Gå til innhold

Mandrake 8.2 newbie


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å prøve linux, etter å ha tittet litt rundt på forumet her fant jeg ut at jeg ville gå for mandrake (som skulle være veldig newbie-vennlig :smile:)

 

Det er et par ting jeg lurer på (siden jeg bare har prøvd en eller annen linux-versjon for LENGE siden):

 

Har mandrake en bra GUI som det er lett å lære seg for en som aldri har brukt annet enn windows?

 

Er det noen hardware det ikke støtter?

 

Vanskelig å installere?

 

Etter at jeg har installert mandrake, er det lett/mulig å finne fram til ting jeg har lastet ned med windows? Hvis jeg f.eks. har filmer og mp3 i en mappe på skrivebordet mitt i windows, er det lett å finne fram til dem og spille dem av? Eller blir mappene "til" windows bare "ignorert"?

 

Kan mandrake lese filformater som egentlig er beregnet på windows? (f.eks. *.doc, *.bmp, *.wma/v)

 

Følger det med mange programmer til mandrake som kan erstatte det jeg allerede har i windows? (office-pakken, mp3-spiller, winzip osv. osv.)

 

Hvis jeg trenger noe som tilsvarer office-pakken, hva burde jeg laste ned? Har hørt at staroffice er bra... Kan det lese filer fra office (*.doc, *.xls, acces-filer)

 

Kan mandrake kjøre mange/noen windows-beregnede programmer? Og hvis det er et program jeg trenger, er det vanlig at det finnes linux-versjoner?

 

Håper dere kan hjelpe meg med noen av disse spørsmålene og ikke vil flame en newbie som meg :smile:

 

og takk for at dere lest alt sammen (hvis dere orket :smile:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Raggie skrev (2002-06-20 22:16):

Jeg har tenkt til å prøve linux, etter å ha tittet litt rundt på forumet her fant jeg ut at jeg ville gå for mandrake (som skulle være veldig newbie-vennlig :smile:)



Har mandrake en bra GUI som det er lett å lære seg for en som aldri har brukt annet enn windows?


Ja, følger med både KDE, Gnome og mange andre WM's.

Quote:


Er det noen hardware det ikke støtter?


Det er mulig du vil få problemer om du har "eksotisk" maskinvare, men du vil altid finne noen som har hatt samme problemer som deg, og en løsning. prø USENET, eller søk på Google.

Quote:


Vanskelig å installere?


Nei. Men du bør kanskje lese litt om partisjonering og filsystemer.

 

Quote:


Etter at jeg har installert mandrake, er det lett/mulig å finne fram til ting jeg har lastet ned med windows? Hvis jeg f.eks. har filmer og mp3 i en mappe på skrivebordet mitt i windows, er det lett å finne fram til dem og spille dem av? Eller blir mappene "til" windows bare "ignorert"?


Det er enkelt. Søk på forumet.

Quote:


Kan mandrake lese filformater som egentlig er beregnet på windows? (f.eks. *.doc, *.bmp, *.wma/v)


Om du har de riktige programmene; Ja.

 

*.doc kan du bruke Open Office til.

 

*.wma/v er litt verre, men har hørt at det er mulig. kanskje Mplayer.

 

Quote:


Følger det med mange programmer til mandrake som kan erstatte det jeg allerede har i windows? (office-pakken, mp3-spiller, winzip osv. osv.)


Det følger med slike programmer.

Office: KOffice

MP3: XMMS

 

Quote:


Hvis jeg trenger noe som tilsvarer office-pakken, hva burde jeg laste ned? Har hørt at staroffice er bra... Kan det lese filer fra office (*.doc, *.xls, acces-filer)


Star Office/Open Office kan lese MS Office filer. access fungerer ikke enda, men powerpoint, excell, word etc. funker fint. Makroer funker ikke helt.

 

Quote:


Kan mandrake kjøre mange/noen windows-beregnede programmer? Og hvis det er et program jeg trenger, er det vanlig at det finnes linux-versjoner?


Man kan kjøre mange Windows programmer gjennom Wine. Noen programmer er portet til Linux. Men du vil (nesten) alltid finne alternative programmer til Linux.

 

Quote:


Håper dere kan hjelpe meg med noen av disse spørsmålene og ikke vil flame en newbie som meg :smile:


Bare hyggelig :smile:

og takk for at dere lest alt sammen (hvis dere orket :smile:)

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen!!

 

Min største bekymring nå er om jeg vil få problemer med at jeg har ntfs. Må jeg formatere og konvertere til f.eks. FAT32 før jeg kan installere, eller vil bare filer som allerede ligger der være ubrukelige/utilgjengelige?

Lenke til kommentar

Quote:


Raggie skrev (2002-06-20 22:46):

Tusen takk for hjelpen!!


Min største bekymring nå er om jeg vil få problemer med at jeg har ntfs. Må jeg formatere og konvertere til f.eks. FAT32 før jeg kan installere, eller vil bare filer som allerede ligger der være ubrukelige/utilgjengelige?


 

NTFS funker halveis.

 

du kan lese partisjonen helt fint, men å skrive til den er litt hipp som happ.

Lenke til kommentar

Hva bruker du maskinen din til? Enkelte programmer er det vanskelig å finne erstatninger til, f.eks. photoshop. Man kan bruke Gimp, men noen er avhengig av Photoshop.

 

Hvis du forklarer hva du bruker maskinen din til, så kan vi sikkert foreslå programmer du kan bruke, og om du bør beholde winxp.

Lenke til kommentar

Jeg skal egentlig ikke bruke linux til noe spesielt, er bare nysgjerrig og har lyst til å prøve noe annet enn windows. Jeg vil beholde windows xp uansett og vil velge mellom xp og mandrake ved oppstart.

 

Buker egentlig bare pc'n min til litt spilling fra tid til annen, men mest surfing/musikk...

Lenke til kommentar

Quote:


Raggie skrev (2002-06-21 01:40):


Buker egentlig bare pc'n min til litt spilling fra tid til annen, men mest surfing/musikk...


 

Mange spill fungerer ypperlig gjennom wine/winex. har hørt at CS funker helt fint. Mange spill kommer nå i Linux versjoner også. bl.a. Quake 3, Return to castle wolfenstein etc.

 

Surfing: Mozilla eller Opera. en smakssak. finnes også mange andre. men Mozilla er glimrende

 

Musikk: XMMS.

Lenke til kommentar

CS funker helt fint i Linux under wine. Ja. For meg gikk det til og med fortere når den loada i Linux. Ikke like bra fps dog (ca 4-5 fps mindre). Og CS funker fortsatt fint. HLGuard som praktisk talt alle CS servere bruker derimot, DET liker ikke wine. Så om du cs'er i linux: ikke forvent at du kommer inn på noen servere, de kicker deg (heldigvis ikke bannet pga det) for cheating...

 

Og ja, hvis dere lurer, dette ER definisjonen på irriterende...

Lenke til kommentar

Takk igjen for all hjelpen!

 

I stad bestilte jeg meg en ny 40gb harddisk (har bare 13gb fra før) så jeg vil ikke installere Mandrake før jeg får den...

 

En ting jeg lurer på, krever mandrake (eller linux generelt for den saks skyld) mye ressurser? F.eks. i forhold til WinXP som jeg kjører nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...