Gå til innhold

windows xp henger i 40sek ved oppstart...

Anbefalte innlegg

Har et problem jeg ikke skjønner meg på. Windows åpnes, jeg kan trykke på startmenyen, men ikke åpne noe enda )da åpnes det først når maskinen våkner som er etter ca 40sek. Men det rare er at jeg får opp at det er 0-5% bruk at cpu på taskmanageren....

Hvor skal jeg feilsøke. ligger det noe i registeret eller?

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan muligens hjelpe dersom du fjerner en del unyttige og inaktige programmer i oppstartslisten. Prøv derfor følgende:

• Trykk på Start og velg RUN. Skriv så msconfig.
  • Klikk dernest på merkelappen markert med Startup.
  • Fjern så alle oppføringer på listen du ikke er i tvil om er ubrukerlige. Her kan det være brukbart å sjekke siten til EXE-filen i tillegg.

Ellers kan det sikkert være verd å sjekke for både virus og spyware - disse har som oftest en forsinkelsesvirkning på datamaskinen, for å si det mildt.

Lenke til kommentar

Hvis du lurer på hva de forskjellige prosessene som startes opp faktisk er, kan du bruke TuneUp Utilities sin Startup Manager til å sjekke dette. Den gir deg en del info om hvem som har lagd programmet, hva det gjør osv. Veldig hendig. Med samme program kan du også renske opp maskinen samt defragmentere registeret og andre ting som kan hjelpe deg å få ting til å gå litt kjappere.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt bort alle oppstartende programmer på windows. så jeg aner ikke hva dette kan være. satser på det ligger noen pekere igjen i registeret som det ikke er noe å peke til eller noe slikt.. aner ikke. men noe dritt er det!

Lenke til kommentar

Har du noe slikt som Zonealarm som starter opp.

Dersom det fortsatt ligger i din oppstartsliste kan det være grunnen til at maskinen henger en stund.

Har selv hatt samme problem med Zonealarm, da var det ingen programmer som startet opp (fikk ikke tray-ikon av msn,nav osv.) før etter 20sekunder da Zonealarm hadde arbeidet seg ferdig.

CPU bruk var på 0-2%

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...