RolfB Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Har instalert xp på en ganske ny disk og satt den som master og den gamle som slave. Jeg får ikke bootet xp og får bare en melding som sier. "ntldr missing" er det noen som vet hva jeg skal gjøre? evt hvor jeg finner denne filen? har prøvd å istalere flere ganger på den nye disken og partisjonen er satt til aktiv primary hvis jeg setter gamledisken til master så får jeg bootet normalt,men jeg vil jo ha xp på den nye disken Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Søk på google du, etter "NTLDR missing". Jeg hadde dette problemet før. Jeg fikset det med å ha i xp-cden mens jeg bootet (ikke boote fra den, bare ha den i når jeg bootet). Men det tok bare et par dager, så slo maskinen seg fullstendig vrang. Prøv med xp-cden, men ta backup av dataene dine! Herr Brun Lenke til kommentar
RolfB Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Ok takker for tipset! Har søkt og funnet masse om emnet ,men det er ganske innvikla men får nok fikset det på et vis Lenke til kommentar
Penol Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 (endret) Jeg hadde samme problemet for en tid siden, og det løste seg faktisk ved at jeg bootet med en xp-cd, men jeg kunne ikke bruke min nye dvd-brenner når jeg gjorde det. Måtte derfor bruke en gammel dvd-rom jeg hadde liggende under installasjonen. Hadde aldri kommet på dette (å måtte bruke en annen spiller) selv hvis det ikke hadde vært for dette forumet. Endret 14. februar 2005 av Penol Lenke til kommentar
petvar Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 (endret) Hei NTLDR er fila som laster OS - tror jeg . At NTLDR mangler betyr antagelig at Bios fosøker å starte fra en annen partisjon enn den WinXP er installert på - det vil vanlgvis legge oppstartfilene på en tidligere startpartisjon hvis du selv ikke overstyrer dette . En annen årsak kunne være at du har byttet om Master - og Slave diskene etter at WinXP ble installert , eller at BIOS er satt til å starte fra HDDx . Enkleste løsning blir da å endre startrekkefølgen i BIOS fra f.eks. HDD0 til HDD1. Hvis det meldes at Windows mangler kan du lage en alternativ startlinje i Boot.ini Meldingen kan bety at systemet ikke finner system Partisjonen , evt (Windows-)katalogen , kanskje fordi du har skiftet ut / byttet om harddisker eller endret oppstartsrekkefølgen mellom harddiskene i BIOS . Du kan sjekke innholdet i systemfila Boot.ini (Velg vis skjulte / systemfiler i win explorer) . Boot.ini er en tekstfil som bestemmer hva som vises på den svarte startskjermen der du velger OS i et multiboot system . " [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT " Alternative systemkataloger står listet opp med data som : " [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINNT="Windows 2000 Advanced Server på IBM DTLA 18 Gb" /crashdebug /vga" Én av disse størrelsene kar altså være feil i din Boot og styre oppstarten til en ikke-eksisterende systemkatalog . Opplysningene er ordnet hierarkisk med den laveste inndelingen (partition) til slutt . Jeg tror at rdisk er "startnummeret" til disken i BIOS , disk=Diskkontroller-nummeret (for ekstra RAID-eller ATA-kontrollere) og at Multi velger om du starter med ATA eller SCSI - men detaljene kan du google . Først må du starte et system som kan lese NTFS , evt starte fra diskett med et lite program som heter NTFS-Boot eller noe sånt . Endret 14. februar 2005 av petvar Lenke til kommentar
RolfB Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 (endret) Takker for svarene! Nå har det endelig løst seg og jeg kan boote opp fra min nye disk.Jeg kan gjøre dette uten å ha den gamle disken tilkoblet. Det er imidlertid litt problemer med program som ikke vil starte og jeg får beskjed om at de må ha filer fra C på den gamle disken for å kjøre.En annen ting er at pertisjonsbokstavene er D,G,H.I og xp ligger nå på G og ikke på C som når jeg instalerte!!men men. Hovedproblemet at jeg ikke fikk bootet fra nye disken er løst. Lastet ned en oppdatering til bios og var inne i bios og knota og rota litt og prøvde forskjellige alternativ med å sette diskene til master og slave og plutselig fungerer det.Jeg må sikkert kopiere en del programfiler fra gamledisken for å få fikset de programmene som ikke vil starte, hvis ikke det funker så er det vel å instalere hele os på nytt på nydisken uten å ha den game koblet til Endret 14. februar 2005 av RolfB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå