Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Yo!

Veit ikkje so masse om programering, men he no høyrt om det meste då, men når ej såg på lista som var på sida her so var det tre språk som merka sei ut.

Og det var ASP, Python og Pascal.

Kan dokke vere så venlige å sei meg kva dei vert brukt til og kor.

Anna info vert og tatt i mot med glede. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Og Python er et alt-mulig-srpåk, kan det ikke selv men du kan gjøre mye med det.

Du glemte å nevne C. Lær deg C så har du et ypperlig utgangs pukt for å senere lære C++ og Java. Dessuten er Linux bygd på C, hihi.

ASP er forresten Microsofts svar på PHP. "Active Server Pages" eller noe sånt. For å lage script på websider (som kjører på serveren).

Lenke til kommentar

Lær deg Delphi, så har du eit svært bra utgangspunkt til å gjere kva du vil seinare. Du kan lett gå oppover til C/C++ (som er mykje vanskelegare (har aldri prøvd å gå vidare sjølv)), eller du kan lett degradere deg til Visual Basic. Dette er vel nokre av dei mest brukte programmeringsspråka i verda, i tillegg til Java.

Lenke til kommentar

namelezz,

det er allment kjent at VB ikkje vert rekna som eit skikkelig programmeringsspråk av mange programmerarar. Språket er rett og slett for lite skalerbart, og har "for enkel læringskurve". Mange undrar seg nok over "for enkel"-delen i forrige setning, men dette er faktisk sant. Om ein tek vekk valg, om alt er gjort heilt ferdig i ein programmeringspakke, så vert ting treigare. Ein får òg svært mykje mindre friheit til å lage det ein vil. :smile:

Lenke til kommentar

Eg er einig med kilogram. Visual Basic egnar seg svært godt som eit "introduksjonsspråk" til programmering, men det er eit språk ein ikkje må gro seg fast i. Når ein kan Basic er ikkje terskelen så stor over til andre språk som Pascal (Delphi) og C/C++. Det å gå frå Delphi og over til f.eks C++Builder er ikkje noko vanskeleg. Det burde du gjere kilogram :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-06 21:56, Magellan skrev:

... Det å gå frå Delphi og over til f.eks C++Builder er ikkje noko vanskeleg. Det burde du gjere kilogram :smile:

Har aldri sett behovet. Delphi har eit RAD (Rapid Application Development) som er suverent, og ein kan laga enkle og tyngre applikasjonar lett som berre det. Delphi er generelt bra på alt, utanom spel. Når eg får behov for å laga spel, så skal eg heller læra meg C/C++... :smile:

Lenke til kommentar

VB?

Vb kvalifiseres knappest som et prog språk.

Det er rett og slett EKKELT og kode i vb.

Lær deg C, er enkelt og lite (store mengder biblioteker, men C i seg selv er lite).

Jeg koder i c, perl og kodet i vb. Nå svømmer jeg heller over atlanteren enn å skrive en applikasjon i vb. Selv om jeg begynte med basica->qbasic->vb vil jeg ikke si det var noen god intro til programmering. Lærer man seg C derimot. Prøvde å lage en app i vb en gang jeg var borget til vb og windows på hytta. Ble stor og ikke veldig effektiv maskinkode av det. Eneste vb er egnet til er jo gui og _enkle_ oppgaver, og i de fleste applikasjoner er jo mer enn gui. Dessuten inneholder vb en rekke dårlige vaner.

Heia vim,gcc og C !

Så var _det_ sagt :wink:

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg gikk fra jalla bærbar 1979-basic->gw-basic->QBasic->pascal->Delphi. Noen som vet noen bra grunnleggende tutorials el. l i C++?

Hjelpen til BP7 var sjennial, den og en liten bok fra biblern var alt som skulle til for å lære det jeg ville.

Tingtang jeg har lagd som har blitt noe finnes på himsia.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei!

Kommer sikkert til å bli *smekket* til det ugjenkjennelige for dette innlegget, men jeg prøver nå likevel.

Visual Basic er et OK språk! Basta.

Det blir som med alt annet i dataverdenen, det kommer helt an på hva du er ute etter. Visual Basic er ganke godt egnet til prototyping og mange former for databaseapplikasjoner. Det er veldig fort gjort å slenge opp noen testsider med VB.

Og før noen slenger gummifrosker eller andre uhumskheter etter meg, jeg KAN (og bruker) c/c++ og vb. Som jeg sa, det kommer helt an på forutsetningene.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-03 04:09, b-urn skrev:

Kommer sikkert til å bli *smekket* til det ugjenkjennelige for dette innlegget, men jeg prøver nå likevel.

Skal prøva å begrensa smekkinga.

Quote:

Visual Basic er et OK språk! Basta.

Det blir som med alt annet i dataverdenen, det kommer helt an på hva du er ute etter. Visual Basic er ganke godt egnet til prototyping og mange former for databaseapplikasjoner. Det er veldig fort gjort å slenge opp noen testsider med VB.

Det er og svært enkelt å slenge opp nåke testvindu i andre språk, som t.d. Delphi (det språket som eg har erfaring fra), i alle fall i motsetning til C/C++. Det mange meiner, er at VB er bra til ein ting, og det er å få til hurtig design. Om ein skal ha eit språk som er kraftig og skalerbart, må ein opp i større språk, slik som C/C++ eller Delphi.

Quote:

Og før noen slenger gummifrosker eller andre uhumskheter etter meg, jeg KAN (og bruker) c/c++ og vb. Som jeg sa, det kommer helt an på forutsetningene.

Ja, du har heilt rett. Det kjem heilt ann på kva du skal laga. Så, neste gang eg skal laga eit vindu med ein trykknapp på, som bringer fram ein dialog der det står "Hei verden!", så skal eg kanskje prøva det. Men, etter mi meining, så er det alt VB kan brukast til. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Ja, du har heilt rett. Det kjem heilt ann på kva du skal laga. Så, neste gang eg skal laga eit vindu med ein trykknapp på, som bringer fram ein dialog der det står "Hei verden!", så skal eg kanskje prøva det. Men, etter mi meining, så er det alt VB kan brukast til. :smile:

Er det ikke det Windowz stor sett er da? Vinduer med noe rart inni? :wink:

Hvis det er alt du hadde greid å bruke VB til, er det kanskje ikke valg av språk som er hele kjernen til problemet?

Ok! Skal ikke starte noen krig her, men uenig er jeg åkkesom >:)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-03 19:12, b-urn skrev:

Hvis det er alt du hadde greid å bruke VB til, er det kanskje ikke valg av språk som er hele kjernen til problemet?

Vel, sjå her for døme på kva eg har gjort, har relativt mykje erfaring frå språket Delphi, og tidlegare Turbo Pascal. Nytta VB i ein periode (bortimot eit halvt år), men bytta i det augneblinket eg fekk tak i Delphi.

Quote:

Ok! Skal ikke starte noen krig her, men uenig er jeg åkkesom >
:)

Vel, sjølvsagt er du uenig. Det er klart, at det oppstår ein viss nostalgi til det språket du nyttar til dagen. Men, slike diskusjonar finn ein jo alltid.. :smile: Mange som har anbefalt meg å begynna med C/C++, men eg har aldri hatt noko behov for det, fordi eg har alt eg treng i Delphi... :wink:

Lenke til kommentar

Som sagt, ønsker ikke å starte noen krig, ei heller var det meningen å påstå at du ikke kan programmere eller noe i den dur.

Jeg har ikke noe spesielt "kjært" forhold til VB,

jeg liker meg best i Visual C++, men opplever ofte at for å slenge opp en prototyp eller eller test-applikasjoner er VB enklere en VC++.

VB har en lav brukerterskel, noe som gjorde det til et greit supplement til VC for min del.

Å lære for eksempel Delhpi som et tilleggsspråk kunne vel vært et alternativ, men jeg liker ikke Pascal noe særlig (mest fordi det føles som et slags kvasi-c språk.. min personlige mening).

Så er spørsmålet hvor man skal starte hen, hvis man er helt fersk. Det må nesten hver enkelt avgjøre.

Tror faktisk det viktigste aspektet for noen som skal lære seg å programmere, i utgangspunktet ikke er hvilket språk du begynner med, men hva du har av kunnskap tilgjengelig i din umiddelbare vennekrets.

Alltid kjekt å ha en veileder/mentor :smile:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette ble en interessant diskusjon.

Jeg vil gjerne dele mine erfaringer med bruk av VB (som ifølge noen kun kan brukes til "Hallo verden").

På jobben har vi et prosjekt hvor vi kjører VB. Tror vi nå er oppe i ca 100000 kodelinjer. I Visual Basic. Joda. Og det kjører utmerket. Aldri i verden om man kunne laget det samme like raskt i C++. Nå inneholder ikke systemet vårt noe veldig "low-level" greier, men noe kan en få til ved å bruke Windows API-kall.

Vi kjører mot en Oracle-database og Microsoft Transaction Server på applikasjonslaget.

Visual Basic er utmerket til mange formål. Det har selvsagt sine begrensninger, jeg har mest irritert meg over manglende objektorienterte egenskaper.

Det er ikke meningen å forsvare språket, men bare kommentere at man kan lage virkelig store ting i VB. Jeg for min del er hekta på C#... :smile:

[ Denne Melding var redigert av: oyvind_b på 2002-03-05 10:35 ]

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Quote:

Den 2001-12-03 16:28, nesquik skrev:

Du glemte å nevne C. Lær deg C så har du et ypperlig utgangs pukt for å senere lære C++ og Java. Dessuten er Linux bygd på C, hihi.

Bjarne Stroustrup (er ikke sikker på hvordan etternavnet skrives), han som lagde C++, mener at man IKKE burde lære seg C før C++. Konverterer man fra C til C++ har man ofte vanskelig for å utnytte alle de mulighetene man har i C++ som man ikke har i C.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-03-05 10:33, oyvind_b skrev:

Dette ble en interessant diskusjon.

Jeg vil gjerne dele mine erfaringer med bruk av VB (som ifølge noen kun kan brukes til "Hallo verden").

VB kan selvsagt brukes til andre ting, f.eks så er jo SkiFree lagd i VB og det lagger jo ikke engang :smile:

Riktignok er det vel lagd for 386 eller no, og jeg kjørte det siste på en P4 1,7 men dog...

Quote:

På jobben har vi et prosjekt hvor vi kjører VB. Tror vi nå er oppe i ca 100000 kodelinjer. I Visual Basic. Joda. Og det kjører utmerket. Aldri i verden om man kunne laget det samme like raskt i C++.

Delphi har blitt nevnt flere ganger i denne tråden, ikke uten grunn da den på mange måter kombinerer det beste fra VB (enkelt å lage GUI og databaseapplikasjoner) og C++ (kraft og ytelse).

Selv om det går an å lage store programmer i VB, ender man normalt opp med et program som går tregere og krever langt mer minne enn et tilsvarende program i Delphi eller C/C++. Hvor viktig dette er varierer jo selvsagt.

En annen ting som har blitt nevnt er at VB er flott til prototyping. Det er jo halvveis riktig, det er raskt å lage quick&dirty programmer der, men problemet er jo at de fleste ikke bruker VB bare til prototyping men til å lage hele applikasjonene. Mao blir hele programmet quick&dirty :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...