Gå til innhold

HELT støyfri maskin - hva må til?

Anbefalte innlegg

Kommer vel litt på hvordan man hører støy da..!

En kamerat av meg som hørte en PC som klin stille, men jeg hørte fortsatt litt..

Og dessuten, hva er vitsen med å gå så langt? Kan forstå det om man har PCen på bordet (som meg), men om man har den på gulvet hører man jo minimalt..

Jeg ville heller satsa på en meget støysvak maskin enn en støyfri da men..

Om man overklokker så er det jo bare å glemme det med støyfri PC vil jeg tro..

Går vel ann å få en PC helt støyfri, men hva om man har behov for en god luftstrøm igjennom kabinettet? Kjøling støyer jo mye..

Du vil merke forskjell mellom støysvak og støyfri.

Reserator 1 + støydempingsmatter + vifteløs PSU = støyfri

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du vil merke forskjell mellom støysvak og støyfri.

Reserator 1 + støydempingsmatter + vifteløs PSU = støyfri

Men så sitter du jo igjen med HDD, CD-Rom, skjermkort, Chipset?, og eventuell floppy.

Skjermkort og chipsett ok, det er vel det som bråker.

Nye HDD'er er lydløse, du vil ikke høre noe etter du har satt inn støydempingsmatter

Ja floppy er på hele tiden seff, ikke for å glemme CD-Rom.. hmm (bruker du floppy 24 timer/dagen?)

Lenke til kommentar

Støy måles gjerne i dBa, og da er 0dB definert som nedre terskel for hørbarhet.

Ingen normale rom kan oppnå 0dB (lys, vifter, bilstøy etc), og siden du hører summen av støykilder, er ikke 0 dB oppnåelig eller "verdt det" for andre enn de som sitter i ekko-frie rom.

Det du KAN gjøre er å dempe ned støyen fra pcn-en en god del, evt ned til samme nivå som bakgrunnstøyen ved å fjerne alt som roterer (disker og vifter).

Å måle svak støy er veldig vanskelig, og pga bakgrunnstøy gjøres dette helst i spesielle kammer uten etterklang. Radioshack er ikke å anbefale.

Knut Inge

Lenke til kommentar

Tror ikke han ville ha maskin helt lydløs. Tror han mente et par db.

Men du kan jo legge i et par kroner og ta en lydløs vannkjøling til cpu, skjermkort, chipsett osv. Lydløs psu, henge hd og cd rommer i strikker (drit bra ! )

Det er vel nesten alt, skru ned lyden på høytalerene ? ;)

Lenke til kommentar

Hvis jeg da bør ha en VIFTELØS pc (evt. vifter på radiator), må må til???

Jeg er nybegynner og har aldri vannkjølt noe før!

Tips og hint er veldig bra, men et oppsett hadde vært enda bedre :D

Jeg må vel kanskje ha nytt kabinett (har TT Tsunami). Hvilket er å anbefale???

Takker for alle tips til nå!!!

Hilsen Eivindlt

Endret av eivindlt
Lenke til kommentar

Hos meg så er det nå skjermen som bråker mest! Skurringen fra min 17" overdøver det øvrige systemet :)

Jeg har :

Reserator vifteløs vannkjøling med GPU blokk.

Samsung Spinpoint HD som er meget stillegående.

Chill Innovation strømforsyning - Utrolig stillegående den også.

Klart det blir en liten utgift når man skal kvitte seg med støyen, men jeg har ikke angret et sekund!

Funker greit å klokke med dette oppsettet, selv om man kanskje ikke kan dra max ut av systemet, kjører min AMD64 3000+ på 2200mhz, og mitt 6600GT skjermkort på 1100/565 (Leadtek AGP kort med 900/500 default)

Uansett hva du velger så lykke til og "Enjoy the silence"

Lenke til kommentar
Hos meg så er det nå skjermen som bråker mest! Skurringen fra min 17" overdøver det øvrige systemet :)

Jeg har :

Klart det blir en liten utgift når man skal kvitte seg med støyen, men jeg har ikke angret et sekund!

Funker greit å klokke med dette oppsettet, selv om man kanskje ikke kan dra max ut av systemet, kjører min AMD64 3000+ på 2200mhz, og mitt 6600GT skjermkort på 1100/565 (Leadtek AGP kort med 900/500 default)

Men: hvis jeg da skal ha reserator og nye harddisker må jeg jo kabinettvifter for å kjøle HD'ene og Chipset!!! Da er det vel bedre med en vannkjøling med radiatorvifter som kjøler både CPU, GPU, chipset og HD'ene!!! Eller??

Lenke til kommentar
Men: hvis jeg da skal ha reserator og nye harddisker må jeg jo kabinettvifter for å kjøle HD'ene og Chipset!!! Da er det vel bedre med en vannkjøling med radiatorvifter som kjøler både CPU, GPU, chipset og HD'ene!!! Eller??

Jeg har ingen kabinettvifter gående og det funker fint hos meg (chipsetkjøleren er bare en kjøleribbe), men dette blir seff en smaksak. Skal du ha en så stille som mulig maskin anbefaler jeg ikke å kjøre flere hardddisker, men heller ha en stor, dette produserer ikke så mye varme. Det er en 120mm vifte i PSU'en som blåser ned i kabinettet og sørger for den eneste luftgjennomstrømningen jeg har, men velger du en vifteløs PSU må man kanskje ha kabinettvifter, evt. satse på en annen kjøleløsning.

Lenke til kommentar

Jeg har :

PCen sprenges ikke hvis du ikke kjøler HDDene. Det er ikke et must. Samma med chipset, kjøp en heatsink. Så slipper du eventuell viftelyd.

Lenke til kommentar
...

Nye HDD'er er lydløse, du vil ikke høre noe etter du har satt inn støydempingsmatter ...

harddisker er da det som bråker mest i maskinen, uansett hvor ny de er. (forutsatt at du har en stillegående maskin ellers.)

med mindre du kjører 4200rpm 2,5" disker i din maskin da..

men med god vibrasjonsdemping og støydemningsmatter blir man jo kvitt mestparten av støyet. men ikke alt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...