vil jeg ikke si att aktiv dødshjelp skal hjelpe til. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Sidan det er straffbart og ta liv her i landet (andres så godt som ditt eiget) så vil aktiv dødshjelp være ulovleg. Det store problemet slik som eg ser det er ansvaret som blir lagt på den enkelte lege som må vurdere om personen er tilregnelig nok, og som til sjuande og sist blir den som er nødt til å utføre den drepande handlinga. Lenke til kommentar
Sloth_lien Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Aktiv dødshjelp er ulovlig, men er passiv dødshjelp lovlig? (mener det er det!). F.eks. hvis en person lever bare pga. en maskin, kan man slå den av og få personen til å dø uten å bli straffet? I slike tilfeller er som regel personen i koma og kan ikke bestemme selv. Skal familien da kunne bestemme om de skal "ta livet" til denne personen? Så vidt jeg vet er det en passiv dødsårsak å la noen sulte/tørste i hjel... Uansett så er er jeg for aktiv dødshjelp såfremt det er av fysiske årsaker man vil dø. Store smerter og vil dø snart osv.. De aller fleste psykiske årsaker går jo over etter en stund. Lenke til kommentar
[Protus] Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Kan jo sies at dersom noen skal gjennomføre noe slikt (i framtiden) så vil det ganske sannsynlighvis være leger som gjør det frivvilig, ingen kan tvinges til å gjennomføre en aktiv dødshjelp. Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Aktiv dødshjelp er et juridisk minefelt. En eldre person er syk. Med smerter. Går på sterke medisiner. Tenker ikke klart. Familien bor spredt. Lokal tante blir forespurt. Sier ja. Resten av familien viser seg i ettertid uenig. Aktiv dødshjelp forekommer nok. Man øker medisineringen selv om man vet at vedkommende nok ikke tåler det. Ditto med maskiner som holder en i live. Personlig har jeg gitt beskjed til nær familie om at jeg ønsker maskinen skrudd av i et slikt tilfelle. Dør en så dør en. Er i teorien for aktiv dødshjelp, men juridisk er det et mareritt, og jeg syntes synd på eventuelle leger som må utføre det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå