Gå til innhold

n-Force 4 + 2 PCIx skjermkort (Non SLI)

espenah

Anbefalte innlegg

Nå har jeg ASUS A8N-SLI Deluxe hovedkort med et Sapphire Radeon X700 Pro koblet til en Iiyama ProLite E431S.

Skal investere i et X800 Pro VIVO eller X800 XL og en til skjerm av samme type.

Så til spørsmålet. Bør jeg bruke begge skjermkortene i pcn med en skjerm på hvert kort, eller bare bruke det nye skjermkortet og passe på at det har 2 DVI utganger?

Tenkte å bruke den ene skjermen til spill mens jeg samtidig har andre vinduer oppe på den andre skjermen. (Msn, internett etc.)

Hva gir best ytelse?

Tenker da på ting som PCIx bussen som blir fordelt hvis to skjermkort (?), bedre ytelse med X800, hvis X700 brukes til den ene skjermen (?), span mode med et eller to skjermkort (?) osv..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil mest sannsynlig bli mye enklere og ikke minst mer effektivt å bruke et kort med 2x DVI framfor to kort. Ser liksom ikke helt for meg at to forskjellige kort ville fungere "smooth" sammen i f.eks 3D.

Skal du bare ha 2D i desktopmiljø (Windows / Linux / wharevvah) så ser jeg ikke noe poeng å kjøpe et nytt og fancy kort. Til 2D er støtten i Windows i hvertfall god nok til at ikke blir noe problem med to forskjellige kort. Kjøp f.eks det billigste drittkortet som har DVI og du er good-to-go.

Lenke til kommentar

Nei.. Jeg kjøper selvsagt nytt kort fordi jeg for det meste bruker pcn til å spille :) HL2, Doom3, Riddick etc.

Men jeg tenkte at hvis jeg hadde to kort, så kunne X800 ta seg av 3D uten innblanding fra X700.. som bare blir å vise desktop.. Ikke kjøre dual screen i spill..

Men jeg vet ikke hvordan dette blir å fungere sammen.. Blir X800 sin ytelse skrudd ned til X700 eller noe sånt? Men i de fleste nye spill så kan man jo velge hvilket skjermkort som spillet skal kjøres på, og dermed vil ikke X700 kortet skape problemer?

Eller bare tuller jeg nå og kan like greit bare bruke X800 til begge skjermene, fordi jeg mister ikke noe ytelse av å bruke en skjerm til 3D og den andre til desktop.. m.a.o d vil ikke hjelpe noe særlig å la den oppgaven gå til et skjermkort nr 2..

:shrug:

Lenke til kommentar
Eller bare tuller jeg nå og kan like greit bare bruke X800 til begge skjermene, fordi jeg mister ikke noe ytelse av å bruke en skjerm til 3D og den andre til desktop.. m.a.o d vil ikke hjelpe noe særlig å la den oppgaven gå til et skjermkort nr 2..

Jepp, du bare tuller. Det vil ikke være no forskjell i ytelse og sannsynligvis vanskeligere å få to kort til å fungere sammen enn ett kort med to utganger :)

Det som derimot VIL ha noe å si for ytelsen er at du planlegger å kjøre MSN og andre ting mens du spiller ..

Lenke til kommentar

alright :)

hadde bare litt lyst å beholde X700 kortet i maskina og bruke det til noe.. er jo et relativt nytt kort så.. men men..

kanskje investere i enda en skjerm til.. og kjøre en på X700 og to på X800.. men det har jeg egentlig ikke bruk for, pluss ekstra utgifter..

hadde vært kult da, hehe :yes:

Lenke til kommentar

ja, jeg mener også d.. men er ingen expert på området..

dual/triple guiden til.. øh.. smeck(?).. smack(?).. kunne trenge en liten oppdatering.. ta med PCIx løsninger med ytelse o.l.

men d er vel ikke så mange erfaringer med dette.. er kanskje enda litt nytt..

Lenke til kommentar

http://graphics.tomshardware.com/graphic/2...ormance-31.html

Hvis jeg ikke roter fælt nå så vil det å bruke to skjermer på ett skjermkort (sorround-gaming) halvere ytelsen på hver skjerm i forhold til en skjerm på ett skjermkort. Og når man da fordeler belastningen (skjermene) ut over to skjermkort (ikke SLi) får man plutselig full ytelse på begge skjermene. Eller...?

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

stemmer d.. men i mitt tilfelle skal jeg ikke benytte meg av sorround gaming.. å rendre et spill på to skjermer for et skjermkort vil halvere ytelsen.. men jeg skal kun bruke den andre skjermen til 2D.. (desktop, msn, internett osv.) derfor lurte jeg på om jeg skulle bruke et til skjermkort til dette formålet, eller bare droppe d og kjøre begge skjermene på et skjermkort..

og sånn jeg har forstått d, så vil ikke dette tape noe særlig ytelse på skjermkortet.. selvfølgelig vil den totale ytelsen av pcn min minke hvis jeg har mange applikasjoner oppe å kjører på den andre skjermen.. men jeg vil ikke få den halverte ytelsen i 3D som man gjør med sorround gaming...

men kom gjerne med argumenter for det motsatte(?)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg skjønner ikke helt det her jeg... Trodde dual-skjerm-løsninger bare var for 2D-arbeid. Men nå har ikke jeg fulgt med på denne utviklingen da... Selv sitter jeg med en slags trippel-løsning (hehe). Sitter som regel ved pc'n (17" CRT). Tv'n står alltid på, men etter jeg ommøblerte må jeg snu meg 180 grader rundt for å se den. Da blir NextBase 7" DVD spilleren hendig. Er det noe viktig er det bare å snurre rundt på kontorstolen så står 28" 'n å smiler til meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...