simes Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 (endret) Seriøst stilig! Send inn til illustrert vitenskap og spør om forklaring! Evt. forskning.no.. Endret 22. februar 2005 av zimen Lenke til kommentar
Jove Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 Seriøst stilig! Send inn til illustrert vitenskap og spør om forklaring! Evt. forskning.no.. Det gjorde jeg før jeg lagde denne tråden. Illustrert Vitenskap altså. Kanskje jeg burde spørre forskning.no også ja! Kanskje Newton på nrk? Lenke til kommentar
uberhunter Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Tipper det er trykket inne i røret som danner 'krøllen'. At det ikke fryser på rett ut av røret, men litt på skrå liksom, så dytter den den i sirkler Lenke til kommentar
lie Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Is under trykk får elastiske egenskaper, den oppfører seg omtrent som gummi. Jeg så noe lignende på et isbremuseum på vestlandet. Om jeg ikke husker helt feil måtte det relativt høyt trykk til, det sier jo litt om kreftene grunnet vannets ekspansjon ved frysing. Uansett et meget morsomt fenomen. Gøyalt fenomen. Men jeg ville gjettet på at isen presses nedover i røret, ettersom det er en sving ut av røret. Isbre museet du snakker om hw.no Du må ha en ganske høyt trykk for å få isen til "gummi" (var innom der selv i sommer ) Så du på filmen om isbreene? *digger panorama filmer* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå