Gå til innhold

HELT støyfri maskin - hva må til?

Anbefalte innlegg

Jeg har en egenbygget pc med intel 3,2ghz, 1024mb minne og 6600GT grafikk. Den bråker, og jeg lurer på om jeg skal sette igang et prosjekt der jeg skal gjøre maskinen støyfri. HVA MÅ TIL??

Jeg har et Thermaltake Tsunami Kabinett, og planlegger ikke å kjøpe ny (vifteløs) strømforsyning

Kan noen hjelpe??

Takker for alle svar :thumbup:

PS: hvis dere vil at jeg skal beskrive mer (dårlig tid), si ifra, og jeg skriver dette innlegget mer utfyllende

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er det komplett umulig å få en PC helt støyfri..

For det andre burde du da tenke på vannkjøling, og et nytt kabinett!

Spesielt om du overklokker trenger du god luftstrøm igjennom kabinettet ditt, som naturligvis krever vifter. Om du plasserer viftene bra, slepper du kanskje å ha så mange vifter!

Støykilder i maskinen kan også være harddisk, CD-rom og spesielt strømforsyninga! Det går jo naturligvis ann å bare bytte ut PSU-vifta du har nå med f.eks. en SilenX.. Støydempningsmatter, vibrasjonsdemper til harddisk, cd-rom er jo viktig.. Også har du jo CPU-kjølern å tenke på..

Om du skal ha det så og si støyfritt kan jeg love deg at du må renske lommeboka for hvert eneste øre!..

Lenke til kommentar
For det første er det komplett umulig å få en PC helt støyfri..

Det er helt feil! Selvfølgelig kan man få en pc helt støyfri. Vifteløs Strømforsyning, vifteløst skjermkort, boote ifra Compact-flash kort istedenfor en disk. Da er men kvitt all støy i maskinen.. Ingen beveglige deler.. Det eneste som kan støye da er kondensatorer på hovedkortet eller i PSU'en, men da er varen defekt, og det går på garanti....

Trådstarter: Vurdert vannkjøling med en radiator som det sitter 2*SilentX-vifter på? Og så skifter du ut vifta i PSU'en med en SilentX-vifte

PS: SilentX-vifter kan kjøper hos coolnsilent.no / vendur.no ;)

Lenke til kommentar

Kommer vel litt på hvordan man hører støy da..!

En kamerat av meg som hørte en PC som klin stille, men jeg hørte fortsatt litt..

Og dessuten, hva er vitsen med å gå så langt? Kan forstå det om man har PCen på bordet (som meg), men om man har den på gulvet hører man jo minimalt..

Jeg ville heller satsa på en meget støysvak maskin enn en støyfri da men..

Om man overklokker så er det jo bare å glemme det med støyfri PC vil jeg tro..

Går vel ann å få en PC helt støyfri, men hva om man har behov for en god luftstrøm igjennom kabinettet? Kjøling støyer jo mye..

Endret av brainbug90
Lenke til kommentar

skal pcen bli helt lydløs må alle motorer vekk. dvs, ingen vifter, ingen harddisker, ingen dvd/cd rom, ingen floppy osv osv.

med mindre du har tenkt å lage bequiet 2 anbefaler jeg å bare kjøpe inn papst vifter, lydisolering og gummioppheng til harddiska. sistnevnte kan sløyfes.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er lurt å kjøpe en helt vifteløs PSU, altså om du vil ha støyfri pc, så kan kjøpe lydisolasjons matter... Og ha pc'n på gulvet. Selv om du har vann kjøling så er du nødt til å ha vifter.. og det er lurt å ha noen vifter som blåser gjennom slik du får varmen vekk fra selve systemet..

*edit* leif

Endret av lolminator^
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Det går innmari treigt, men hvis du kun har en bootloader på cf-kortet og en server et annet sted med disker og Gb Lan, så skal det sikkert gå ganske greit. Så er det om man får det til å funke med windaz...

Etter det jeg husker, så brukte BeQuiet noe som heter WinLite (eller noe sånn) som er en veldig forminsket utgave av windows, så jeg tror ikke det er så stort problem med å få det til å funke med Windows.

Men til trådstarter: Gummipakninger over alt der det er metall-mot-metall, støydewmpingsmatter, vannkjøling, Papst, MIST, eller SilenX-vifter. Det pleier å hjelpe. Eller du kan kjøpe forlengelseskabler, og bare flytte problemet inn i et annet rom. :thumbup:

Lenke til kommentar

Om du ikke vil ha disker i hovedmaskinen din kan man alltid sette opp en PXE server som du booter fra, da kan man kjøre "alt" fra minne på arbeidsmaskinen og over nettet rett fra servern. Burde ha Gb nett om du skal vurdere det. (servern settes seff i annet rom :p)

En ting er derimot sikkert, støyfritt er både vanskelig og ofte dyrt å få til. Støysvakt er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...