Kowalski Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 (Kryssposting fra et annet forum jeg skriver på) The Criterion Collection, a continuing series of important classic and contemporary films Oooh, det kribler. Det er like fett hver gang. Endeløse timer med lesning på nettsiden, i booklets, på nettbutikker og så videre. Hva snakker jeg om? Jo, det ypperste innen kvalitetssikring av filmer, intet mindre. Criterion er et selskap som spesialiserer seg på å restaurere filmer, og som leverer svært gode produkter. Hovedsakelig er det filmer som plasserer seg et eller annet sted i den filmatiske kanon, som man sier, de fleste filmene er litt utenom allfarvei. De tar seg godt betalt, så filmene koster en del. Men det er jo så absolutt verdt det, hver eneste krone. Som eksempel, ta en titt på de to siste Criterion-filmene jeg kjøpte meg: Herre, den Fanny & Alexander-boksen bare oser av kvalitet. Det er tv-serieversjonen (og har med kinoversjonen som bonusmateriale ) Denne tråden er viet Criterion-koseprat, og selvsagt den obligatoriske list-dine-criterions. Jeg starter: Spine #7 A Night to Remember Baker, Roy/ UK / 1958 Spine #59 The Night Porter Cavani, Liliana / Italy / 1974 Spine #103 The Lady Eve Sturges, Preston / USA / 1941 Spine #106 Coup de torchon Tavernier, Bertrand / France / 1981 Spine #114 My Man Godfrey La Cava, Gregory / USA / 1936 Spine #127 Gertrud Dreyer, Carl Theodor / Denmark / 1964 Spine #142 The Last Wave Weir, Peter / Australia / 1977 Spine #147 In the Mood for Love Kar-wai, Wong / Hong Kong / 2000 Spine #154 The Horse's Mouth Neame, Ronald / UK / 1958 Spine #158 The Importance of Being Earnest Asquith, Anthony / UK / 1952 Spine #163 Hopscotch Neame, Ronald / USA / 1980 Spine #175 Fear and Loathing in Las Vegas Gilliam, Terry / USA / 1998 Spine #192 Coup de Grâce Schlondorff, Volker / Germany / 1976 Spine #195 I Fidanzati Olmi, Ermanno / Italy / 1962 Spine #226 Onibaba Shindô, Kaneto / Japan / 1964 Spine #230 3 Women Altman, Robert / USA / 1977 Spine #235 The Leopard Visconti, Luchino / Italy / 1963 Spine #261-264 Fanny and Alexander Box Set Bergman,Ingmar / Sweden / 1982 Jeg har store planer om å oppgradere noen filmer jeg har i samlingen. Videodrome, Tin Drum og Testament of Dr. Mabuse er alle filmer som jeg MÅ ha i en fetere versjon. Billig-utgaver er greit sånn bare for å se filmen en enkelt gang, men i lengden lønner det seg alltid å investere i full pakke. Ellers står Brazil på lista, det er temmelig obligatorisk for enhver samler. Kanskje en dag blir det Salo og Hard Boiled også, hehe... Så, hva er dine meninger om Criterion-konseptet? List gjerne opp hvilke du har, og bruk helst den formateringen jeg gjorde. Hentet rett fra nettsida, nesten. Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 #150 Bob le Flambeur Melville, Jean-Pierre/France/1956 #115 Rififi Dassin, Jules/France/1955 #90 Kwaidan various/Japan/1965 Criterion er å anbefale, men fy så dyrt noen ganger. Lenke til kommentar
Kowalski Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2005 K-k-k-kanonrespons Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Vi kan kanskje konkludere med at folk på forumet foretrekker billig-versjonene ? Lenke til kommentar
Njål Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Har rundt regnet 60 Criterion'er (av ca 1400 DVD'er totalt), men er ikke lysten på å sette meg ned for å skrive detaljene om hver enkelt (hadde DVD Profiler hatt en mulighet til å eksportere lista hadde det vært en annen sak; Det er ved å sjekke Profiler jeg vet hvor mange jeg har). Lenke til kommentar
Ceaucescu Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Har kun én film: Spine #175 Fear and Loathing in Las Vegas Gilliam, Terry/ USA / 1998 Så snart jeg får litt mer penger, havner nok Naked Lunch i samlingen òg. Ellers kunne jeg tenkt meg; 8½ - Federico Fellini Brazil - Terry Gilliam M - Fritz Lang Ikiru - Akira Kurosawa Rashômon - Akira Kurosawa Ingen David Lynch-filmer som kommer til Criterion Collection, da? Lenke til kommentar
Döden Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) Brazil - Terry Gilliam M - Fritz Lang Ingen David Lynch-filmer som kommer til Criterion Collection, da? De kunne jeg også godt tenkt meg. Ikke noe Lynch nei. Endret 8. mars 2005 av Beistet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå