Ratleto Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Kan noen hjelpe meg litt med oppsett av samba? Gjerne hvordan jeg gjør det i Webmin sitt interface? Linuxmaskin: Fedora Core 2 Winmaskin: XP, kun 1 bruker, autologin/ikke noe passord Ønsker å sette det opp slik at kun jeg fra XP-maskinen har tilgang til mitt område på FC2. Kan godt sette opp XP-brukeren slik at jeg må ha passord for å logge meg på windows (fikser det bare autologin med powertoys senere). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Prøver du å si at du vil sette opp en linux maskin som domenekontroller? Uansett, jeg kan gi deg et godt råd; hold deg unna alle grafiske hjelpe-greier som skal fikse alt, det lager bare rot. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Vet ikke helt hva du mener med domenekontroller, men jeg skal kjøre sambaserver på FC2-maskinen i alle fall, på en felles arbeidsgruppe med en XP-maskin. Har prøvd en del forskjellige ting i Webmin, men ikke fått det til å funke. Har noen en config-fil ellernoe kanskje jeg kan bruke for å få opp dette? Kun en bruker skal ha tilgang, på denne brukerens $HOME-katalog. Lenke til kommentar
trost i taklampa Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Uansett, jeg kan gi deg et godt råd; hold deg unna alle grafiske hjelpe-greier som skal fikse alt, det lager bare rot. Ja, enkelte ser på dette som virus mens andre igjen har stor nytte av det. Selv bruker jeg SWAT til å konfigurere samba, og jeg har ikke opplevd noe rot hittil. Er uansett enig i at det er lurt å lese seg opp litt -om ikke annet for å få en grunnleggende forståelse for hvordan tingene henger sammen. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Skjønner heller ikke hvordan noe av det han sier kan tolkes i retning av en domenekontroller? Ratleto: hvis du ser gjennom innholdet av /etc/samba/smb.conf, så vil du forhåpentligvis skjønne hva du kan kommentere bort og ikke for å få til det du ønsker. deretter lagrer du fila, og... service smb start eller service smb restart, hvis smb allerede kjører. chkconfig smb on - vil gjøre at smb startes ved boot. meld tilbake hvordan det går, det er et par tjuvtriks til etter dette som sannsynligvis også må til, men den tid den glede. Lenke til kommentar
trost i taklampa Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Så er det dette med brannmur da. Dette vet du nok fra før, men Fedora maskinen din vil nok ikke uten videre godta all mulig trafikk fra XP maskinen. Da er det iptables som gjelder, men det må jo også læres. Ikke vanskelig, men komplisert pleier jeg og si:) For å komme fort igang kan man installere FIRESTARTER som gir deg mulighet til å åpne for ymse IP adresser/sette policyes osv. vha et grafisk grensesnitt. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 Sitter nå her og roter med config og prøver og ordner. Neida. Like dødt som alltid. Er det noen måte å få testa om samba faktisk funker på FC2-maskinen? Jeg får overhodet ikke kontakt fra XP. Ikke har jeg noen brannmur gående på FC2-maskinen heller (som jeg vet om i alle fall - tror ikke det er slått på noen brannmur som default i FC2). Bruker brannmuren i ADSL-modemet. Dvs, når jeg telneter til port 139 eller 445, så kommer jeg inn på "noe". Men det skjer ikke noe der. Ikke noen velkomstbesked eller noe. Kan skrive ting der, men ingen "svar". På andre porter, så blir jeg enten kobla av, eller får velkomstbeskjeder på deamons jeg vet er oppe og går. Kan noen gi meg en typisk konfig for EN bruker? Og MÅ jeg ha passord i innlogginga ved oppstart av XP? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 (endret) /etc/samba/smb.conf: [global] netbios name = Fedora server string = Fedora workgroup = Arbeidsgruppe security = share encrypt passwords = yes wins support = yes [Mappe] path = /home/bruker guest ok = yes writeable = no Du må i alle fall endre path. Restart samba og i Windows går du i start > kjør > \\ip.adresse f.eks: \\192.168.0.10 Endret 15. februar 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Skjønner heller ikke hvordan noe av det han sier kan tolkes i retning av en domenekontroller? Han vil at xp maskinen skal logge seg på en hjemmemappe på serveren sin. det samme gjør en domenekontroller. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 Jeg fikk hjelp på #linux.no@ircnet, og nå fikk jeg det til. :-) Måtte sette opp en nettverksstasjon, og velge "koble til med annet brukernavn" for å få det slik jeg ønsket. Lenke til kommentar
trost i taklampa Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 (endret) Han vil at xp maskinen skal logge seg på en hjemmemappe på serveren sin. det samme gjør en domenekontroller. Ouch.. Bra at du fikk det til Ratleto. Edit: Jobben til en domenekonroller er å verifisere brukere. Endret 15. februar 2005 av trost i taklampa Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Skjønner heller ikke hvordan noe av det han sier kan tolkes i retning av en domenekontroller? Han vil at xp maskinen skal logge seg på en hjemmemappe på serveren sin. det samme gjør en domenekontroller. Det er vel ikkje akkurat oppgåva til ein domenekontroller nei... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 riktignok, men det er én ting den gjør. Han snakket om passord til pålogging og sånt, det var derfor jeg begynte å lure litt på om det var det han mente Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 å dele filer har ingenting med domenekontroller å gjøre, som påpekt x ganger. Ratleto: for å få til passordløs tilgang, må du ha med: map to guest = bad user og avhengig av hva du har i i18n og sambaversjon du vil sannsynligvis komme bedre ut med en: unix charset = ISO8859-1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 å dele filer har ingenting med domenekontroller å gjøre, som påpekt x ganger. Vet det, jeg misforsto visst litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå