Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Være på internett(Online-ADSL) samtidig?

Anbefalte innlegg

Hei

Hjemme har jeg Telenor online ADSL abonnement som er helt topp. Derimot er det ikke topp at vi ikke kan vere på internett samtidig, den ene må koble av for at den andre skal kunne koble på. Nettverket er mellom en stasjonær og en bærbar.

Jeg bruker en Linksys bredbånds ruter med trådløs og 4 porter + WAN port. Bærbaren er på trådløs, mens den stasjonære går inn på den innebygde switchen.

Internett går inn på switchen også, for det går ikke nå jeg prøver å sette den inn i WAN porten, internett vil ikke på da.

Jeg prøvde meg litt fram og har lasta ned RASPPPoE på den stasjonære og delt internett, men jeg må fortsatt koble på på bærbaren, og fortsatt bare en om gangen. Hvordan ordner jeg dette? Har lett rundt på internett, men finner ikke noen ordentlig oppskrift. Skal jeg stille inn på noe proxy greier eller noe sånt?

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Internett går inn på switchen også, for det går ikke nå jeg prøver å sette den inn i WAN porten, internett vil ikke på da.

Du må sette opp PPPoE-klienten i routeren slik at denne ringer opp Online og da kan dere være på nettet samtidig.

Les manualen.

Lenke til kommentar

Hvis du har installert den oppkoblingen til Telenor, så tror jeg kanskje du må avinstallere den og sørge for at du ikke har en oppringning til internett når du prøver å skrive 10.0.0.138

En kamerat av meg hadde samme problemet at han ikke kom inn, så installerte xp på nytt, lot være å installere telenors oppkoblings prog. og da kom han inn.

Og sett Thomson'en til å være vanlig ADSL så lar du Ruteren ta seg av oppkoblingen.

Lenke til kommentar

skal vel i utgangspunktet ikke vise i ditt nettverk. Den vil bare " vise" i ditt nettverk hvis du har upnp innstallert. Men du skal kunne pinge den og få svar. Dersom du har en trådløs ruter som er koblet etter modemet så har ofte disse støtte for ppoe brukernavn og passord. når dette er lagt inn så skal man få tilgang til nettet uten å innstallere programmvaren fra telenor lokalt. skal også kunne bruke flere pcer på i og med at de fleste routrere har støtte for NAT( som gjør en ekstern ip adresse om til mange interne ip adresser.(ekstern= ip fra levrandør INTERN= ip i ditt nettverk bak modemet)

Lenke til kommentar

har du ett gammel thomson-modem så er det satt opp som bridge. Da må du enkelt og greit gå inn på ruteren din og sette opp på den første skjermen at ruteren din skal bruke PPPOE. I brukernavn og passord taster du inn det ifra telenor, husk at brukernavn skal ende med @online.no

Ruteren burde stå som gateway. Det funker glimrende skal gjøre.

Ruteren din vil etter dette sørge for at du er på nett og at verden er fredfylt og hyggelig.

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...