Jove Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Hei! Først vil jeg si at jeg ikke er innom denne delen av forumet til vanlig, så vet ikke om dette er riktig sted å poste... Det gjelder en is-tapp som ikke vokste i en retning, som de vanligvis gjør. Om morgenen i 6-tiden, fant vi denne "istappen" på et rekkverk på en trapp. Den gikk ut i fra et hull. (Regner med at hullene brukes i forbindelse med galvanisering av trapperekkverket) Den gikk rett ut i fra hullet, og så krøllet den seg. Det var noen få minusgrader denne morgenen. Noen timer senere hadde den vokst, og i tillegg fått enda mer "snurr" på seg. Senere knakk jeg av denne biten. Da passet den ganske bra som en slags krans til å ha på hodet. (For å forklare størrelsen) Etter et halvtime hadde det komt ut en halv cm ny is-tapp. Etter dette ble det pluss-grader og det skjedde ikke noe mer. Hva kan være forklaringen her? Kan nevne at is-tappen var like tykk hele veien. Ser nesten ut til å være støpt/lagd av maskiner. Har vert inne på tanken om at det kan ha stått vann i røret, og at isen har blitt presset ut etterhvert mer og mer har fryst på. Men virker litt pussig. Noen glupe ideer? Flere bilder her Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Stilig Tror det må være litt trykk og vann inne i rør som presses ut sakte men sikkert.... Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Tipper: Vann i røret utvides når det blir til is. Gravitasjon får isen til å bøye seg. Isen stivner mer, så den ikke bøyes tilbake av gravitasjonen når den kommer "på vei opp" igjenn. Jævlig snålt! Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Is under trykk får elastiske egenskaper, den oppfører seg omtrent som gummi. Jeg så noe lignende på et isbremuseum på vestlandet. Om jeg ikke husker helt feil måtte det relativt høyt trykk til, det sier jo litt om kreftene grunnet vannets ekspansjon ved frysing. Uansett et meget morsomt fenomen. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 I dag fikk vi minusgrader igjen. Ingen istapp på rekkverket. Men jeg tømte en kopp med vann inn i hullet. Etter etpar timer, var det fryst til en "kork" i hullet. Jeg tok en saks og stakk hull på isen, og en sprut av luft og vann sto ut. TRYKK ja! Men selve krummingen synest jeg fortsatt er rar.. Lenke til kommentar
robB Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Det var ett stili fenomen! Lenke til kommentar
Espen pai Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 ble nesten litt redd her jeg sitter... som kjent består kroppen av masse vann og den har vell ett trykk på litt over 1 bar for og ikke bli klemt flat av lufta... er det noen fare for att det kommer sånne tapper ut av nesen min hvis det blir veldig kaldt når jeg venter på bussen i morgen??? det ville sett rart ut... Lenke til kommentar
Jove Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 I går skjedde det igjen, her er nå flere bilder. Denne gangen krøllet den seg den samme veien hele tiden, til en spiral. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Så sinnsykt stilig. Haha! Gjett hvem det er som har lagret disse bildene Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 ble nesten litt redd her jeg sitter...som kjent består kroppen av masse vann og den har vell ett trykk på litt over 1 bar for og ikke bli klemt flat av lufta... er det noen fare for att det kommer sånne tapper ut av nesen min hvis det blir veldig kaldt når jeg venter på bussen i morgen??? det ville sett rart ut... går ut ifra at du tuller nå Så sinnsykt kult!!! Flere bilder ! Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Hva med å feste en lyskilde til enden av den. Kan sikkert få noen kule bilder da. (lommelykt feks) Lenke til kommentar
Marillion Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 (endret) Slikt kan forklares av fysikken. Is kan bli presset (deformert) gjennom små hull og lage slike "slanger" så lenge trykket er høyt nok. Akkurat hvordan det bestemmes at isen svinger seg må noen andre svare på. Kanskje det er tilfeldig (?) Endret 17. februar 2005 av _Marillion_ Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Ganske stillig fenonem det der ja:)) Lenke til kommentar
Jove Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 Hva med å feste en lyskilde til enden av den. Kan sikkert få noen kule bilder da. (lommelykt feks) Den tanken har slått meg, kanskje den oppfører seg litt som en fiberoptisk kabel? Problemet er at den ikke lever så lenge og nå har vi plussgrader Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Tidlig om morgenen kanskje? Eller seint på kvelden? Lenke til kommentar
Jove Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 (endret) Tidlig om morgenen kanskje? Eller seint på kvelden? Ja hittil har jeg kun sett dette etter en kald natt. Skal poste mer om det skjer igjen Edit: Kanskje vinden kan ha betydning på hvordan den krøller seg? Endret 17. februar 2005 av Jove Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Stilig! Det ser ut som om isen meandrerer. Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Jeg sendte e-post til en fysikklærer og fikk dette svaret: Fenomenet var interessant. Forklaringen med trykk virker riktig. Krummingen kan kanskje forklares av corioliskraften, som skyldes jordrotasjonen. (Samme fenomen som forårsaker rotasjon i slukket når du tapper ut badevannet ??!). Jeg har vanskelig med å forstå en krumning oppover, som det ser ut til på et av bildene! Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Det der var skikkelig stilig XDXD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå