Gå til innhold

Seagate SATA-disk lager irriterende knatre-lyder!

Anbefalte innlegg

Har en Seagate SATA-disk som av en eller annen grunn begynner å lage en irriterende summe- og knatrelyd når den "ikke har noe å gjøre". Irritasjonen over lyden, samt at jeg ikke føler meg helt trygg på HD'er som lager lyder, gjør at jeg vurderer å returnere harddisken.

Før jeg gjør det spør jeg om det er normalt med slike lyder? Leste et innlegg av en person som nevnte noe om det samme - så kanskje det er meningen?

Lyden starter kun når harddisken er "idle" - og stopper straks jeg gjør noe som bruker harddisken (f.eks. søker etter filer etc.)

Her er et opptak av lyden: harddisk.wav (450KB)

Jeg kjøpte en Seagate disk fordi jeg regnte med at dette var det stilleste alternativet. Jeg har tidligere hatt PATA-disker fra Seagate, men har en følelse av at denne lager mer lyd, spesielt når den arbeider. Finnes det noen andre produsenter som lager mindre lyd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine harddisker har laga ein slik lyd før (har seagate). Det skjedde av og til, men det var ikkje ofte. Eg tenkte at det skyldast at diskane var for varme, så eg tok inni ei kabinettvifte som blåste inn luft rett på dei, og sidan har eg ikkje merka noko til lydane.

Så mitt forslag er: Sett inni ei kabinett vifte som blåser luft rett på harddiskane. Dette hjalp iallefall for meg. :)

Lenke til kommentar
Mine harddisker har laga ein slik lyd før (har seagate). Det skjedde av og til, men det var ikkje ofte. Eg tenkte at det skyldast at diskane var for varme, så eg tok inni ei kabinettvifte som blåste inn luft rett på dei, og sidan har eg ikkje merka noko til lydane.

Så mitt forslag er: Sett inni ei kabinett vifte som blåser luft rett på harddiskane. Dette hjalp iallefall for meg. :)

Kanskje du overdøver HDen? :!:

Lenke til kommentar

Ifølge visse rykter jeg har hørt, så setter seagate i gang noe seldiagnostiseringsgreier etter 30 sekunds idle-tid, som bråker. Noen folk har lagd automatiske skript som gjør en minimal disk-accsess hvert 25 sekund for å stagge denne lyden.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Ifølge visse rykter jeg har hørt, så setter seagate i gang noe seldiagnostiseringsgreier etter 30 sekunds idle-tid, som bråker.

Ja, noe slikt høres egentlig mest logisk ut fordi det virker som om det ikke er tilfeldig da det kun skjer når disken har vært idle en stund - og det stopper straks det blir aktivitet.

Det skjer imidlertid ikke alltid ved idle. F.eks har PC'en være mer eller mindre idle i et par timer nå uten at den har begynt å lage lyden. Akkurat når jeg skrev innlegget hadden den derimot holdt på ganske lenge og ofte!

Det tar forresten mer enn 30 sekunder før den begynner. Nå har ikke jeg helt mulighet for å finne ut om disken er helt idle, da jeg ikke finner ut av hvor kabelen til kabinettets HD-lysdiode skal kobles til (ikke der manualen sier i alle fall!).

Forresten: Har dere noen tips til mer stillegående harddisker enn Seagate? Har tenkt å kjøpe vifteløs PSU, og da er den eneste lydkilden i hele systemet mitt harddisken. Er jo en fordel om den lager lite lyd da ;)

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Hva er det som plager det mest? Idle-hvinet eller knatringa under søk?

Det er jo forsåvidt idle-hviningen som plager mest... :ermm:

Kantrelyden kan jeg leve med, selv om jeg har en følelse av at lyden er høyere enn den er på andre disker jeg har hatt.

Mer stillegående enn seagate er ikke så lett å finne, har hørt at hiatachi sin nye serie er ca like stillegående, men noen mener maxtor sine nye er enda stillere, det er i såfall en markant forbedring i forhold til før, da jeg synes maxtor har vært masete før.

AtW

Lenke til kommentar

Dersom du trur det er noe feil med disken, anbefaler jeg deg å laste ned seatools som du finner på Seagates hjemmeside. Dette programmet vil sjekke disken for hardwarefeil og vil således finne ut dersom det er noe galt med disken.

Mvh

Raimo

Lenke til kommentar

Høres ut som om det er noe feil med skrivehodet/armen som dunker borti et eller annet. Høres ikke bra ut.

Last ned Seatools, kjør full sjekk (la den stå på over natta) og sjekk om det ble funnet noen feil.

Ellers får du sende en mail til Seagate, og høre om de mener dette er en produksjonsfeil.

Lenke til kommentar

Det som skjer i idle tilstand er at Windows indekserer alt innhold på diskene (med mindre du har slått av den funksjonen) for å gjøre det raskere å bruke søkefunksjonen. Selv slår jeg av denne da jeg bruker søk svært sjelden, og fordi indeksering er unødvendig slitasje etter min mening. Det kan være grunnen til at disken begynner å jobbe, men det forklarer ikke hvorfor lyden er unormal.

(Og nå vet jeg ikke om du er Windowsbruker da :innocent: )

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk svar fra Seagate etter at de hadde hørt på opptaket:

This appears to be the drive self test.

During idle times the drive will go into self test to try and predict a  premature failure.

This feature is always on and cannot be toggled off. Return the drive to  place of purchase for another drive if you feel the drive is too noisy.

Litt usikker på hva han mener her - er det en feil på disken eller ikke? Han ber meg returnere den, mente han da at jeg skulle velge en annen produsent da eller? Litt lite vits i å få en ny Seagate hvis den har samme problemet.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...